Rodens Fokker D.VII 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Rodens Fokker D.VII 1/72

Inlägg av Andre B. »

Roden jobbar ju som så att man oftast har olika gjutstammar för att kunna göra fler varianter av samma flygplan. Oftast ser man samma gjutstam när det gäller propellrar, kulsprutor och motorer. Sen är det en serie gjutstammar för vingar och ytterligare en för själva flygkroppen med de varianter den gjordes i. Tror jag sett Rodens D.VII i fem olika varianter. Och det är väl i den här röran av gjutstammar någon mätt fel vilket gjort att undervingen måste kapas för att passa.

Själva sjutstammen med motor, kulsprutor och propellrar har jag även sett till Albatross och Junkers.

Snygg svensk maskin där Daniel!

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Daniel: Kul! Det var väl det jag hade för mig, det fanns en svensk i 1/72! Jag vill gärna veta vem som varit vänlig nog att ta fram en sådan, Daniel, så kolla gärna. Sedan vore det ju ännu roligare om den kunde bli lika fin som din också...

Andre: Ja, vi får väl hoppas att Rodens vinge passar någonstans. Alternativet rent slarv av den graden vore ju rätt trist.

Jag tror att jag dekaler till såväl en finsk som en dansk D VII:a och det finns ju en hel del andra intressanta alternativ.

/M
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

MartinN skrev:Daniel: Kul! Det var väl det jag hade för mig, det fanns en svensk i 1/72! Jag vill gärna veta vem som varit vänlig nog att ta fram en sådan, Daniel, så kolla gärna. Sedan vore det ju ännu roligare om den kunde bli lika fin som din också...
Tack. Det är Flying Colors som gjort dekalerna, men var du kan hitta dom kan jag inte svara på. Jag köpte min byggsats på Hobbyhörnan i Norrköping för några år sedan och då var arket ihop-parat med boxen. Kanske har han några kvar. Rebell verkar ha i 1/32 till samma kärra.

/Daniel
Jonny Andersson
Namn: Jonny Andersson

Inlägg av Jonny Andersson »

Hannants säljer dekalerna för £3,50

MVH Jonny
MartinN

Inlägg av MartinN »

Tack Jonny!

/M
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt, Martin! Kul att se nya alster från dig. Mer! Mer! :-)
MartinN

Inlägg av MartinN »

Nu tänker jag säga att den här Fokkern är klar. Här syns den tillsammans med en gammal SPAD som den skall få dela vitrin med. Inte skulle den vinna något pris den här D VII:an men jag hade kul när jag byggde den och vid nästa bygge siktar jag högre. Som jag redan nämnt var dekalerna usla så nästa gång får det bli något annat. Jag har redan skaffat de svenska som jag fick tips om här ovan så vem vet, kanske blir det en sådan. Men jag går också och kikar på en Albatros D II...

Tack för titten!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Ehm, kolla på ett foto på ett riktigt flygplan innan du ställer den i vitrinen.

Jag hade nog flyttat hjulstället framåt en hel del.
mvh, Janne
IPMS Sydost
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Det kanske är bak-å-fram ???

Bild
"Knowledge provided by Google"

/ Robin
MartinN

Inlägg av MartinN »

Nej, det är inte bakfram, bara felplacerat, men den här krabaten får nöja sig med detta utseende. Alternativet var att den skulle åka i soptunnan och jag ägnade den inte någon större kärlek mot slutet. Den får tjänstgöra som prototyp för nästa Fokker som jag hoppas skall bli lite bättre.

Jag funderar på den svenska och undrar om någon har tips på var det kan finnas bilder på den.
Jag hittade några jag aldrig sett tidigare här men helst skulle jag vilja se fler bilder när den var målad i svenska färger. Tips någon?

Här finns en del bra att läsa och lite bilder också...
http://lae.blogg.se/category/hemmafaltet-3.html
http://lae.blogg.se/2012/may/goring.html

Och vad skall man tro när det gäller omdukning? Dukade man om F.7716/18 när den blev svensk eller nöjde man sig med en ommålning? Inte gott att veta. Den användes ju för höghöjdsflygning och att då vräka på mer färg än där redan fanns låter ju mindre klokt. Suck! Fast å andra sidan var den ju inte av polystyren heller så det är väl bara att välja vad man tror och hålla sig till det. Och inte glömma att ha kul förstås! Tänk om man skulle få AMS – inte bra!
Skriv svar