Jag vill minnas att de först dök upp i och med F-versionen, men senare modifierades även äldre versioner med dem.Björn Fransson skrev:... En annan sak som jag funderar över är de små luftintagen på sidorna. I Tarangus låda är de samma utanpåliggande intag som fanns på alla J 29F, men också på en del andra versioner. ...
Tarangus Tunnan - äntligen klar!
Re: Tarangus Tunnan - nu kör vi!
/G
-
Aha! Tar tillbaka allt. Jag trodde också att det var utblåset.Björn Fransson skrev:Jodå, en av resindelarna (den som är fotad rakt framifrån) är luftkanalen. Jag trodde först att det var utblåset, men den finns med bland plastdelarna. Den ser mycket bra ut och passformen mot luftintaget är helt OK. Lite spackel behövs för att få en jämn övergång mellan de olika plasterna, men inte mycket.Sten Ekedahl skrev:Kan inte se några delar som skall utgöra luftkanalen bakom luftintaget i nosen. Lite trist om så är fallet.

Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
-
- Kontakt:
Som jag skrev, det är väl bara gamla gnälliga formgivare som tänker på sånt.ecafrze skrev: P.S. Loggan är hemsnickrad, men ärligt talat är jag inte direkt missnöjd med den. Den får nog vara oförändrad till vi firar 10 år eller nåt! D.S.

Innan jag går vidare vill jag också bara skriva att all eventuell kritik av modellen från mitt håll ska ställas mot det faktum att jag som svenskbyggare är oändligt tacksam för Tarangus jobb. Redan nu kan jag konstatera att mina synpunkter mest är anteckningar i marginalen, på det stora hela är detta en riktigt fin modell. Viktigast av allt är ju att formerna stämmer, vilket de gör. För vi har ju i färskt minne hur det kan se ut när en tillverkare tar sig an Tunnan...
Stor humor egentligen. Men samtidigt rätt sorgligt. Ska bli intressant att se när AZ rättar till sitt misstag, vilket ju lär vara på gång. Nåja. Tarangus Tunna är ljusår bättre i formerna, om - som jag tror - Heller är spot on, är Tarangus det också. De går i princip att bygga ihop:

Även vingarna är i stort sett rätt lika (bortsett från sågtanden).

Cockpiten är helt OK. Visst kan den detaljeras extra med sannolikt kommande ets, men det här duger gott för de flesta byggare inklusive mig. Den enda svårigheten var att få ovansidan av instrumentpanelen att på ett snyggt sätt ansluta till panelen ovan.

En liten trixighet är nosställsschaktet. Provade först att montera det på ena kroppshalvan, men då blev det så här när man satte ihop dem:

Valde då istället att montera ihop kroppen först och sedan pilla in schaktet genom nosen. Klurigt, men det blev betydligt bättre resultat. En gnutta slipjobb, men inte mycket. Nosringen passar för övrigt oerhört bra och kroppshalvor och vingar glider samman utan någon som helst behov av spackel. Lite lätt slipning bara. So far, so (very) good.

Återkommer med fler rapporter. Dessvärre fick jag en galen idé apropå detta inlägg som tog en del av min byggtid igår. Återkommer med rapport där också...

Kanonportarna? Ska man borra själv? Bulorna ser lite konstiga ut?
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Nejdå, de följer med som separata delar. Däremot är kanonportarna lite större än upphöjningarna i plasten där de ska sitta, vilket inte är helt lyckat, men heller inget jätteproblem.Stellan skrev:Kanonportarna? Ska man borra själv? Bulorna ser lite konstiga ut?
-
- Kontakt:
Då återvänder vi väl till den här. Lättbyggd är bara förnamnet, fick dra lite kablar i hjulbrunnarna för att bygget inte skulle gå för snabbt. 

Passformen är riktigt bra, några småduttar med spackel och lite slipning är allt som behövs.

Apropå panellinjediskussionen tycker jag att Tarangus lyckats riktigt bra. Tunna (häpp!) och grunda, det känns som det finns goda förutsättningar för ett realistiskt slutresultat.

Passformen är riktigt bra, några småduttar med spackel och lite slipning är allt som behövs.

Apropå panellinjediskussionen tycker jag att Tarangus lyckats riktigt bra. Tunna (häpp!) och grunda, det känns som det finns goda förutsättningar för ett realistiskt slutresultat.
-
- Namn: Robert Bergwall
Hej!
Jag fick också den här trevliga modellen i brevlådan igår! Verkligen fin!
Jo det är underteckand som vart med på mjukvaran till dekalerna, igår var det däremot första gången jag såg dem på papper. Jag tycker också det ser väldigt bra ut. Det stämmer som Lars har påpekat att det smög sig in två hänvisningar till dekal 22, den övre är helt fel (vet inte varför den hamnade där) men det är numera åtgärdat. Kan väl passa på att säga att dekal 5 inte kunnat provpassats eftersom modellen inte funnits förrän nu, men det är meningen att den ska följa huvkantens bakkant.
En annan sak som jag inte tror man tänker på är att extratankarna har ett ovalt tvärsnitt på bakre delen.

Hälsningar
Robert
Jag fick också den här trevliga modellen i brevlådan igår! Verkligen fin!
Jo det är underteckand som vart med på mjukvaran till dekalerna, igår var det däremot första gången jag såg dem på papper. Jag tycker också det ser väldigt bra ut. Det stämmer som Lars har påpekat att det smög sig in två hänvisningar till dekal 22, den övre är helt fel (vet inte varför den hamnade där) men det är numera åtgärdat. Kan väl passa på att säga att dekal 5 inte kunnat provpassats eftersom modellen inte funnits förrän nu, men det är meningen att den ska följa huvkantens bakkant.
En annan sak som jag inte tror man tänker på är att extratankarna har ett ovalt tvärsnitt på bakre delen.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 14 aug 2013, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Sedär ja, de berömda nitarna som är så tydliga på Hellers Tunna finns ju i verkligheten. Hur många olika tankar har det flugits med? Det fanns väl en droppformad med stora fenor på också, samt denna. Är det en slankare avlång också som använts vid något tillfälle?
Stellan Schroeder Englund
-
Oj!
Kolla in nitraderna på klaffar/roder.
De där var ju om möjligt ännu krokigare och mer snett än vad jag brukar åstadkomma!!!

Andreas
Kolla in nitraderna på klaffar/roder.
De där var ju om möjligt ännu krokigare och mer snett än vad jag brukar åstadkomma!!!

Andreas
-
- Kontakt:
Hur mycket skiljer sig panelinjerna mellan A/B och C/E tunnorna och finns samma skillnader mellan Tarangus och Heller?