Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire XII

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd

Re: En nattfjäril i form av Bf109 E 4/7

Inlägg av Knajd »

Fint jobb. Fortsätt så!
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

jfall skrev:Snyggt jobbat som vanligt. Ser fram emot när du målar utsidan av planet senare, det brukar vara min favoritdel av dina byggen
Min också! ...och så cockpit såklart, och dekaler. Ja, nästan allt utom slipning :-)

Nu fortsätter vi:

Arbetet med interiören fortsätter. Under fredagkvällen fick pedalerna en liten sarg samt en bygel ovanpå. Idag har jag roat mig med att torrpassa cockpit och efter detta gjort en del justeringar och mer detaljer.

Under torrpassningen kunde jag konstatera att det skulle behövas en tysk med extremt långa ben för att kunna flyga den här kärran. Dessutom går inte mittkonsolen ihop med underdelen av instrumentpanelen.
Bild

Efter mycket filande och passande har hela mittdelen kommit flera millimeter närmare piloten.
Bild

Så till styrspaken. Lite plasticard i olika form och tjocklek adderas.
Bild

Den här delen ska bli damasken nedtill och den ska se lite ojämn och skrynklig ut. Fortsättning följer.
Bild

Natti, natti...

/Daniel
BGB

Inlägg av BGB »

En Tysk Nattjakt härligt!

Snyggt jobbat,

Boris
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Dagens arbete har bestått i primning och grundmålning av cockpit. Imorgon blir det roligare med detaljmålning och instrumentpanelsdekal. Färgerna är först svart sedan grå Alclad primer, någon slags tolkning av RLM-02 med Tamiya-färger och så ett lager blank Oceanlack på det.

Bild

Bild

Bild

/Daniel
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Ser bra ut, fortsätt så! Tycker RLM02 är lite kneppig, är en balansgång att få den att se ut som RLM02 men att den samtidigt inte blir så mörk att man inte ser några av detaljerna ser ut som att du lyckats.

Jakob
Jakob Fall
AP
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Daniel_A skrev:..., någon slags tolkning av RLM-02...

/Daniel
Väl talat!
Snyggt bygge också.

Uffe
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Här håller vi tempot uppe. Ett sent kvällspass igen, men mörkret inspirerar ju när det byggs nattflyg.

Svarta urtavlor mot transparent bakgrund, utan vita kanter på instrumenten. Så ska det se ut! Dekalvätskorna är framme och här syns även ett bra sätt att undvika kullvälta flaskor. Små glas för 4 kr styck hos ett möbelvaruhus nära dig. Överskottet går till en stackars farbror som varken äger mobiltelefon eller kavaj.
Bild

Så får allt torka till imorgon. Då blir det lack igen och sedan lite vädring.
Bild

/Daniel
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

När jag nu varit så flitig och postat varje dag, så är det väl bäst jag slänger ut en bild från dagens bravader också.

Idag har det mest varit meck med instrumentpanelen och den blev jag riktigt nöjd med. Lite misspass i något instrument, men det finns väl gränser för hur petig man får vara :-)
De andra delarna har fått lite lack för att skydda detaljerna som målades med Vallejo och efter det blev det en lätt pin-wash. Lite chippning med en blyertspenna blev det också.
Bild

Gute Nacht, alle!

/Daniel
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat! Verkar som att målandet närmar sig med stormsteg.
Jakob Fall
AP
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Att ta till sågen kan öka byggtiden avsevärt. Det är ju allmänt känt i våra kretsar. Precis det hände i helgen. Som tur är är det ju inte bara byggtiden som räknas, utan hur roligt och utvecklande ett bygge är (försöker jag trösta mig med).
I vilket fall så följer här en liten resumé från bygget av nya utblås:

Hmmm... väldigt simpla avgasutblås.
Bild

Det blir till att rista...
Bild

...och såga.
Bild

I en remsa tunn styren har jag ristat spår att vika efter, sedan delas den i kortare bitar. På så sätt blir avstånden mellan linjerna exakt lika.
Bild

Pilligt värre att vika.
Bild

Med en pincett justeras varje bit till rätt form...
Bild

...för att sedan fixeras med en tjockare bit styren.
Bild

Efter att mynningen har slipats i vinkel står de nitton små bitarna i givakt. Av dessa ska de tolv bästa användas.
Bild

Den bortsågade delen får tjänstgöra som mall så att avstånd och vinklar blir rätt.
Bild

Fortsättning följer... :)
Skriv svar