SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 scale

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Eriksson

Re: SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 s

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Erik!
Jag skall nog efter bästa förmåga försöka att komma så nära utseendet på Mockupen som möjligt är.

Lite bilder från byggprocessen av 1:72 bygget

Bild
Så här kan 1:48 bygget komma att se om ett tag, detta är en bild från 1:72 bygget.
Här har vi hittat en bra ryggås från Hellers Viggen (främre delen)

Bild
Mycket spackel blir det, detta är en bild från 1:72 bygget.

Lite Bilder på Mockupen

Bild
Foto från Flygrevyn Nr.5 1997.
Jag tror att det är den fd. Flygvapenmuseum chefen Sven Scheiderbauer
som står jämte mockupen.

Bild
Här är gänget som jobbade med B3LA projektet.
Foto från SAAB Veteranklubben:s årliga tidskrift "SAAB Minnen" del 17 sid 115.
Notera att det är J 35:ans kattapultstolar i cockpit och även det mycket långa nospartiet.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jo, jag har faktiskt sett mockupen IRL en gång för länge sedan. När jag som ung pojke gjorde PRAO på målflygskompaniet följde jag med och placerade några maskiner i en hangar där maskiner som inte skulle flyga på länge förvarades. Där förvarade även flygmuseet en del smått och gott, och jag blev rätt förvånad när jag såg mockupen till B3LA där, med två drakenstolar prydligt placerade intill. Flygnörd som jag var så visste jag givetvis att det var en B3LA. Mockupen finns nu på Österlens flygmuseum, för de som inte vet. Har tyvärr inte kommit för mig att ta mig dit och kika, men det får bli nån gång..

/E
Björn Eriksson

Du måste absolut åka dit Erik, har för mig att du är en duktig fotograf och kan säkert ta bättre foton än jag har gjort.

Bilder på B3LA mockupen som jag fotograferade 2012-07-10

Bild
B3LA:ns sällan skådade högra sida, notera det lilla luftintagen vid bakre delen av huvudvingens infästning
detta har jag har missat totalt på min 1:72 modell pga bristande referensmaterial, i förgrunden skymtar den avtagna fotonoskonen.

Bild
B3LA:ns högra främre del med uppfälld huv för mina fotostudier av cockpiten.

Bild
B3LA:ns vänstra sida fotat bakifrån, på höger sida huvudvingarna med en vapenbalk,
notera hur stor B3LA:n är med Stefan i bakgrunden vid porten.

Bild
B3LA:ns hela vänstra sida med nedfälld huv efter min fotografering av cockpit fram & baksits.

Bild
B3LA mockupens hjulställ helt svarvat i trä även däcken är av trä (en riktig luring) notera de dubbla hjulparen på huvudhjulställen.

Fler bilder kommer!
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Bild
Har fixat nya arbetskopior av treplans ritningen/skissen
Det finns enl. min mening ett ganska stor avikelse på ritningen i förhållande
till bildmaterial på mockupen, nosdelen är för kort.
Bild
Missvisande jämförelse med en platt ritning och en färdig modell.
Bild
Frontrutan skall/måste kortas, men det visste jag redan tidigare.
Bild
Med en något förlängd nosdel än på ritningen, så kommer jag att hamna
storleksmässigt i likhet med Emils jämförelse skiss med Viggen och Sk 60
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Eriksson skrev:Det finns enl. min mening ett ganska stor avikelse på ritningen i förhållande
till bildmaterial på mockupen, nosdelen är för kort.
Ja, det verkar som om man fick förlänga nosen från pitotrörsinfästningen och framåt, sannolikt p.g.a FLIR-enheten tog större plats än man beräknat.

Till den här bör du ju bygga några robot B83. Den togs fram i två versioner, B83:4 och B83:5. B83:4 vägde 67 kg och hade en längd på 1,6 m. B83:5 vägde 82 kg och hade en längd på 1,75 m (något längre målsökardel). B3LA skulle kunna bära åtta robotar i fyra dubbellavetter. Du kan läsa mer om robottypen här https://www.facebook.com/groups/1922380 ... 704246741/

Andra tidsenliga vapen som aldrig blev av var ju jaktrobot RB 72, bombkapsel BK550 (ca 500 kg) och bombkapsel BK1000/BK1200 (ca 1000 resp. 1200 kg). De sistnämnda var ett fast monterat "badkar" på flygplanets buk, något i stil med MW-1 på Tornado.

Sjömålsrobot, eller sjö-, kust- och attackrobot, tillkom mot slutet av B3LA-studierna, beroende på om A20 skulle anskaffas eller ej. Amerikanska Harpoon var ett alternativ. Se http://navyskipper.blogspot.se/2011/01/ ... 1.html?m=1
Björn Eriksson

Tack för alla tips Emil!

Ska studera de olika robottyperna som aldrig blev av, så får vi se vad jag kan mickla till i beväpningsväg.

Glömde att på förra inlägget säga att det finns ytterligare en avvikelse på på treplanskissen,
och det är att huvens välvning,
från huvens mittersta rambåge till den bakre delen av de små luftintagen bakom huven,
så skall välvningen vara högre/kraftigare i förhållande till den bakomvarande ryggåsen.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Bild
En annan sak jag har reflekterat över efter mina fotostudier på
mockupen jag gjorde nere på Österlens Flygmuseum, är att bakroppen
är betydligt rundare än jag tidigare trott.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Då var det dags att plocka fram sågen!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Inte så tokit, bra utgångsläge.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Nu är sågen alldeles vild, lika bra att smida medans järnet är varmt,
hade liksom glömt bort att på 1:72 modellen använde jag ju Hellers
främre ryggåsdel bakom huven,
Sagt och gjort fram med en av mina kvarvarande Airfix Viggar i 1:48
och börja slakta den också, blir dyrt i slutändan det här,
men vad gör det!

Bild

Bild

Bild
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Björn Eriksson

Bild
Jämförelse bilder på (lilla bilden) B3LA 1:48 bygget och (stora bilden) B3LA 1:72 bygget.

Har nu funderat lite på B3LAs beväpningen och kommit fram till följande!
Vill nog ha två st. Bk 90 på de inre balkarna, och 4-8 st. SAAB Robot B83 på ytterbalkarna (8 st. på eventuellt dubbla dubbellavetter som på F-4 Phantom eller liknande) på vingspetsarna tänker jag mig 2 st. SAAB Robot 372, på centerbalken under kroppen har jag ännu inte bestämt mig än kanske något ytterligare med spaningskapacitet eller en extra tank typ Gripen/Danska Draken.
Är öppen för andra beväpningsförslag och även tips på vad jag kan använda för att lyckas schratcha/konvertera till SAABs tänkta Robotar B83 & 372

Bild
SAABs tänkta robot B83 en värmesökande lätt attackrobot som inte blev av.

Bild
Attrapp? av SAABs tänkta värmesökande jaktrobot RB 72/(372) upphängd på Viggens kroppsbalkar.

Bild
På den här färgteckningen från en av SAABs B3LA broshyrer ser det ut att vara robot B83 på vingbalkarna och robot 372/72 på vingspetsarna.

Bild
På detta orginalfoto/kopia på en modell antagligen byggd på någon SAAB avd. ser beväpningen ut att vara 4 st. Rb 05 och 2 st. Rb 24,
Fotot kommer från F16 flottiljmuseums bibliotek.

Bild
Förstasidan på ovannämda SAAB-broshyr, och här har vi en helt annan typ av beväpning, har ingen aning om vad det kan vara, kanske någon typ av brandbomber?

Bild
Nu vet jag varför jag valde att sätta i Viggens kattpultstolar i min 1:72 modell, hade ju denna broshyr som huvudreferens när jag byggde den, och man får ju säga att stolarna på denna bild verkligen liknar Viggens stolar, Notera också den tvärhuggna nosformen samt huvens annorlunda utformning som mer liknar den som finns på JAS 39B/D Gripen.

Bild
Denna profil gjord av Tor Karlsson finns att betrakta i Sven Stridsbergs Viggen bok,
Notera Kattapultstolar och den annorlunda utformade fenan!
Gillar målning och märkning på denna profil (tvåtons grå F16 kärra)
tanken är nog att den skulle tillhöra den Lätta Attacken som var tillhörig/baserad på F16 några år efter det att F13 lagts ned.
Denna profil ger ju också lite ideér om hur och var man kan placera panellinjerna!
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Skriv svar