Tu-154 Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Niklas
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av Niklas »

Instämmer i lovorden, denna blev riktigt snygg!
Väldigt realistisk vädring också, ryssarna brukar alltid se sådär härligt(?!) slitna ut... :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Flippermatt
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 16:11
Namn: Mattias K
Ort: Borlanche

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av Flippermatt »

Grymt fin modell.. Grattis. Är det dekaler från F-dcal ?

Zvezda har bevisat att storlek ej är en faktor för dålig passform... Är helimponerad av deras senaste släpp.. Airbus 320 serien som dom har på G blir ett välkommet tillskott så man får pensionera Revells avarter.

Deras nya 747-8 passar bara ihop så där, klick klick klick... Kika in på www.ipmsdalarna.se där vi gjort en "titt-i-lådan" review på den.

Återigen Kalle.. grymt bra jobbat.

mvh
Mattias Käck
Dedicated P-47 decaloholic....
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av kallenordlund »

Tack ska ni ha allesammans!

Mattias: Yes! Dekalerna kommer från F-decal. Riktigt skarpa och fina. Enda nackdelen är väl att man måste vara noggrann då man skär ut dem eftersom alla dekaler sitter på samma film. LIte hårda i dekalfilmen så Micro Sol har ett tufft jobb men färgerna är fina och passformen bra.
Zvezdas nya kit håller överraskande bra kvalitét. Kan bara klaga på deras egna dekaler. Har en Tu-134 som jag fixat med men jag fick nervsläpp på dekalerna som bara gick i bitar. Fick hem Interflug-dekaler till den så nu är det bara att skaffa en ny kärra. Ska absolut ta en titt på er sida och kolla in 747an.
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Ett litet krux med 134:an är att passagerarfönstren inte riktigt är lika tjocka som den övriga plasten. Dvs när man lägger på dekalerna, blir det en liten nivåskillnad som Micro Sol hade tufft att råda på. Ett alternativ kan förstås vara att skippa fönstren helt och lita till att dekalfilmen funkar som glasrutor, men är osäker på om det är så vettigt i längden. Fönstren är ju rätt stora och spricker dekalen får man det tufft. I övrigt är den ljuvlig att bygga.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av Sten Ekedahl »

Björn Fransson skrev:Ett litet krux med 134:an är att passagerarfönstren inte riktigt är lika tjocka som den övriga plasten. Dvs när man lägger på dekalerna, blir det en liten nivåskillnad som Micro Sol hade tufft att råda på. Ett alternativ kan förstås vara att skippa fönstren helt och lita till att dekalfilmen funkar som glasrutor, men är osäker på om det är så vettigt i längden. Fönstren är ju rätt stora och spricker dekalen får man det tufft. I övrigt är den ljuvlig att bygga.
Jag har en metod att helt eliminera nivåskillnaden mellan fönster och flygkroppens utsida. När man limmar i fönstren skall man se till att de sticker ut en liten bit utanför utsidan av flygkroppen. Kan ibland innebära att man får modifiera delarna lite. När limmet väl har torkat är det bara att gå lös på dem med sanding sticks, först en lite grövre, sedan finare och finare tills fönstren har återfått sin klarhet och är helt i nivå med flygkroppens utsida.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Sten Ekedahl skrev: Jag har en metod att helt eliminera nivåskillnaden mellan fönster och flygkroppens utsida. När man limmar i fönstren skall man se till att de sticker ut en liten bit utanför utsidan av flygkroppen. Kan ibland innebära att man får modifiera delarna lite. När limmet väl har torkat är det bara att gå lös på dem med sanding sticks, först en lite grövre, sedan finare och finare tills fönstren har återfått sin klarhet och är helt i nivå med flygkroppens utsida.
Precis! Och den metoden funkar perfekt på de små takfönster som sitter i bakänden på kroppen. Problemet med 134:an är att fönstren är för tunna, dvs enda chansen att få dem att sticka ut ut kroppen är att antingen separera varenda fönster och skära rent det så att det passar precis i hålet, alternativt att slipa ner kroppens tjocklek 0,5-1 mm - vilket blir ett rätt stort ingrepp i den här lilla skalan. Trixigt, inte minst med tanke på att fönstren är ovanligt stora jämfört med liknande flygplan. Men en fin modell är det i övrigt!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av kallenordlund »

Noterade samma problem då jag byggde 134an. En annan metod som faktiskt fungerar ypperligt är att först limma dit de befintliga rutorna. När dessa har torkat så tar man en tandpetare och fyller varje fönster med en liten droppe CA-lim. När detta har härdat kan limmet slipas jämt med flygkroppen och om man till sist går över till fina slipstickor och polersticka så får man samma klarhet som plasten. Har gjort detta på flertalet modeller som har haft små fönster och det fungerar alldeles utmärkt. Många säger att klarplasten blir mjölkig eller gul av limmet med jag har aldrig haft det problemet.
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tu-154 Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant! Bra tips!

Men... Skumt det där med CA och klarplast, jag är livrädd för att kombinera dem, men vet att andra gör det utan problem. Drar igång en tråd om det på Allmänna, vore kul att höra andra erfarenheter.
Skriv svar