Någonstans i Pankow -45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Någonstans i Pankow -45

Inlägg av Lerxzt »

:) Inga problem Kalle.. Man kan få hjärnsläpp ibland.. För mycket limångor bara :D

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

@ Micke: Det var duktigt att se att golvet hamnat högt ! Framförallt som väggen på insidan inte har någon indikation som motsvarar tegelstenarna som sticker ut på utsidan.

@ Kalle
En annan fundering på teglet: Jag hoppas att det blir "tegelstensfärg" på tegelstenarna inuti väggen (på de frilagda ytorna där väggen raserats). Dörr och fönsterhål var nog slätputsade så där ska ingen "tegelfärg" synas.

En sak till: Mönstret för hur tegelsten muras till en vägg är nästan en egen konstform och det finns en hoper olika system för hur stenarna ska läggas. Vilket mönster som är "rätt" för ett hus i Pankow 1945 vet jag inte, det enda som är nästan 100% säkert är att det inte var det mönster som Miniart tillverkat. En bärande tegelvägg muras inte som om man byggt med Lego-bitar. För att få hållfasthet och binda ihop väggen på tvären så läggs en andel av stenarna med kortsidan utåt. Mönstret av kort-lång kan varieras på olika sätt och även användas för att skapa mönster på väggen.
Det är inte så mycket att göra åt saken när man använder färdiga delar ....

http://en.wikipedia.org/wiki/Brickwork (varning: många fack-ord, kan ge härdsmälta i skallen om man läser allt på en gång ...)
Mönstret som används för Lego och fasadtegel heter Stretcher bond på inglish:
"Stretcher bond

Also known as Running bond.

Consists entirely of courses of stretchers, with the bricks in each successive course staggered by half a stretcher.

Headers are used as quoins on alternating stretching courses in order to achieve the necessary off-set.

It is the simplest repeating pattern, and will create a wall only one-half brick thick. Such a thin wall is not stable enough to stand alone, and must be tied to a supporting structure. This practice is common in modern buildings, where stretcher bonded brickwork may be the outer face of a cavity wall, or the facing to a timber or steel-framed structure."

/ Robin
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Fast nog finns de sådana som är byggda med legoteknik.

Bild

Bild

Janne Nilsson
Senast redigerad av Janne Nilsson den 12 feb 2014, 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson

"where stretcher bonded brickwork may be the outer face of a cavity wall, or the facing to a timber or steel-framed structure"

Läskunnig ?

http://www.zoonar.com/photo/ziegelwand- ... &user_pg=0
Janne Nilsson

Jag länkar till fler bilder senare när jag inte är på jobbet.

Annars kan man göra enkel bildsökning på google och få tillräckligt många träffa på riktiga väggar för att med gott samveta låta det passera i modellform.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson

busenkelt, fråga Google om fasadtegel ....
http://www.murma.se/produkter/bilder/fa ... berod1.jpg

och ifall engelskan i Wiki-länken var för svår så finns det på svenska också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Murf%C3%B6rband

Om löpförband (LEGO-mönstret och varianter)
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pf%C3%B6rband
artikeln om beklädnadsförband har inte skrivits så det är ingen idé att klicka på den ....

På engelska om vad stretcher bond kan användas till och framförallt om varför det inte kan användas i många tillämpningar:
http://www.wisegeek.com/what-is-stretcher-bond.htm

massvis med tegelbilder med olika förbandstyper:
https://www.google.com/search?q=stretch ... 25&bih=903
Senast redigerad av Robin Nilsson den 12 feb 2014, 16:50, redigerad totalt 1 gånger.
Janne Nilsson

Nä, den lätte går jag inte på.

Men en annan tanke som jag inte tänkte på i första posten angående ramar och stöd. Fungerar inte fönsterramarna och dörramarna på modellen som låsande?

Janne Nilsson
Robin Nilsson

Mja, som husruinen ser ut så är det en solid vägg av tegel och då finns det liksom inte någon ursäkt för att använda löpförband. Om det funnes en bärande betongstomme så är det ok med löpförband men resten av huset ser "gammaldags" ut och det finns inga indikationer på någon annan inre bärande struktur i väggen. En ruin av en "modern" fabrikslokal, säg efter 1950, kan utan vidare ha löpförband men då bör även det bärande ingå i ruinen. Om det funnes synliga balkar av stål eller betong i fasaden men nu är det bara tegel. Ramar till fönster och dörrar hjälper inte alls om de inte hänger ihop med en bärande struktur.

typ en sån här (förbandstypen syns inte)
Bild
/ Robin
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Robin... vad tror du att den tjockare delarna av muren på modellen är?

typisk utfackningsvägg... men vad vet jag, google är säker bättre
Senast redigerad av Lars Befring den 13 feb 2014, 01:09, redigerad totalt 2 gång.
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Vet ni vad? Jag tänker faktiskt inte bry mig så mycket om den exakta korrektheten på en tegelvägg i 1/35. ;) För mig är det viktigaste att modellen eller dioramat förmedlar en känsla, något som fångar betraktaren. Möjligtvis kanske det kan "störa" en byggnadsingenjör men för en vanlig lekman som jag så spelar det mindre roll.
Att hålla på och bygga om eller göra annorlunda "bara för att" leder för mig ofta till att jag tappar den inspiration jag hade för byggets grundidé. Ska man analysera och korrigera allt in i minsta detalj så kommer i varje fall inte jag att någonsin lyckas färdigställa en modell. Vad är det som säger att Miniarts fasad inte kunde ha funnits någonstans i Pankow? Vad spelar det för roll egentligen?

Det är bra att vi har en debatt och alla kommentarer och synpunkter är välkomna. Sen gör jag som jag vill ändå :twisted: :shock:
Skriv svar