Tamiya 25 year old Panther kit - Air Brush träning.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Tamiya 25 year old Panther kit - Air Brush träning.

Inlägg av Stellan »

Jag tror du ska använda dig av alla teknikerna precis när du tycker att det passar. Om du lägger en wash eller filter ovanpå all färg kommer det sudda ut gränserna något och göra att inget riktigt står ut. Om du målar, CM:ar, filtrerar, chippar, målar camou, CM:ar och chippar och har dig i olika omgångar så kommer vissa detaljer och ytor att stå ut lite mer än annars. Det beror helt på vilket färgschema, märkning som bryter upp färgmonotoni, yttre last, vad du vill berätta osv, som avgör hur du ska gå vidare med hela orkestern/arsenalen av möjligheter du har i målarlådan. Skulle föreslå att du gör två liknande kärror där du gör all målning och chippning först, sedan gör du filtreringar för att blenda ihop färgerna. Kanske avsluta med att damma ned nederdelen på fordonet med sprutan. Och så gör du en annan där du då och då går tillbaka och gör nya chippningar efter att du gjort washer och filtreringar. Vilken blir skillnaden i slutändan?
Stellan Schroeder Englund
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Ja jag får testa mig fram lite.

Annars så har jag nu slangt panthern... Den var för stor och sliten, dåligt byggd och allt mer man kan tänka sig.

MEN jag har hittat en ny :D :shock: :twisted:

Vad sägs om min Tamiya PzKfw IV Ausf.J

Före nymålning
Bild

Efter dagens målning
Bild

Skall testa camo på den imorgon... Eller slänga in ett lager olja har inte bestämt mig än.
TomahawK

Inlägg av TomahawK »

Först camo, sen olja :)
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Dagens uppdatering...

Testade ett nytt camo idag. Där fanns 2 olika att välja på i instruktions boken. Jag valde camot med grönt och röd/brunt i.
Tunna linjer, lite var som, var min tanke ;)

Men jag har svårt att hanter sprutan när det skal bli så pass tunn samtidigt som det skall vara litet. Här får gärna någon hjälpa till med några övningar eller liknande.
Har iofs övat på papper men känns som att färg beter sig olika på plast // papper. Blir ofta att färgen sprutas ut på plast gämfört med papper. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Iallfall här kommer lite bilder på resultatet före / efter wash. Lite olja harjag testat, men tror jag väntar med det till senare steg.

Bild

Bild

Bild
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Här kommer lite nya bilder.

* Värt att säga är att jag fick Dekal problem (Tror de var lite väl gamla)
* Detalj målningen är inte färdig på tex verktyg rost mm.

Vad tycker ni om min chippning själv blev jag rätt nöjd. inte förmycket denna gång.

Bild
Bild
Bild
Bild

Nästa steg är olja..... tankar inför.. hum svårt...
Sen skall jag testa "dust" med sprit färg... första gången och vi får se hur det kommer gå.

MvH Anders
Flippermatt
Namn: Mattias K

Inlägg av Flippermatt »

Jag gillar det jag ser.. Helt klart.

Har aldrig satt tänderna i pansar än, trots hyllor med obyggda vagnar..... Jag kan ingeting om dom heller. Men det behöver jag inte göra när man ser vilket fint arbete som ligger bakom ditt bygge.

congrats :)
Mattias
Dedicated P-47 decaloholic....
Skriv svar