MiG-19 med nya nitar.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: MiG-19 med nya nitar.

Inlägg av Stellan »

Härligt med struktur mellan panellinjerna. Vilket slit!
Stellan Schroeder Englund
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Tack Stellan! Ja det ska bli riktigt trevligt när man kan börja bygga :D Blev tvungen att slipa och spackla hela nospartiet på bägge kroppshalvor eftersom resultatet inte blev bra. Ska göra om det idag.
kallenordlund

Har lyckats få ena kroppshalvan nästan klar och nu börjar man ana hur det kommer att bli. Det var ett rent h-vete att få till de raka nitraderna på nospartiet och efter ett par gånger med spackel och slip valde jag att använda 1,5 mm maskeringstape som mall. Resultatet blev helt ok även om jag inte blev 100% nöjd.

Bild
Bild
Bild
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Aa. det är ruskigt snyggt med nitar! Jag beundrar ditt arbete Kalle!
VolshebNik
Namn: Nikolaj

Inlägg av VolshebNik »

Phantastic job on rivetting!!!
Which tool are you using?
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Respekt för allt det där jobbet!
Bra vart det också.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
kallenordlund

VolshebNik skrev:Phantastic job on rivetting!!!
Which tool are you using?
Thank's! I'm using Rosie the riveter by Petr Dousek.
Janne Nilsson skrev:Respekt för allt det där jobbet!
Bra vart det också.

Janne Nilsson
Tack Janne!
VolshebNik
Namn: Nikolaj

Inlägg av VolshebNik »

Had a look at the riveters. Looks like it does really point-like, not "short line"-like rivets. That's cool!

I also wonder if you face the other problem. After rivetting the plastic around rivet is slightly going up, and looks like small volcano. I have to sand it a little. But then you have to wash it pretty well and may redo some rivets with the needle. Do you face the same issue?
kallenordlund

VolshebNik skrev:Had a look at the riveters. Looks like it does really point-like, not "short line"-like rivets. That's cool!

I also wonder if you face the other problem. After rivetting the plastic around rivet is slightly going up, and looks like small volcano. I have to sand it a little. But then you have to wash it pretty well and may redo some rivets with the needle. Do you face the same issue?
The rivets are really point-like. The same "volcanos" appear with this riveter but the rivets are so deep that they are not affected by light sanding. The wash appears to work fine although I´ve sanded everything after riveting. You should try this tool. His email is ped@email.cz
kallenordlund

Hej hopp!

Måste få undan lite projekt från byggbordet så att jag får plats med allt annat.

Har målat MiG:en ikväll. Resultatet får ni på bilderna nedan. Som sagt ska det bli en kärra från Tjeckoslovakien. Dekalerna trillar kanske på under morgondagen. Måste även detaljmåla, limma fast ena kanonen som gick av, fixa med hjul och luckor, laga bälten till stolen m.m.

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar