En Wingnöt har påbörjats

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
LarsaQ
Namn: Lars Qvarfordt
Kontakt:

Re: En Wingnöt har påbörjats

Inlägg av LarsaQ »

Björn Fransson skrev:Som vanligt blir man både matt av allt jobb det verkar vara och framför allt grymt imponerad! Ser fantastiskt bra ut!!! Mer! Mer!
Det kommer mera Björn,ska bara få någe gjort hehe.Mer under veckan då jag pysslar med min tunna med

LarsaQ
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Oh en Fokker! Mycket snyggt bygge än så länge!
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Tack för alla kommentarer, jag är ledig imorgon och kommer att låta Tunna få ligga till sig för att lägga ett par timmar på denna kärra, så det kommer en uppdatering under kvällen imorgon.

LarsaQ
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

ledig i morgon? vi har julmöte! kom hit vetja!!!!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Tyvärr,det låter lockande men jag har andra planer så det får bli en raincheck på den.December är inte min månad direkt när man jobbar inom handeln så jag måste hasta runt ett tag på dagen för att fixa klapparna.Tanken är att sätta igång tidigt o lacka det som ska torkas för att fortsätta under ef och kvällen.Det kommer att bli sämre med byggkvällar ju närmre det lackar så för att få någe gjort för en gångs skull är det bra att förbli vid lästen som ordspråket säger.
Hoppas däremot att vi kan få ihop ett gäng östgötabyggare under början av nästa år för att komma upp och fika,bygga o snacka.

LarsaQ
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Ni är alltid välkommna!!! 9 februari kör vi på Sjöhistoriska hela dagen =)
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Busvädret ryker in och i spotifyn spelar Jerry Vintersaga,kan det bli en bättre dag att vara ledig på och pyssla i verkstaden?Har slängt alla planer på att fara runt o handla klappar på till en annan dag. Nåväl,till bygget.
Buren eller inredningen är klar med dekaler o allt endast en liten puff med satin klarlack ska till.Buren är limmad i en kroppshalvan och ska passas in så man inte finner några "SUR-prizes".
Bild
Har även fått till den första aluminiumknackningen på insidan av halvorna.En bas lades med Tamyias silver spetsad med en liten dutt svart för att öka tonen i silverfärgen(tycker det blir lite platt annars,men det är nog bara jag som tycker det :lol: )När allt är torrt målades "ostbågarna" med ren silverfärg från Humbrol i en kaosaktigt ordning.
Bild

Även motorn börjar bli klar, endast tändkablarna ska dit under kvällen.Färgerna som andvänts är Testor´s burnt steel och alu,små detaljer är penslade med hu silver, tillsist en liten dutt med utspädd blå oljefärg runt cylinderkransarna.
Bild

Mer på väg framöver

LarsaQ
LarsaQ
Kontakt:

Inlägg av LarsaQ »

Kroppen är nu ihopsatt och en liten klick med spackel över skarven så är det dags att börja förbereda för lackering.
Bild

Remsor av tape fixar ribbningen av stommen av vingen, visst går det att handla smal tape men det känns sisodär i min mening, ett skarp knivblad och en linjal,lite kaffe o en schysst radiokanal så..
Bild
Översidan har en grå bas medans undersidan får en svart bas innan remsorna ska dit, detta för att få en trevlig skuggeffekt senare i lackjobbet.

Jag fick hem lite nya rör från England, mässing och ytterdiametern på röret är 0,5 mm medans innerdiametern är 0,3 mm(fabrikat Albions)Längder på 3 mm kapas till i en egenhändig jigg.Jiggen är gjord av ett trästycke med två skåror sågade i vinkel, borret sätter stop för röret så det blir lika långt varje gång.
Bild
Tunna öglor fixas till med tunn kabel 0,13 mm.Dessa öglor limmas ner i det lilla rörets ändar.Och vips så är den första vantskruven fixad, nu är det visst bara en jäkla massa kvar :lol: :lol:
Bild

LarsaQ
AndersN

Inlägg av AndersN »

Jösses :)
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

wow