Pocher Rolls-Royce Torpedo Cabriolet Phantom II 1934 1/8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fred

Re: Pocher Rolls-Royce Torpedo Cabriolet Phantom II 1934 1/8

Inlägg av Fred »

F Porsche skrev:Yes yes yes
Bilen som fick mig att dyrka orange!

Mitt råd betr Posche
Läs
Fråga
Småpåsar

100% plant arbetsbord med rutmönster

Vinkelhake

Skjutnått

Mät diagonalt

Passare

Passbitar

Vinkelräta klossar

Avlägg ed om att aldrig limma delar i spänn.

Bygg bilen från en tänkt centumlinje.
Så sant! Den som planerar att bygga en Pocher-byggsats bör utrusta sig med ett gigantiskt mått av tålamod och noggrannhet! Varenda liten del verkar kräva arbete för att passa. När vissa delar plötsligt passar blir man rejält förvånad! Folk skriver att Pocher-byggsatser är av dålig kvalitet och de skojar inte. Jag kunde inte föreställa mig hur illa det var. Dessutom har de flesta delarna stora gropar. Brrr! Det är inget för svagsinnade att bygga Pocher... Men jag går händelserna i förväg.
Fred

Inlägg av Fred »

Det allra första man ska göra när man ger sig på en Pocher-byggsats är att köpa instruktioner av Paul Koo på DVD som han säljer på Ebay. Sen kan man lägga Pochers bruksanvisning åt sidan. Paul har gjort alla misstag åt dig och berättar om hur man EGENTLIGEN ska gå till väga för att klara av bygget.

DVDn innehåller massor av bilder, varenda del finns dokumenterad och Paul beskriver vilka de vanligaste problemen är och ger förslag på hur man löser dom. DVDn är OVÄRDERLIG!

Just denna DVD avhandlar inte mindre än de tre olika Rolls-Royce modellerna som fanns i Pochers sortiment.

Bild
Fred

Inlägg av Fred »

Bild
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Missa inte;

http://www.scalemotorcars.com/forum/for ... Cars/page2

Klart man är sugen på ett jättejobb .. .

OM man ska klaga på något är det att just på den Indiska Rollsen är hjulen tveksamma, det är lite Amerikan HotRod över ekerfälgar och svullna däck.
Fred

Inlägg av Fred »

F Porsche skrev:Missa inte;

http://www.scalemotorcars.com/forum/for ... Cars/page2

Klart man är sugen på ett jättejobb .. .

OM man ska klaga på något är det att just på den Indiska Rollsen är hjulen tveksamma, det är lite Amerikan HotRod över ekerfälgar och svullna däck.
Åh vilket bra tips! Tackar!

Ja, det där med hjulen är ett gissel. Jag kanske borde överväga att köpa de nyproducerade däcken och fälgarna från http://modelmotorcars.com/html/store/ro ... _rr.htm#id

Bild

På den riktiga bilen är ju ekrarna gömda bakom lock som ser mycket finare ut.
Bild

Å andra sidan är jag väldans svag för chassimodeller och då kan ekerfälgar funka tycker jag. Här är t ex en Phantom III med vad som ser ut att vara svartlackade ekerfälgar.
Bild
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Pocherdäcken var bättre än väntat, de på kartongen med bred vit sida ser värre ut.
Hjulen är nyckeln till bilens look.

Lackade fälgar är grymt OCH Engelskt.
Morgan kan beställas med helkromade hjul, kromade ekrar resp hellackade i valfri kulör.

Ta en vända och läs på om hur/vilka ytbehandlingar RR använde 1934.
Krom(blått) var inte så vanligt.
Förnickling(gult)
Kadmiering
Osv
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

mycke jobb men resultatet verkar kunna bli hur snyggt som helst
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... lls-royce/
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Lars länk från Britmodeller var klockrent mot vad jag skrivit :-)
Fred

Inlägg av Fred »

Lars Befring skrev:mycke jobb men resultatet verkar kunna bli hur snyggt som helst
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... lls-royce/
/L
Bra tips, det var särskilt lärorikt att läsa om krånglet med ekrarna och hur han löst det.

”Sadly, I was battling brittle (very old) plastic which snapped on me in the beginning causing a vocabulary demonstration known only to space aliens”.

Ha, om man googlar lite verkar det vara en vanlig reaktion. De där hjulen är inte att leka med!
Fred

Inlägg av Fred »

F Porsche skrev:Pocherdäcken var bättre än väntat, de på kartongen med bred vit sida ser värre ut.
Hjulen är nyckeln till bilens look.

Lackade fälgar är grymt OCH Engelskt.
Morgan kan beställas med helkromade hjul, kromade ekrar resp hellackade i valfri kulör.

Ta en vända och läs på om hur/vilka ytbehandlingar RR använde 1934.
Krom(blått) var inte så vanligt.
Förnickling(gult)
Kadmiering
Osv

Ja, jag kikade lite närmare på Pocher-hjulen och tyckte inte de såg helt tokiga ut. De var tack och lov inte sådär blanka och plastiga som många verkar ha råkat ut för. Med lite fint sandpapper kan de nog bli rätt bra.
Jag har ett rätt bra referens bibliotek med Rolls-Royce och Bentley böcker att bläddra i med massor av bilder och ritningar. Ska se om det står nåt om ytbehandlingar där.

Bild
Skriv svar