Airfix Autogiro i 1/24

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Airfix Autogiro i 1/24

Inlägg av Mats Averkvist »

Har för mig att det finns ritning till Humlan i boken Flyghobby 1, Freddy Stenbom, Allt om Hobbys förlag.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Mats Averkvist skrev:Med lite vilja kan man ju göra den svensk också...:

Bild

]
Haha! Underbart att jag ställde frågan om den fanns i verkligheten. Det här är ju en av mina referensbilder som jag använt VÄLDIGT nyligen. Helt uppenbart hade jag ögonen på annat än objektet i förgrunden! :)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Stefan Sjöberg skrev:Autogiro..? Ordlek?
Minns en flygdag på F5 Ljungbyhed där man hade en uppvisning med 007´s Little Nellie. Biljakt och lösa skott, typ.
Ordlek? Nej, hur så?
Cool om du sett den i verkligheten, när var detta?
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mats, ska kolla ditt tips om Humlan i AoH-boken. Men om Humlan är längre ifrån Wallis än vad Grankvist-maskinen är så blir det ingen ombyggnation.
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Stefan Sjöberg skrev:Autogiro..? Ordlek?
Minns en flygdag på F5 Ljungbyhed där man hade en uppvisning med 007´s Little Nellie. Biljakt och lösa skott, typ.

Var det Anders Borg och kompani som hade "kick-off" med skattepengar tro... brukar ju innebära Bondtema :roll:
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Wallis spakar loss i Little Nellie http://www.youtube.com/watch?v=cvbbQaIoaSM Schyssta svängar med den lille.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Egentligen heter det väl Autogyro: självroterande
Stellan skojade nog med oss när han skrev "giro"...
/ Messerschmittern ;-)
Stefan Sjöberg
Namn: Stefan Sjöberg

Inlägg av Stefan Sjöberg »

@Stellan - Vet inte exakt, jag vet att man hade en flygdag 23/5 1976 på F5, men känslan säger mig att det måste varit tidigare. 1972-73, kanske? Min far tog mig med på diverse flygdagar, så det är lätt att blanda ihop datum & år. Han, min far alltså, gillade inte bara flyg utan var även maskinist på en av stadens två biografer vilket gjorde att jag som liten grabb kunde se barnförbjudna filmer som t ex James Bond. Man kan väl säga att filmer som "You only live twice" och "Thunderball" gjorde stort intryck på mig. Med andra ord, så var det extra kul att se Little Nellie på nära håll och in action. Man lät Little Nellie jaga en bil med "bovar" och det sköts med lösa skott & annat. Idag hade nog inte kidsen tyckt att det var så märkvärdigt, men då & där gjorde det ett grymt intryck på mig.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Robin Nilsson skrev:Egentligen heter det väl Autogyro: självroterande
Stellan skojade nog med oss när han skrev "giro"...
/ Messerschmittern ;-)
Nix, inget lurande här inte. Juan de la Cierva skrev alltid Autogiro med versalt A och i och båda sätten är accepterade att stava på även om det som står i rubriken är att betrakta som varumärke men även ett generellt namn för själva flygmanicken.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Stefan, låter som en kul uppväxt med alla flygdagar och filmtittande :)
Skriv svar