Högteknologiska tunnor med xtra allt

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Högteknologiska tunnor med xtra allt

Inlägg av Stellan »

Styrene And Rescue at your service!
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Det är härligt med extra allt. Skall bli kul att se dessa färdigbyggda, Göran.

Jag var speciellt imponerad av den fina sensor-nosen du fick till på roboten, kanonsnygg effekt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Nu är det dags för en uppdatering. Sällan har jag sågat, spacklat och slipat så mycket som med de här tunnorna.

Först till jaktversionen (J-29++) som nu är färdig för målning:
Bild
Ovan nosen syns IRST och under radarkapseln samt de nya kanonbulorna. Längst bak finns det förlängda motorutloppet samt motmedelsbehållare under stabben.

Ny vingprofil, IRSTinbyggnaden med HUD samt en GPSantenn ovanpå kroppen syns här:
Bild

Radarkapseln, kanonbulorna, radioantenn, balkar samt motmedelsbehållarna framgår av en vy underifrån:
Bild

Lastalternativen är traditionella. Ovan större dunkar (de ursprungliga var på tok för små för eskortuppdrag), nedan till vänster aktiv radarrobot och nedan till höger vektorstyrd irrobot:
Bild

För den som undrar vad det kommer att bli för målningsschema så är Nyutabaru en liten ledtråd. :geek:

Den andra tunnan (AH-29) är inte riktigt klar för målning än, men modifikationerna är gjorda:
Bild
I nosen syns de nya sensorerna. Övriga modifikationer är vingtankarna, ny vingprofil samt ny HUD.

Lasten är klar för målning. Överst sjömålsroboten Allakeefek, nedan till vänster motmedelskapseln och nedan till höger störkapseln:
Bild

Nu är det dags för en målningssession med inspiration på hög volym direkt från the Met: Parsifal.

/G
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Seriöst byggande, det gillar vi!
Stellan Schroeder Englund
teeoo

Inlägg av teeoo »

Spännande - ser fram emot att få se målningsalternativen ! (Nyutabaru !!???)
//teeoo
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Bägge Tunnorna står nu på egna ben och det är en hel påskhelg (+ några extra kvällar innan Open) att måla & dekalisera på. Det här kan kanske gå vägen! :o

Bild

När byggfasen nu är avklarad så räknade jag ihop vilka byggsatser jag korpat överblivna delar från. Utöver detta har det blivit en hel del ren scratch - gjutstammar kan användas till mycket. 8-)
Listan blev tämligen omfattande:

Academy
A-10

Airfix
Super Mystere B.2
MiG-15

Frog
Hampden

Hasegawa
F-15C
F-16C
diverse vapenset

Heller
F/TF-104-G
MiG-19

Italeri
He-111
USA/NATO vapenset

Matchbox
F-4K/M

MasterCraft
MiG-21MF

Monogram
F-5E

Den som är skarpögd kan kanske identifiera vad jag plockat och varifrån det kommer... :P

/G
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Under påsken har Tunnorna fått LiTHe färg. AH-29 ser smått psykedelisk (precis som det var tänkt, m.a.o.) ut i sitt havskamouflage:

Bild

Tyvärr bleker blixten ut färgerna något så den gröna färgen i nosen blir för grå. Tänk eau-de-Nil så förstår ni i vilket härad den ligger... :twisted:

J-29++ ser mer normal ut i sitt luftstridsschema:

Bild

Förutom dekalisering återstår det en del detaljmålning samt att måla all last som ska hängas på vingarna. Nästa uppdatering blir förhoppningsvis den sista, då de färdiga Tunnorna kan visas upp. Till helgen kommer de att kunna ses i verkligheten.

/G
Mahatma G

Re: Högteknologiska tunnor med xtra allt - Färdiga!

Inlägg av Mahatma G »

Nu när 08 Open 2013 är över kan de sanna historierna bakom dessa Tunnor äntligen avslöjas. För illustration länkar jag till Björn Bäcklunds eminenta foton.

J-29++
Det är föga känt att Gunnar Sträng under en kort period i 1920-talets mitt var en kibbutznik. En av de personer han då lärde känna var Levi Eshkol som 40-talet år senare skulle bli Israels premiärminister, men framför allt skulle de två under 50-talet få mycket likartade politiska karriärer.

Det är nu 1951 och Sträng har varit jordbruksminister under några år. I Israel får samma år även Eshkol samma ministär. Väl medveten om behovet av modernare flygplan till det israeliska flygvapnet kontaktar han sin gamle vän och ministerkollega. I politiskt samförstånd levereras i några omgångar hundratalet tunnor som snabbt blir uppskattade och visar sin totala överlägsenhet över MiG-15.

I största hemlighet utökas senare samarbetet på ytterligare områden, något som förenklas av att under 50-talets slut såväl Sträng som Eshkol lyckats bli finansministrar i sina respektive regeringar. Utvalda svenska piloter erbjuds möjlighet att flyga operativa uppdrag mot de ryska rådgivare som flyger för Egypten, något som ger god inblick i såväl MiG-planens prestanda som den ryska taktiken.

Tekniksamarbetet medför att många idéer kan provas i skarp miljö och det blir starkt bidragande till uppbyggnaden av den israeliska militära elektronikindustrin. På svenskt initiativ inkluderas USA i samarbetet genom att erfarenheterna av ryska vapen, flygplanprestanda och taktik frikostigt delas. I gengäld får bägge länderna tillgång till den senaste amerikanska vapenteknologin. vilket medför att de israeliska tunnorna kontinuerligt kan modifieras och uppgraderas.

Slutresultatet av detta blir J-29++ som trots avsaknad av överljudsprestanda tack vare sin miniatyriserade avionik och moderna robotar under sin tid var ett hot mot allt fientligt flyg, speciellt i kurvstrid då det tack vare en (för sin storlek) stark motor i princip kunde kurva hur länge som helst utan att tappa vare sig höjd eller fart.

Flertalet av de israeliska tunnorna gick genom åren förlorade i krigen, men så sent som för två år sedan fanns åtminstone ett flygande exemplar bevarat vid Hatzerim. Envisa rykten gör även gällande att ett tiotal flygdugliga exemplar finns i USA, där de används för att lära piloter vederbörlig respekt för vad äldre flygplan kan göra i händerna på skickliga piloter.

Bild

AH-29
Irak hade länge varit intresserat av Tunnan, i synnerhet som de hade egen bitter erfarenhet av hur effektiva de kunde vara i israeliska (och, vilket alldeles nyligen blivit känt, även svenska) piloters händer. Irakiska propåer om att få köpa Tunnan hade dock mötts av kalla handen p.g.a. samarbetet med Israel om deras tunnor. Under oljeransoneringen i början av 1974 såg dock Irak sin chans och när de kom med ett förslag om garanterade oljeleveranser i utbyte mot tunnor föll regeringen till föga och i största hemlighet skeppades 30 i malpåse placerade tunnor till Irak. Samtidigt fick Irak även ta del av svensk robotteknologi (se tidigare inlägg för mer detaljerad info om detta) eftersom Irak planerade att utnyttja sina tunnor för tung ytattack.

Som en följd av denna kohandel kunde oljeransoneringen snabbt avbrytas, men skadan var redan skedd. Relationerna med såväl Israel som med USA blev snabbt iskalla, med påföljd att den amerikanska tekniken började sina och export, i vilken någon amerikansk teknik mer avancerad än en telegrafnyckel ingick, blockerades regelmässigt.

Detta struntade Irak dock i, nu hade de ju äntligen sina tunnor och i början av 1980-talet bar så alla ansträngningar frukt. I hemlighet bildades en specialenhet för attack mot sjömål i främst persiska viken. Under några år tränades de för insats mot oljetankfartyg och annan skeppsfart och det visade sig snart att kombinationen AH-29 och sjömålsrobot var dödligt effektiv. Effektiviteten var så stor att det började bli svårt att dölja tunnornas insats och i ett försök att dölja att man hade en egen högeffektiv sjömålsrobot sattes en skenmanöver igång.

Att Exocetroboten fått en oförtjänt gott rykte efter Falklandskriget var bekant i vissa kretsar, men det passade väl för att maskera Tunnans insatser i tankerkriget. Från Frankrike anförskaffades några Super Etendard samt ett antal Exocet. Man arrangerade så att Super Etendardplanen skulle "råka" bli fotograferade och filmade i samband med attacker och snabbt spreds uppfattningen att Exocet återigen visade hur bra den var. Frankrike höll god min i elakt spel eftersom de kunde dra nytta av gratisreklamen även om det gnisslades en hel del tänder över att det i internationella underättelsekretsar gjordes narr av deras robotteknologi.

Vad som hänt med de irakiska tunnorna är okänt, men det förmodas att de på direkt order av Saddam Hussein grävts ned någonstans i den irakiska öknen för att förhindra dem från att erövras under den amerikanska invasionen 2003. Flera försök att hitta dem har gjorts men hittills har inga spår påträffats.

Bild

/G
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Den irakiska Tunnan var en av mina favoriter på Open. :)
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Kul att höra. Jag hoppades att färgschemat skulle väcka viss uppmärksamhet. :)

/G
Skriv svar