Gentlemen, stort tack för alla fina ord och bra tips! Modellen var mitt första eller andra pantsarbygge och är byggd i stort sett direkt ur låddan. Bara lite kedjor här å där. Larvsegmenten limmades med flytande lim och sedan körde jag på med hårföhnen för att mjuka upp dem innan de lades på. Sekundlim och successivt med kicker så gick det att fixa till det hela i ett nafs.
Vad gäller fotot är det ett evigt experimenterande. Lärde mig förresten att har man kameran på stativ så ska man koppla ur skakreducering som annars får knäppen och motverkar sitt syfte. Märkligt.
Ljussättningen är simplast möjliga vilket framgår. Det är helsikes skarpt ljus vilket ger ett skönt glimmer på de ställen där jag hade gnidit i blyerts för att få lite "stålkänsla", annars är det kanske väl avslöjande. Samtidigt kommer allt detaljarbete fram bättre.
I övrigt WWI har jag bara byggt en artilleripjäs , i och för sig i ett senare utförande: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=3480
Skulle vara kul att se vad som ställs ut på C4!
/Robert
Emhar 1/35 MK IV Tadpole
-
- Namn: Robert Lundin
Re: Emhar 1/35 MK IV Tadpole
Senast redigerad av robertlundin den 06 feb 2014, 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
/Robert Lundin
-
- Namn: Kalle Nordlund
Väldigt fint bygge och riktigt snygga bilder!
Tycker den var riktigt fin
Tycker tom att afrika-temat i år är lite malplacerat (med tanke på 100-års "jubileet" (kan man säga så??) i år gällande första världskriget). Augusti är inte långt bort och man borde kanske uppmärksamma detta faktum även i modellbyggarkretsar
Tycker isf att detta bygge platsar utan tvekan
Mvh Micke

Tycker isf att detta bygge platsar utan tvekan

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Men Första världskriget uppmärksammas i år i modellbyggarkretsar!
C4-OPEN har ju "Första Världskriget" som temaklass.
öken-erik
CU@C4
C4-OPEN har ju "Första Världskriget" som temaklass.
öken-erik
CU@C4
-
och kriget hann ju knappt börja 1914 .... 
Vi har 4 år till på oss att uppmärksamma alla sorgliga händelser.
Första stridsvagnen på slagfältet kom ju senare ...
/ Robin

Vi har 4 år till på oss att uppmärksamma alla sorgliga händelser.
Första stridsvagnen på slagfältet kom ju senare ...
/ Robin
En av de bästa tolkningarna jag sett av Emhars modell. Man måste nästan ha byggt en för att inse vilket jobb Du lagt ned. En fråga; hur hanterade Du de erbarmliga eldrören till kanonerna och maskingevären? /J-O Näsman
-
- Namn: Robert Lundin
Tack J-O, jag komer knappt ihåg men vill minnas att jag började med att skrapa rören så blev mer runda i tvärsnitt, sedan rullade jag dem med sandpapper mellan fingrarna. Slutligen urborrning med passande miniborr.
/Robert Lundin
Man krigsade även i Afrika under VK 1 så visst finns det väl en del man kan göra för att uppmärksamma VK1 under 08 open. Om 08 Open hade haft VK 1 som tema, vad skulle då C4 ha? Vi bjussade helt enkelt på temat. Och man behöver inte ha en speciell klass för att bygga saker som är 100 år.Bygg på!Lerxzt skrev:Tycker den var riktigt finTycker tom att afrika-temat i år är lite malplacerat (med tanke på 100-års "jubileet" (kan man säga så??) i år gällande första världskriget). Augusti är inte långt bort och man borde kanske uppmärksamma detta faktum även i modellbyggarkretsar
![]()
![]()
Tycker isf att detta bygge platsar utan tvekan![]()
Mvh Micke
Stellan Schroeder Englund