DEL 9
Målning och märkning
Efter primning, slipning, målning, slipning, klarlack, slipning och ytterligare några omgångar målning/slipning så ser den ut så här.
Blev ändå inte helt nöjd med den, men det gick inte och hålla på hur länge som helst.
Totalt är det nog 8-9 nyanser av alclad som har använts. Av den vanliga aluminium färgen gick det åt nästan 1½ flaska med alla ommålningar som behövdes.
Dekaler är på plats samt lite lätt vädrad och halvmatt lackad.
Neomega har missat en väsentlig sak vad det gäller dekalerna, alla kronmärkena har samma storlek, när dom som sitter på undersidan egentligen ska vara större än resten.
Jag har använt mig av Flying Colours Krondekaler och flottiljsiffra. Fara dekalerna kommer från Red Bolt / Maestro. Siffrorna på fenan och flottiljvapnen är egentillverkade, resten kommer från Neomagas dekalark. Flygplanets serienummer är ett hopplock av dom numren som finns på neomagas dekalark.
Efter att dom här bilderna var tagna fick jag ett problem som inte var så roligt. Jag använde mig av Alclad II nya clear coat lacker (halvblank) och den ville inte torka ordentligt, efter ett par veckor så var modellen fortfarande kladdig. Vet inte om felet var mitt (om jag inte skakade flaskan ordentligt) eller om Alclad färgen reagerade med det lager future som var innan. Slutade med att jag fick ta försöka bort alclad klarlacken utan att skada underliggande färglager för att se om det gick att rädda situationen.
I väntan på att modellen skulle torka fick jag en del gjort på landställen. Det ena huvudstället är längre än det andra, så det fick kapas, kortas, borra in en metallförstärkning och limmas ihop igen.