MiG-23MF, Trumpeter 1/48 - Klar! Bilder sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Ser vi resultatet av att Open-paniken sprider sig över Närke :) ? Flitigt Björn!

Magnus
Hur menar du nu...? :-)
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Förtjusande målning :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Kontakt:

Småtexter, småtexter, småtexter... Och inte direkt några enhetliga sådana. Ryska blandas med NATO-engelska. Lite kul med dessa maskiner som började sin tid i Warszawapakten och avslutade karriären i sin forna fiendeallians. Ska försöka få klart allt till Open, dessvärre hotar SMHI med 17 grader och strålande sol på lördag... Nåja. Vad är väl en vacker vårdag mot några timmar i källaren?

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Aaargh! Jäkla kineser! Och jädrans polacker! Och framför allt: Dumma mig!

Efter att jag petat dit alla dekaler, slog det mig att det var något med den polska nationalitetsbeteckningen, att den gjordes om på nittiotalet. Kollade upp det och mycket riktigt, de vred den ett kvarts varv. Men hur såg det då ut på modellen? Jo, Trumpeter hade gjort någon slags halvmesyr på beskrivningen, två av fyra märken var vridna, men inte resten.

Och polackerna då? Jo, de hade blankt struntat i att märka om denna maskin, den var alltså märkt på det gamla sättet med ett rött fält längst upp till vänster. Suck! Lyckligtvis hittade jag nya polska märken i rätt storlek i Eduards MiG-21bis-låda. Och efter allehanda slit och svordomar lyckades jag få bort de mycket väl ditsatta Trumpeterdekalerna - som självklart var i toppklass vad gällde fäste och satt som berget. Till slut blev det i alla fall rätt och jag har nu än en gång lärt mig läxan att det är bättre att göra research INNAN man bygger än efter.

Bild

Nåväl. Slutet gott, allting gott, inte minst då Eduarddekalerna var av betydligt bättre tryckkvalitet än Trumpeters, jag borde egentligen tagit dem först.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Björn Fransson skrev:Till slut blev det i alla fall rätt och jag har nu än en gång lärt mig läxan att det är bättre att göra research INNAN man bygger än efter.
Ja den läxan känner man ju igen. Den återkommer hela tiden tycker jag. Det är då man får ta till klyschor som att "man lär sig mer på det viset", "mer byggtid för pengarna" eller "det är resan som är målet". Men innerst inne vet vi ju att vi helst hade gjort rätt från början. Särskilt under Open-stress. Starkt att göra om.

Hur som helst ser den ut att bli både mäktig och snygg ut oavsett var det röda hörnet pekar :-)

/Daniel
Björn Fransson
Kontakt:

Daniel_A skrev: Hur som helst ser den ut att bli både mäktig och snygg ut oavsett var det röda hörnet pekar :-)

/Daniel
Tack, Daniel! Jobbar vidare på den här, nu är hjulhusen klara. Originalen är finfina, med lite extra slangar och kablage duger de gott. Dessutom har allt fått en wash och småtexterna har tonats ner en aning.

Bild

Bild

Men det var helsicke vad fort tiden går fram till Open...
Björn Fransson
Kontakt:

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48 - Klar, bilder sid 2.

Några timmar innan Open blev den här klar. Senare har jag nog aldrig byggt innan en utställning...

Bild

Bild

Bild

Bild

Ett synnerligen trevligt bygge. Trumpeters kvalitet är ofta ett lotteri, men den här är en vinstlott. Bra passform, utsökta detaljer, till och med dekalerna är av bra kvalitet, tunna och fina. Att de dessutom skulle ha varit korrekta hade nästan varit att hoppas på för mycket. Men ändå tillräckligt bra för att funka.

Bild

Bild

Bild

En lite knepig grej var plasten. Den är mjukare än de flesta andra tillverkares, även andra Trumpeter. Inget större problem egentligen, bara en lite annan känsla. Dessutom innebar det att spröten på vingar och stabbe faktiskt klarade sig igenom hela bygget.

Allt är målat med Gunze och Tamiya.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Några till bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu väntar vi bara på 23BN/27:an med anknosen. En riktig godbit, det här bygget gör jag gärna om!
Senast redigerad av Björn Fransson den 27 apr 2015, 22:11, redigerad totalt 4 gång.
Henrik R

Re: MiG-23MF, Trumpeter 1/48 - Klar! Bilder sid 2

Inlägg av Henrik R »

Den där upplevde jag i alla fall som en av 08-Opens bästa jet 1/48. Mycket fin blev den Björn, Hatten av!
felle-j
Namn: Felix

Inlägg av felle-j »

Jisses vad snygg den är! Helt perfekt! Kan inte sluta titta på bilderna. Så många fina detaljer överallt. Nu vill jag själv verkligen bygga en MiG-23:a. Måste bara skaffa lite färg. Är det Gunze du har målat denna med?
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Maaaaaagsikt snyggt. Det enda riktigt fula är den (helt korrekta) turkosa färgen i cockpit. Man undrar ju vad man rökt den dagen man kom på att man skulle ha just den färgen i cockpit. :-)
holst

CU@C4
Skriv svar