Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare. Färdiga s.3
Re: Veckans gör om gör rätt. Douglas DC-9 Nu ännu kortare.
Jag har byggt en DC-9-10 en gång i tiden. Problemet var ju att bli av med skarvarna.... Har också nånstans beskrivningen från ATP hur man bygger en MD-80 från två Airfix + 1 Revell DC-9........
Här kommer uppmuntran och på gränsen till utlovande en Serafimerorden för ditt mod att jobba med två konverterade Airfix DC-9:or. Att bygga bara en ur låda är i sig en Nordstjärneorden direkt.
Själv gav jag mig i kast med en gammal goding DC9-30 Airfix. Slet som en tok med slipning, nya panellijner och nitrader. Mängden timmar stod i proportion med att ha byggt den i skala 1:1.
Jag scratchade entrén, lastintag och bakre utgång. Måttade, klippte och skar styren. Fick ihop inkråmet och förslöt kroppen.
Lyckades t o m göra ett illustrerat draperi in till passagerarutrymmet.
Limmade sedan fast vingar och motorer.
Nu kommer vi till Dödsstöten. När jag i efterhand insåg att jag behövde justera vingarnas vinkel någon tiondels millimeter testade att lösa upp limmet. Det bet absolut inte på Airfix plast. Kom då på den aparta idén att värma med hårtork. Det bet absolut inte det heller. Då tänkte jag att ökad värmetillförsel kanske borde fungera. Värmepistol fram. Sen behöver jag nog inte beskriva så mycket mer...
Slutsats: Gör om, gör fel.
En MD-80 från Minicraft väntar nu i sin låda på byggandet.
Mvh
/Johan
Själv gav jag mig i kast med en gammal goding DC9-30 Airfix. Slet som en tok med slipning, nya panellijner och nitrader. Mängden timmar stod i proportion med att ha byggt den i skala 1:1.
Jag scratchade entrén, lastintag och bakre utgång. Måttade, klippte och skar styren. Fick ihop inkråmet och förslöt kroppen.
Lyckades t o m göra ett illustrerat draperi in till passagerarutrymmet.
Limmade sedan fast vingar och motorer.
Nu kommer vi till Dödsstöten. När jag i efterhand insåg att jag behövde justera vingarnas vinkel någon tiondels millimeter testade att lösa upp limmet. Det bet absolut inte på Airfix plast. Kom då på den aparta idén att värma med hårtork. Det bet absolut inte det heller. Då tänkte jag att ökad värmetillförsel kanske borde fungera. Värmepistol fram. Sen behöver jag nog inte beskriva så mycket mer...
Slutsats: Gör om, gör fel.
En MD-80 från Minicraft väntar nu i sin låda på byggandet.
Mvh
/Johan
Vilket öde...
Lider med dig!
/André
Ps.
Du räddade väl det som gick att rädda?
Lider med dig!
/André
Ps.
Du räddade väl det som gick att rädda?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

-
- Kontakt:
Varmluftspistol funkar inte. Hade du lagt den i mycket varmt vatten så hade det nog gått bättre.
Hela kroppen till Airfix-modellen hade två jätteproblem. Dels var kroppshalvorna lätt förvridna. Dels var fästena till vingarna inte synkroniserade. Ena kroppshalvans vingfästen var lägre placering än den andra halvans. Särskilt när det gällde fenan.
Bra tips om vattenbad! Alltså kunde förvridningen kanske ha lösts med varmvattenbad redan från början.
Det som kunde räddas är främst och viktigast - all kunskap jag tar med mig till min MD-80.
Mvh
/Johan
Bra tips om vattenbad! Alltså kunde förvridningen kanske ha lösts med varmvattenbad redan från början.
Det som kunde räddas är främst och viktigast - all kunskap jag tar med mig till min MD-80.
Mvh
/Johan
Det finns vinklar som är förbjudna att titta på från när det gäller en del modeller. Airfix Buccaneer i 1/72 är en sådan...
/André
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Bagarboden har bråda dagar. Använder samma färg till fem modeller för att snabba upp och kanske bli klar till sist.
Jag känner mig lite nöjd med att jag fortfarande arbetar på gamla surdegar. 727-an är den enda nya bygget denna sommar.
Senast redigerad av Björn B den 05 sep 2018, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Heja på! Härlig samling.
/M
/M
Det är klart för att maska av för silverfärgen men den blanka vita färgen vill ju aldrig härda, precis som vanligt med blank akryl.
Bagarboden kämpar vidare. Silverfärgen kom på till slut. Dags för dekaler.