Humbrol är vad jag själv använder därför att jag tycker att jag behärskar utfjädringstekniken där.
Här är ett litet sammandrag av hur jag brukar arbeta med Humbrol.
Det viktiga med Humbrol är att man rör om ordentligt. Att köpa en färgrörare är en investering du aldrig kommer att ångra.
http://www.hannants.co.uk/product/TU09920
Man bör dock tänka på att skälva disken alltid skall vara under ytan när man rör om i färgburkar för att undvika stänk. Om du ändå är lite nojig så kan du ha burken i ett litet rör när du rör om, tex en avklippt toapapperrulle.
För att spä ut färgen och till penseltvätt anväder jag Alcro Lack-Nafta. Andra märken går bra så länge det är vanlig Lack-Nafta och ingen miljönafta. Clas Ohlsson har en luktfri variant från Beckers som också fungerar bra.
http://www.clasohlson.com/se/Penseltvät ... 22/34-9743
Som pallette använder jag ibland plastbrickor som jag har klätt med aluminiumfolie för att slänga istället för att behöva göra ren. Mest när jag gör metallicfärger, washer eller filter. Men oftast använder jag träplattor som jag har klätt med vanlig målartejp eller kopieringspapper. Detta för att få ut en så matt yta som möjligt. Funkar också bra för andra färger som man tycker blir lite för blanka i finnishen.
Primer. Som primer använder jag gärna Citadels, Vallejos eller vanlig Tamiyafärg utspätt med Isopropylalkohol. Vallejos funkar bra att pensla. Men bör få torka ordentligt, speciellt om man skall slipa. 12 timmar på polystyren, 48 timmar på resin och 5 dagar på vitmetall. Något längre på fotoets.
I början är det viktigt att basfärgen är torr. Detta för att man skall kunna tillåta sig större friheter. Det spelar då inte så stor roll om man gör fel eller har för mycket lacknafta i penseln så löser det inte upp underliggande färg. När man blir mer säker kör man nästan vått i vått.
Speciellt på större ytor och utfjädringarna blir något bättre.
Man blandar till den nyans man vill ha på skuggan eller högdagern. Och spär ut den aningen mer än den vanliga färgen. Den skall vara nästan transparant. Ibland har jag i en droppe eller två av matt klarlack för att ändå bibehålla konsistensen med få lite mer transparitet. Använd dock inte Humrols klarlack på burk, Nr 49 utan den som heter Clearcoat på glasflaska.
Nästa steg är att måla in skuggan enligt stoppskyltsregeln. Precis när man ser att färgen torkar är det dags att börja fjädra ut den. Man brukar kunna göra 3-10st åt gången innan det är dags att fjädra ut när man är mer van. Man tar en penseln, gärna så stor som möjligt men när det gäller 54mm figurer kanske storlek 0 eller 1 är ett bra val? Penseln skall vara lätt fuktad i Lack-nafta, och jag menar verkligen lätt. Sätter du penseln mot nageln skall det inte sippra ut Lack-nafta ur den. Ofta använder jag samma penseln som jag har målat in skuggan med och just sköljt ur från färg och torkat av. Om inte penseltvätten är extremt skitig.
Sen drar man med penselspetsen längs kanten av skugga som man vill fjädra ut. Lätt anslag och dra längs linjen en gång i taget tills kanten börjar lösas upp och du är nöjd med övergång. Tänk på att det är i första hand överdelen och spetsen som skall jobba här. För mycket Lack-nafta, för hårt anslag eller att du går på den för tidigt kommer att resultera i att du istället tar bort färgen. Kommer du försent eller har för lite lösningsmedel så kommer inget att hända.
Ibland får man även dra vågformat längs kanten och vid andra tillfällen från den målade ytan mot den torra. Kanske till och med stöppla?
Arbeta in skuggor och högdagrar tills du är nöjd. Jag brukar ha 3 olika skuggor och två högdagrar men går ofta på känn. Fördelen här är också att man kan rätta till sina penseldrag om man istället har lite mer Lack-nafta i penseln och en bra spets. Speciellt bra när man målar mönster, på frihand eller vill trimma ner tunna linjer. Kort sagt, man kan rätta till misstag. Går inte att göra med akryl då den biter på en gång.
Om man i efterhand inte är riktigt nöjd med övergångarna kan man försöka tona dem mer med ett filter. Dvs ta en basfärgerna, eller skuggor och högdager, och spä ut den ordentligt. Doppa penseln och låt det mesta rinna ut genom att sätta spetsen vid en trasa. Sen målar du flera tunna lager över kanten du vill tona ut. Samma teknik använder sig många av de som målar i akryl av. Fast med avsikt att bara göra så och i många fler omgångar i regel.
Andra tips med Humbrol.
Humbrols White 34, suger. Som basfärg, använd istället deras Camoflage Grey, nr 28. För ren vit, Testors vita.
De flesta metallic färgerna har alldeles för grova pigment. Men med Silver Fox, nr 11 kan man få fina metallic effeker om man blandar den med Gloss Black, nr 21. Generellt kan man säga att det är en bra ide att blanda i mer eller mindre blank svart i de flesta metallicfärger. Det ger färgen mer lyster och blänk. För de bästa finnishen är i regel Gold Printers Ink att föredra men Testors, Vallejo och Citadel har också bra alternativ.
Nr 24 gul kan också vara lite jobbig. Använd någon av de andra.
Blandar man i lite oljefärg i Humbrol får man mer lyster i färgen vilket är bra för vissa som är tvärmatta, tex 25 Blue. Det passar också bra om det är dyrare klädesplagg mans skall måla. Jag gillar MIGs oljefärger som är prisvärda och har fina pigment. Funkar också bra för washer och filter.
Att göra färgen för skuggor och högdagrar mer transparant är ett bra trick när man skuggar komplicerade mönster och camoflage.
Att göra ett filter och lägga på 2-5 gånger är ett bra sätt att binda samman mönster för att det inte skall se just målat ut.
Man jobbar in smuts på samma sätt fast med passande färger och kan kanske lämnar den ”rena” färgen för högdager.
Janne Nilsson