STRV 104

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Namn: Ingvar

Re: STRV 104

Inlägg av Ingvar »

Tack alla för alla vänliga kommentarer.

Jag skall försöka besvara några frågor och har sett att en del lyckas lägga in små söta rutor med originalinlägget, hur gör man det? :geek:

Mustigt och mycket tjusigt bygge!

Har du några WIP-bilder som kan avslöja arbetet bakom färgen? Antar t ex att optiken till laseravståndsmätaren (?) är hemmafixad?

Är kammo-nätet hemmagjort i vanlig ordning eller är det "kööbe-nät"?

/E

Tack Erik, tyvärr så låg kameran helt overksam under hela bygget och målningsprocessen men jag har gjort ungefär så här;

Grundmålning med Tamiya XF 13 med några stänk XF1 i (ungefär 10:1 skulle jag tro). I denna mix har jag frikostigt lagt till X 22 klarlack (flyter ut bättre) Jag har sedan penselmålat de L-gröna fälten (Vallejo 079 + 090 1:2), bruna (Vallejo 143 + 142 med något stänk svart) och slutligen svart (vallejo 169 med några stänk 095). Den Lgröna färgen kan upplevas som lite skikig men den är ju det nymålad i verkligheten också. Vidare behandling kommer att tona ned allt. Skulle man vilja ha en renare vagn kan man alltid tona ned den Lgröna med lite mer 079 eller 095. Den senare är inte så mättad.
Efter det washade jag hela vagnen med olja löst i balsamterpentin, -bränd umbra med lite svart i. Jag drog ur en del av linoljan ur oljefärgen med kartong innan jag blandade min wash då det tar bort en del av glansen. Efter någon veckas tork kunde jag lägga på dekalerna. Nej jag tycker inte det behövs någon klarlack innan detta, de tidiagare färglagren och och washen blir tillräckligt blank.
Därefter blev det lite pinwash med washen enligt ovan fast med lite mer svart i. Efter det blev det rost som målats dit med vanliga vattenfärger i olika bruna nyanser, lite chipping med lämpliga Vallejo kulörer och blank metall med en 8B blyertspenna. Hela vagnen sprayades sedan med Vallejo matt varnish. Vädring har jag gjort med Migs European dust och några torrpastell kritor. Mer rost, chipping och ren metall läggs sedan ovanpå detta.

Ja kammonätet är hemmasnickrat enligt välkänd metod, men det kräver mer målning. Det är lite pilligt att måla när det ligger på vagnen. Det papper jag använde nu var kanske lite väl tunnt, man kan titta hål i det :)
Snyggt, gillar speciellt att sidoplåten HB saknas. Det var mer än vanligt att någon plåt saknades eller satt löst efter att man kört emot ett träd. Saknar antennerna och am-lådan + hylspåse till ytterksp för att vagnen skall vara komplett.
Tack Stefan, ja och så får man ju se lite av bandaggregatet också. Antenner skall komma på plats men kommer senare man får dom i ögonen när man sitter detaljmålar annars :D Amlåda och hylspåse är med i Hobby Fan satsen men de är inte speciellt snygga. Jag skall försöka leta upp bilder på nätet så att jag kan snida till några egna. Det är inte gott om bilder där dessa syns på nätet kan jag konstatera. Gummistroppar för att hålla verktyg och lysgranattuber på plats skall också dit.

Tack igen,

Ingvar
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Mycket snygg 104:a, Ingvar.
Otroligt realistisk modell på alla sätt och vis. Inte mycket att tillägga.
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Riktigt fin Strv. 104, Ingvar!

Har också Hobby Fans resin sats till den och AFV:s NATO version av Centurion men även den Iraeliska IDF Shot versionen av Centurion, och har jag förstått saken rätt så ska det väl inte spela någon roll vilken av dom man använder för att bygga en 104:a, (Flygplansbyggare har ju inte koll på någonting när det gäller pansar)

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Senast redigerad av Björn Eriksson den 29 jan 2013, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Mycket tjusigt, men.. Var inte gotlandsvagnarna trefärgs-målade mot slutet?
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Ett väldigt inspirerande bygge att kika på. Jag har 104 satsen liggandes och brukar plocka fram den ibland och såga bort någon del av inloppsgjutningarna. Dina recept på Valejo nyanser ska jag ta och lägga till i mitt färgbibliotek. Jag håller långsamt på att gå över till Valejofärgerna.

Nicklas Karlén
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
zapper

Inlägg av zapper »

Tack för svaret, Ingvar. Det var nyttig kunskap för framtiden, fast det var inte det jag trodde att jag frågade om. Blev lite slarvigt "arbetet bakom färgen", borde skrivit arbetet UNDER färgen. Tänkte på vad du pysslat på modellen i avseende på detaljering etc. Avsaknaden av bilder från byggprocessen svarar ju dock lite på den frågan också.

Anyväj, är det nått "större" som du fixat i övrigt på själva konverteringen eller är det, sas, OOTB + småpill?

/E
Erik von Rosen
zapper

Inlägg av zapper »

Björn Eriksson skrev: Har också Hobby Fans resin sats till den och AFV:s NATO version av Centurion men även den Iraeliska IDF Shot versionen av Centurion, och har jag förstått saken rätt så ska det väl inte spela någon roll vilken av dom man använder för att bygga en 104:a
Om jag fattat det rätt så bygger 104:an och Shot Kal på "samma princip" vad gäller motordäcket, men konstruktionsmässigt så är det ändå helt unika lösningar. Så 104-konvertering till en 104 och Shot Kal-konvertering för en Shot Kal.

/E
Erik von Rosen
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

zapper skrev:
Björn Eriksson skrev: Har också Hobby Fans resin sats till den och AFV:s NATO version av Centurion men även den Iraeliska IDF Shot versionen av Centurion, och har jag förstått saken rätt så ska det väl inte spela någon roll vilken av dom man använder för att bygga en 104:a
Om jag fattat det rätt så bygger 104:an och Shot Kal på "samma princip" vad gäller motordäcket, men konstruktionsmässigt så är det ändå helt unika lösningar. Så 104-konvertering till en 104 och Shot Kal-konvertering för en Shot Kal.

/E
Jag gror eventuellt vad Björn menade är vilken av AFV Club's Centurions som är lämplig som grund till 104 konverteringen från Hobbyfan. Svaret är att det inte spelar någon roll, eftersom alla unika delar som behövs till 104:an finns i konverteringen.

MEN...

Jag hade problem med min 104 konvertering, verkar som några av resindelarna hade krympt, bland annat bandhyllorna och luftfilterlådorna. Därmed rekommenderar jag att man använder AFV Clubs IDF Shot Kal som grund, för så kan man i nödfall använda bandhyllorna och luftfilterlådorna (med viss modifiering) från plastbyggsatsen. Hängslen och livrem liksom :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

zapper skrev:Tack för svaret, Ingvar. Det var nyttig kunskap för framtiden, fast det var inte det jag trodde att jag frågade om. Blev lite slarvigt "arbetet bakom färgen", borde skrivit arbetet UNDER färgen. Tänkte på vad du pysslat på modellen i avseende på detaljering etc. Avsaknaden av bilder från byggprocessen svarar ju dock lite på den frågan också.

Anyväj, är det nått "större" som du fixat i övrigt på själva konverteringen eller är det, sas, OOTB + småpill?

/E
AHA, I see.

Ja du har rätt bara lite småpill, inget stort (jag precis suttit i kvart och beskrivit allt småpill utan att spara, blev utkastad och nu orkar jag inte skriva allt igen, -det var nåt om optik till skytten, diverse byglar av koppartråd, ett par vinkeljärn längst bak ovanför bandhyllorna samt att sagda bandhyllor var för korta.)

(ja och så att AFV-Clubs link-by-link band går i kurva)

mvh, Ingvar
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Nicklas Karlén skrev:Ett väldigt inspirerande bygge att kika på. Jag har 104 satsen liggandes och brukar plocka fram den ibland och såga bort någon del av inloppsgjutningarna. Dina recept på Valejo nyanser ska jag ta och lägga till i mitt färgbibliotek. Jag håller långsamt på att gå över till Valejofärgerna.

Nicklas Karlén

Tack Nicklas, innan du tar min mix helt till ditt hjärta får jag korrigera mitt inlägg. 079 är en rätt ilsken gulgrön färg, om man vill tona ner den skall man naturligtvis inte tillsätta mer :)
Grundmålning med Tamiya XF 13 med några stänk XF1 i (ungefär 10:1 skulle jag tro). I denna mix har jag frikostigt lagt till X 22 klarlack (flyter ut bättre) Jag har sedan penselmålat de L-gröna fälten (Vallejo 079 + 090 1:2), bruna (Vallejo 143 + 142 med något stänk svart) och slutligen svart (vallejo 169 med några stänk 095). Den Lgröna färgen kan upplevas som lite skikig men den är ju det nymålad i verkligheten också. Vidare behandling kommer att tona ned allt. Skulle man vilja ha en renare vagn kan man alltid tona ned den Lgröna med lite mer (079) 090 skall det vara eller 095. Den senare är inte så mättad.

mvh, Ingvar
Skriv svar