färdig F-16Viper" Spangdalhem

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Erik_G »

Jo, alltså, en "ren" Have Glass-kärra är som en standardmaskin, men med vad jag förstår en matt metallic klarlack ovanpå. Den matta strukturen drar dock åt sig smuts, därav det skick som de flesta Have Glass-maskiner har. De bilderna jag mailade dig visar en helt ny målning, där färgen från början har de rätta magiska egenskaperna, kontra den gamla ytbeläggningen som verkar ha målats över befintligt camouflagemönster.
Vad jag har förstått så har även andra länder, med annan målning än den typiska amerikanska/nato gråa, också behandlas med Have Glass*, som t.ex Israeliska kärror. Har inte sett någon bild som bekräftar detta än dock.

Här är en bit ren F-16 med Have Glass:
Bild

*Färgen heter egentligen något annat, men uppgraderingsprogrammet där ytbehandlingen ingår heter Have Glass II
Lennart

Inlägg av Lennart »

Den bilden var bra Erik,där ser man tydligt silvereffekten.Jag har lyckats bra faktiskt i jämförelse. Vad jag fattat av det jag läst om färgen så var det just att den samlade så mycket smuts som man ändarde underlaget och kulörvalet. (Spectral selective Coating,man provmålade ett flygplan 2011(F-16)Den kallas tydligen också för RAM colour. Men det blir enklare tror jag att få till den riktiga färgen på F-35. Förhoppningsvis kommer nåt bra om det här i Airforce"s Monthly under året.Tack ska du ha /Lennart
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jo, F-35ans färger verkar inte dra åt sig smuts lika lätt. Inte för att det saknas bilder på smutsiga F-35or.

Bild

Det ser hur som helst bra ut Lennart. Glöm bara inte att det ska smuts på dekalerna också :-)

RAM står för övrigt för Radar Absorbent Material, material som absorberar radarsignalerna snarare än reflekterar dem.
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Snyggt Lennart! Det där fick du till riktigt bra.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Underbar bild Erik,får man sno den av dig :D Den var lagom smutsig,härligt med hela godiskiosken" öppen och till beskådan. yepp,skall inte glömma dekalerna.
Tack Erik och Kalle/Lennart
Lennart

Re: Nästan färdig F-16

Inlägg av Lennart »

Några sista bilder innan slutfinish detaljer och dekaler .Nu står den på ställ utan hjul/Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Tjusigt Lennart! Du har fått till målningen riktigt bra.
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack så mycket Kalle ! Knallpulvret" sitter bara med häftmassa än så länge,det felmålade GBU: orna kommer från skrotlådan.Satte dit det hela mest bara för att visa hur jag tänkt hänga dit det hela i färdigt skick.Det blir ju lite luftförsvars makapärer också/Lennart
Lennart

Re: färdig F-16Viper" Spangdalhem

Inlägg av Lennart »

Så var den färdig då,F 16 C Viper Spangdalhem Air Base USAFE. Lite kul också att ha sett det här maskinerna i aktion här hemma.Tack för titten/Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Stellan
Kontakt:

Re: färdig F-16Viper" Spangdalhem

Inlägg av Stellan »

Helt rätt utrustad 16, de är som ballast när de är fullastade. Snyggt bygge. Ska inte huvramen få lite mer mörkgrått på sig eller är den sådär ljusgrå på riktigt?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar