Pbv302C

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
302C
Namn: Per Kjelltoft

Re: Pbv302C

Inlägg av 302C »

En bild på bakdörrarna. Vagnarna från denna period hade inte fått prismor i bakdörrarna än. Baklyktorna behöver justeras lite för att se ut som de gamla.
På bilden kan man även se att modellen är ganska sned och passformen inte är helt perfekt..

Bild
Senast redigerad av 302C den 04 maj 2014, 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Med vänlig hälsning,

Per
302C

Inlägg av 302C »

Nu till interiören!!
Modellen är ju som gjord för att packa! Det krävs såklart en hel del passning för att få det att gå ihop.
Jag valde att behålla golvet i stridsutrymmet. Sedan byggde jag en profil av bakväggen i hyfsat tjock PC. Byggde därefter "tornet" för kylluften, gjorde därefter några tvärbalkar och la slutligen ut golvet för vc, förare & skytt.
"Torpedväggen" har en fotsäck som ska rymma förarens pedaler.

Bild

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Imponerande PC-arbete.
Kämpa på!
Uffe
302C

Inlägg av 302C »

Tack Uffe! Halva nöjet är ju om ens byggen glädjer någon
Med vänlig hälsning,

Per
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Tycker det ser lovande ut! Bra jobbat! Ser fram emot att se hur det utvecklar sig :)

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
302C

Inlägg av 302C »

Tack Vad roligt Micke!!

Fortsätter med förarens plats.
Där det är möjligt vill man ju tillverka sakerna så likt som det är gjort på riktigt. Styrspakarna verkar vara tillverkade av tillplattade & bockade rör, så jag tog lite alu-rör och som damask tog jag lite krympslang. Gillar verkligen när man konstruerat saker enkelt.
Pedalerna gjorde jag av tunn plåt för att få dem se krispiga ut.

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
302C

Inlägg av 302C »

Fortsättning följer på förarplats..
Här monterat instrumentpanel som är gjord i bockad mässingsplåt. Även gjort kranar och mätare som sitter framför föraren.
En viktig detalj var att få med fordonspärmen i sitt fack ;)

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Verkligen kul att följa detta, Per, och eftersom jag (och flera andra) såg den färdiga modellen på årets 08-Open så har vi ju facit i hand. Modellen blev ju kanonfin :-)

Sparar den här tråden, skall ha den som referens när jag själv sätter igång med en PBV (nå'n gång :-) ).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
302C

Inlägg av 302C »

Tack Sven! Ja, det blir ju lite "After WIP" men jag hoppas att det kan ge några idéer.
Tyvärr gjorde ett telefonbyte att jag tappat en del bilder, men jag hoppas få ihop några till..
Ser verkligen fram emot att få se fler pebbor!
Med vänlig hälsning,

Per
302C

Inlägg av 302C »

Nu till tornet!
Eldröret till akan var ju givetvis krokigt, så jag valde att ersätta med 0,7mm rör.

Bild

Som torngolv tog jag täckplåten som följde med för ambulansvarianten. Det var bara att ta ner diametern så att den gick ner genom tornringen.
Som grund till förar- vagnchef- & skyttstol modellerade jag lite med vanlig Pattex, sedan böja lite plåt till magasinshållarna och slipa till rikthandtagen.

Bild

Eftersom jag tänkt ha vagn ståendes "eldberedd", så var tornluckan den enda lucka jag till slut bestämde mig för att ha stängd.

Bild

Bakom skytten sitter ytterligare hållare för magasin. Ofta fyllde man "gott & blandat" i magasinen (s.k "tuttifrutti-magasin"), men jag valde att ha spränggranater som förstaskott i samtliga.
Hade lite problem med hur magasinen såg ut men råkade trilla över ett riktigt.
Det viktiga tyckte jag var att få till tunna magasinsläppar så dem gjorde jag av tunn mässingsplåt.

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
Skriv svar