1/48 F-20 Tigershark, Monogram
Re: 1/48 F-20 Tigershark, Monogram
I det parallella universum så överlevde ju F-20-programmet och blev Northrops mest framgångsrika flygplan någonsin. Förutom att USA köpte in ett stort antal till sina stridande förband, då det visade sig vara överlägset F-16A, så flögs det ju även av uppvisningsgruppen Thunderbirds.
I Europa så vann F-20 "århundradets stridsflygsupphandling" och opererades framgångsrikt av flygvapnen i Norge, Danmark, Belgien och Holland. På senare år så hittade begagnade flygplan även vägen till Portugal. Under tidiga 90-talet hakade Finland på och köpte Tigershark som ersättning för Draken och Mig-21.
I Asien så blev Sydkorea den första kunden, tätt följda av Taiwan. Flera asiatiska länder, bland andra Filippinerna, köpte senare begagnade Tigersharks från USA, liksom länder i Sydamerika och Afrika.
När produktionen av Tigershark upphörde under 2013 så hade över 3000 flygplan sålts. Konkurrenten F-16 hade under samma tid fått nöja sig med ordrar på sammanlagt 2000 flygplan och tillverkningen av detta plan avslutades under 2002 redan.
Northrop fick under tidiga 2000-talet i uppdrag att bygga nästa generation stridsflygplan för USAF, Joint Strike Fighter. F-34A Freedom Fighter II flög redan 2005 och levererades till amerikanska flygvapnet under 2010, flera år tidigare och betydligt billigare än beräknat, vilket räknas som unikt för stealthflygplan. Att det sedan är det vackraste stealthflygplanet som byggts är en annan femma. Sedan 2012 opereras F-34 i versionerna A, B och C av USAF, Marines och Navy och har redan hunnit vara operativa i kriget mot Iran och i Syrien.
Nej, nu svävade jag iväg lite va..?
I Europa så vann F-20 "århundradets stridsflygsupphandling" och opererades framgångsrikt av flygvapnen i Norge, Danmark, Belgien och Holland. På senare år så hittade begagnade flygplan även vägen till Portugal. Under tidiga 90-talet hakade Finland på och köpte Tigershark som ersättning för Draken och Mig-21.
I Asien så blev Sydkorea den första kunden, tätt följda av Taiwan. Flera asiatiska länder, bland andra Filippinerna, köpte senare begagnade Tigersharks från USA, liksom länder i Sydamerika och Afrika.
När produktionen av Tigershark upphörde under 2013 så hade över 3000 flygplan sålts. Konkurrenten F-16 hade under samma tid fått nöja sig med ordrar på sammanlagt 2000 flygplan och tillverkningen av detta plan avslutades under 2002 redan.
Northrop fick under tidiga 2000-talet i uppdrag att bygga nästa generation stridsflygplan för USAF, Joint Strike Fighter. F-34A Freedom Fighter II flög redan 2005 och levererades till amerikanska flygvapnet under 2010, flera år tidigare och betydligt billigare än beräknat, vilket räknas som unikt för stealthflygplan. Att det sedan är det vackraste stealthflygplanet som byggts är en annan femma. Sedan 2012 opereras F-34 i versionerna A, B och C av USAF, Marines och Navy och har redan hunnit vara operativa i kriget mot Iran och i Syrien.
Nej, nu svävade jag iväg lite va..?
Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Fred, glöm inte bort Polen, Kuwait, Oman och Pakistan som trogna kunder av F-20! Insatserna i Gulfkriget I var storartade då man flög spaningsuppdrag och top cover på låg höjd. Vill minnas att även Indien flög dessa under en period och att det förekom några strider mellan Pakistans och Indiens F-20, var det inte så?
Stellan Schroeder Englund
Det här är riktigt riktigt kul
Vilka underbara historier! Trodde bara att det var jag som skenade när jag sitter och fantiserar vid byggbordet
Det är nog precis det här som gjorde Tänk om Tunnan så lyckat förra året, för det var grymt kul att se alla varianter. Jag bara älskade KompostTunnan!!!

Vilka underbara historier! Trodde bara att det var jag som skenade när jag sitter och fantiserar vid byggbordet

Det är nog precis det här som gjorde Tänk om Tunnan så lyckat förra året, för det var grymt kul att se alla varianter. Jag bara älskade KompostTunnan!!!
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
-
Öhh ? Kallas inte det för Bottom Cover (CMA, Cover My Ass på vulgär flygarslang) ??Stellan skrev: .... top cover på låg höjd. ...

Inte om man fortfarande flyger ovanför dem man ska täcka (som flyger på riktigt låg höjd)Robin Nilsson skrev:Öhh ? Kallas inte det för Bottom Cover (CMA, Cover My Ass på vulgär flygarslang) ??Stellan skrev: .... top cover på låg höjd. ...

-
Du menar de där som flyger så lågt att de lyfter genom att fälla in landningsstället och behåller samma höjd 

Mmmm, prexis. Det flögs ju fasligt lågt i Kongo med Tunnan vid något tillfälle, ungefär i ställhöjd.
-
Stellan skrev:Mmmm, prexis. Det flögs ju fasligt lågt i Kongo med Tunnan vid något tillfälle, ungefär i ställhöjd.
Då gäller det att komma ihåg att man måste ta upp kärran nån halvmeter innan man fäller ut ställen inför landning ...
Jo, det var ju rätt förvirrande luftstrider mellan dessa två nationers flygplan. Den mest spektakulära luftstriden var ju den mellan major Vijay "Curry" Gupta (IAF) och major Rami "Ace" Musharaf (PAF) som dogfightades i över en halvtimme, sköt allt de hade på vingarna och i kanonerna på varandra, bara för att få akut bränslebrist och tvingas nödlanda båda två på den övergivna flygbasen Holy Cow AFB, som ligger precis på gränsen. Bilden på de två piloterna, som togs av en kringvandrande tysk naturfotograf som var där för att föreviga en utrotningshotad fjäril, som stigit ur sina flygplan bara för att krama om varandra och gratulera den andre till en bra match och sedan ta en gemensam cigarr, var ju faktiskt också den bild som ledde till slutet på konflikten.Stellan skrev:Vill minnas att även Indien flög dessa under en period och att det förekom några strider mellan Pakistans och Indiens F-20, var det inte så?
Andra kända konflikter där F-20 visade sitt värde var ju det avgörande slaget om Koreahalvön, efter att Kim Jong-Il gått över gränsen och intagit Seoul, men redan efter 72 timmar blivit kastad tillbaka över 38:e breddgraden och mindre än två veckor senare var ju Korea ett enat land igen. Det var ju F-20 som stod för 16 av de 22 luftsegrarna!
Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Glöm inte bort den pakistanier som råkade ansluta till en grupp indiska F-20 och landade med dem på indiska flygbasen Vinda Loo AFB. Lätt hänt att det blir så när man inte tänker på att även den andra sidan hade den välkända siluetten på sina flygplan. Man behöver väl inte påpeka att karriären var över i PAF innan ställen sattes i banan. Han sadlade sedemera om och blev fruktförsäljare och yogainstruktör för förvirrade västerlänningar under namnet Mr Gupta. Ni som minns "flygvärdinnedieten" bestående av 100% annanas i 6 månader kan komma ihåg denna fd pilot som dess uppfinnare.