CF-104D Starfighter i 1/48 fra Danmark - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: TF-104 Starfighter i 1/48 fra Danmark

Inlägg av Björn Fransson »

Mmm, har sneglat på den också... Och så Drakarna förstås. Även en gammal Hunter går att få till i denna underbart skabbiga, dejliga finish:

Bild
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Här går det undan, minsann! Fast jag ska väl egentligen inte bli förvånad när det gäller dig, Björn....

Snygg som vanligt också. Inte utan att man får lite prestationsångest själv... :P
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Kontakt:

Många projekt på gång samtidigt nu... Men för tillfället har vi danskt fokus. Ett lager Johnsons och så på med dekalerna från Stoppel. De var väl sådär, rätt tunna och fina, men lite taskiga i trycket. Långt från RBD Decals, lite som aftermarketdekalerna var för femton år sedan. Men de fick duga den här gången.

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Så vackert Björn!

Bjuder på en alldeles för nylackad en från Billund 1992, fotad under en utflykt dit med flygklubbens AA-5.

Bild

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tack Magnus! De blanka är inte dumma de heller. Faktiskt tycker jag att det är enklare att måla en sån väderbiten som jag gör, jämfört med att få till en riktigt högblank.

För övrigt kan jag meddela att detta inte är en TF-104G. Kompetent folk på Britmodeller har upplyst mig om att detta i själva verket är en kanadensiskbyggd Canadair CF-104D. Man lär sig något nytt varje dag.
Björn Eriksson

Re: TF-104, numera CF-104D, Starfighter i 1/48 fra Danmark

Inlägg av Björn Eriksson »

Det är verkligen något speciellt med de slitna Danska kärrorna, undrar vad dom använde för skräpfärg som inte höll bättre.

Riktigt snyggt bygge Björn!

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Kontakt:

CF-104D Starfighter i 1/48 fra Danmark - Klar

Modellutställningar är riktigt trevliga. Och bra för byggtakten. Mister "börja på nya projekt istället för att avsluta något", tvingades plötsligt göra klart en hög maskiner på byggbordet för att få med något nytt överhuvudtaget till Malmö. Så även denna dansk.

Bild

Lite av det ultraslitna försvann i mattlacken. Fast det kanske inte gjorde så mycket. Jädrans roligt att måla var det i alla fall.

Bild

Bild

Vingtankarna ser misstänkt blanka ut. Men det gjorde de även på originalet. Man anar någon form av utbyte. Med tiden målades ju dessa om och blev sådär görtrist olivgröna och blanka så som kärran på Svedinos.

Bild

Man lär sig en hel del om förebilderna när man bygger. Som att detta alltså inte är en amerikansk TF-104G, utan en kanadensisk CF-104D. Misstänkt lika är de i alla fall. Men några småsaker skiljer, främst mojängerna under nosen och precis vid utblåset. Plus att kanadicken har utanpåliggande och inte infällda positionsljus därbak. Blev rätt söta, faktiskt. Som några bitar gelégodis som hamnat på en mosse.

Bild

Bild

Bild

Fantastiskt bra modell var det. Lite taskigt placerade utkastarmärken på några ställen är egentligen det enda minuset. Passformen var riktigt fin och det gör utmärkt att få till en bra detaljering rakt ur den ganska lilla lådan. Vilket man väl i och för sig kan begära på en modell för nästan en halv tusenlapp. Men ett trevligt bygge var det, rekommenderas.

Lite trixigt var det att få dit huven, men på det stora hela passade den bra. Men lite läskigt är det på såna här modeller när glaseriet blir hyfsat framträdande.

Bild

Tja, det är väl det som finns att säga om denna. Ha en bra fredag allihop!

Bild
Anders_Isaksson

Re: CF-104D Starfighter i 1/48 fra Danmark - Klar!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kanonfin Starfighter, Björn!
Missade tyvärr att kolla in även denna på C4, men det kommer säkert fler tillfällen.

Har letat lite på nätet efter foton på slitna danska maskiner men inte hittat så mycket, är de sällsynta eller letar jag kanske på fel ställe?
Vill minnas att jag sett en hel del bildmaterial nånstans men det kanske var mest Drakar m fl.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Helt klart en cool 104:a. Det går nästan inte att överdriva den skabbiga målningen på dom danska kärrorna från denna tiden. Jag har några bilder på Draken och dom ser ju riktigt sunkiga ut.

Bra jobbat.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Björn Fransson
Kontakt:

Tack båda två! Det finns en del bilder på Airliners.net, obs att man ska leta efter CF-104D och inte TF-104G som jag gjorde först. Det finns fler bilder på de licensbyggda kanadensarna. En annan skönt sliten dansk är för övrigt F-100 Super Sabre. Godis för oss vädringsberoende!
Skriv svar