Phantom dubbelbygge i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Björn! Jag ska kolla noga efter din maskin!

Björn och Anders! Tack! Kolla noga nu för man ser nog inte så himla mycket när de är monterade...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Det var ett tag sedan jag byggde Hasegawa från 80-talet: det är verkligen en förskräcklig mängd små plastbitar att limma ihop (ja, jag vet, det är väl definitionen av en plastmodell, men det här är lite i bästa laget tycker jag...). Alla små bitar behöver sin lilla omgång av putsning och justering så det går inte sådär glimrande snabbt framåt (inte för att det går undan något vidare i vanliga fall heller men det här är rent ovanligt snigligt...).

Bild
Splitterplattorna limmade igår kväll i alla fall!

Bild
Bomber och granater... Kommer att blir rätt mycket putsande på dessa också, jag har inte ens börjat...

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Och så tuggar vi sakta vidare...

Bild
Vingskarven oroade mig en del, det är svårt att få till den snyggt om man måste spackla och slipa. Jag hade listigt funderat ut att jag kunde shimsa vingens innerkant med tunn plasticard och sedan slipa till den jäms med vingens ovansida. Rickard kom med en bättre idé: attackera kroppen istället!

Bild
En omgång med rakbladssågen (med blandat resultat som synes...) och sedan kunde jag pressa i några tunna skivor pc för att bredda kroppen.

Bild
Och nu passar vingen magiskt bra!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Slår mig att jag löst det problemet på i stort sett samma sätt på mina Phantoms oavsett om det varit Esci, Italeri, Hasegava eller Fujimi. Har ofta använt gjutstammar som pressat isär sidorna på "kroppen".
Den enda maskin jag inte behövt det på är Revelläs Phantom som jag håller som den bästa i 1/72. Synd bara att de inte tagit fram några andra varianter än Luftwaffe...

Det jag saknar på många phantom modeller är lite mer liv i insugen typ Harrier eller F-111. Man vill gärna se kompressorbladen innanför de där stora "insugen".

Ser fint ut annars. Önskar jag haft tilgång till de där instrumentbrädorna när jag byggde mina phantom's...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jag ska lägga det på minnet till nästa bygge i alla fall, om man är lite smart när man sätter ihop kroppen och inte limmar "bukskarven" förrän man passar in vingen så slipper man dessutom såga :-) !

André! Jag vet inte säkert men jag är nästan övertygad om att man inte kan se motorn på en Phantom via luftintaget, motorns framände ligger halvvägs mellan vingens fram- och bakkant i längsled så det är ganska långt in. Dessutom kröker luftkanalerna i en S-kurva innan de når fram. Eventuellt kan man kanske se en glimt om man lyser in med en ficklampa? Någon får prova på Duxford till exempel! Jag målar "väggen" längst bak som luftintaget slutar med svart, sedan får det tona snabbt över till vitt framåt, jag tror jag kommer undan rätt bra med det.

Revells Phantom: det är många som gillar dem! Själv har jag byggt Fujimis brittiska Phantom och den är helt grym (och jag tror det är mindre än hälften av delarna mot Hasegawa...), tyvärr når Fujimis varianter med de amerikanska motorerna inte upp till den nivån riktigt.

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

magnusf skrev: ...
tyvärr når Fujimis varianter med de amerikanska motorerna inte upp till den nivån riktigt.
...
Så sant! Håller från och till på att plocka ihop Fujimis F-4F och den är sannerligen ingen höjdare.
Små och stora glipor överallt, förskjutning av formarna har gett misspassning mitt på vardera kropphalva osv osv. :(
Är så smått på väg att överge bygget och leta upp en Hasegawa F-4F istället.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Är problemen med Fujimimodellerna något som kommit med åren? Jag kan inte minnas att jag fick de problemen du beskriver med mina Fujimi Phantom's.

Rörande luftinsugen så tycker jag väl lite som så att kunde Hasegava göra kanaler och fläktar til sin F-111 som har mindre insug än en F-4:a så borde samma möjlighet kuna göras även på en Phantom. Men jag har gjort som du. Målat insidan svart och sedan tonat ut med vitt mot öppningen. Funderar lite på om man kanske skall skära upp"blindväggen" bak mot motorerna på nästa bygge. Har några liggande (kunde nästan börja sälja modeller)... *ler*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Anders_Isaksson

Andre B. skrev:Mmm...

Är problemen med Fujimimodellerna något som kommit med åren? Jag kan inte minnas att jag fick de problemen du beskriver med mina Fujimi Phantom's.
...
Den som det visste. Så här ser i alla fall min Fujimi F-4F ut.

Bild

Inte en världskatastrof men lagt ihop med övriga brister som tjocka och dåligt passande klarplastdelar, väldigt enkel cockpit etc så känner jag att tålamodet börjar tryta.
Som någon sagt; livet är för kort för att brottas med dåliga modeller. I fallet med Phantom i 1/72 kan jag bara hålla med så eventuellt åker denna ner i det runda arkivet inom kort.
Nåväl, jakten på en Hasegawa F-4F fortsätter, lyckades köpa på mig en av deras gamla utgåvor med upphöjda panellinjer. Har inte sett den ännu men misstänker att den spelar i samma liga som Fujimi.

Magnus, ursäkta flykten från ämnet. :)
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Revell'en borde väl kunna gå att fixa till för de maskiner som du vill bygga? Den är rätt fin och inte speciellt dyr. Och inredningen är bättre än både Fujimi och Hasegava, Hoppas du inte ger upp och slänger modellerna. Tycker du börjat bra...

Om inte annat spara landningställ, hjul och luckor. Gärna klarplastdelarna med. Kan man alltid behöva i framtiden. Har ett par modeller som söker reservdelar... *s*

Mvh. Andre

Anders_Isaksson

Tack. Får se vad det blir av den.
Revells har några formfel som man ju förvisso kan välja att ignorera (bl a något för lång nos och små huvar).
Framför allt de små huvarna är nåt jag tycker förstör intrycket och eftersom jag tänker bygga den 'in flight' är jag rädd att Revells med stängda huvar därför inte kommer att funka. Med öppna huvar skulle ju annars detta fel gå att till viss del maskera.
Skriv svar