Gloster Javelin är nu klar sid 4.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Who are you gonna call? Glostbuster..Javelin!

Inlägg av Björn Fransson »

Snyggt som attan! Var kommer bältena från?
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Björn, Alltså det är, hör och häpna, målad tamiyatejp med fotoetsdelar från eduard. Kan kännas lite sniket kanske..men det blev bra :-)
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Gillar´t!!! Superfint kontor och dina egna adderingar gör inte saken sämre. Har dreglat över denna ända sedan påbudet gick ut att den skulle släppas. Har också för mycket dom ligger och "skräpar" och som måste byggas innan detta projekt kan påbörjas. Detta kommer att följas.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Kalle!

OJ, vilken makalös bra passform!!!!! Den faller ihop genom att bara titta på den. Alltså jag inser nu att Airfix totalt fått mig såld på deras gjutningar. Jag tyckte Sea Vixen och EE Lightning var jättebra, Men den här tar priset! Nästan varenda del passar perfekt. Jag har bara spacklat en del skarvar i längsgående riktning, men jag tror inte det behövs egentligen, modellen ramlar ihop endå.
Det enda jag kanske tycker är lite "grovt" är paneldikena. Det är inte riktigt ITALERI JAS över det hela, men lite grova är dem nog på vissa ställen tycker jag..

Däremot se upp när ni ska sätta fast del F1 och F3 samt F2 och F4 på vardera utblåskanal. Gör inte enligt ritningen. De delar får man knappt att passa på röret utan en stor skarv som du måste spackla. Och det kommer inte bli bra.
Bild

Det man får göra istället är att slipa av fixeringarna på utloppsrören, slipa av dem lite och LIMMA utblåsen F1 och F3 samt F2 och F4 först. Sen bankar du på dessa på utloppsrören så får du minimal glipa på utblåsen som sticker ut ur flygkroppen.
Bild

Sen dess har jag inte märkt något mer konstigt faktiskt, utan allt verkar gå ihop perfekt om man justerar ihoplimningen med lite mothåll och tvingar. haha det ser värre ut än vad det är faktiskt.
Bild

Bild

Bild

Bild
revonn88
Namn: per hammargård

Inlägg av revonn88 »

har nog aldrig sett en så fint passande noskon från airfix förut :O
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hehe, nä, Men det är lite skillnad på Airfix och.....Airfix :-)

Jaha, nu har helgen gått och vad har hänt då?

Jo jag har fixat lite. Bl.a så har jag borrat ur alla insläpp och utsläpp. Samt så har det limmats ihop det mesta som gick att limma ihop :-)
Bild

Sen har jag sett att man INTE behöver följa ritningen. Jag valde att inte sätta dit hjulhusen i vingarna, utan jag målade dem först.
Då är det klart. dom går lätt att skjuta in när tiden är inne. Hjulställsluckorna var en fröjd för ögat. Airfix har varit smarta att ge
med 2 luckor som man använder om man ska ha modellen flygande. Dom passar som handsken.

Bild

Bild

Bild

När vi endå pratar om att följa ritningen, så såg jag att man ska limma fast rutramarna i flygkroppen på fixerade ställen enligt ritning om man vill ha stängd eller öppen cockpit.
Om man istället limmar fast dessa rutramsdelar direkt på huvendelen så kan man skjuta den fram och tillbaka i dess spår, så man själv sen kan välja öppen eller stängd oavsett, utan att behöva
välja ett permanent läge för dem..

Bild

Läget med vingarna. Dom passar himmelskt bra mot flygkroppen! Så dessa lackar jag var för sig!
Bild

Första lagret alclad är lagt!
Bild
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Shit va bra det ser ut! Hjulbrunnarna och panellinjerna och luckorna, allt verkar ju vara perfekt. Har precis beställt en likadan från Hannants, tänkte vänta men efter bilderna var ju det helt omöjligt. Är alltså Hjulbrunnarna orginal?

Jakob
Jakob Fall
AP
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Uj vad läckert :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tja! Det är helt otroligt fin modell det här. Det är hjulbrunnarna OOB. Dom är finfina, jag kommer tillägga lite slangar på stöden och så. Mer behövs knappt!.
:-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, en lite kvällsuppdatering. Det tar en J**** tid att färga olika paneler i olika nyanser. Vägen är lååång när flygplanet är så stort. Det är inget litet flygplan det här. Hittils så har Jag använt 4 nyanser. white alu,duralu,airframe alu och lite Pale burnt. Shit ångorna tar på en. Känner att jag ska byta filter i masken i morgon :-)

Bild

Bild
Skriv svar