3D-printade hjul

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: 3D-printade hjul

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Tanken svävar vid synen. AK 5:or, svenska hjälmar eller kanske en plugg för Kustkorvett Stockholm eller Göteborg. 800 kronor? Om man går ihop några stycken...

Hur tillverkar man en resinform?

Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det där ser både väldigt bra och intressant ut. Är det Click2detail som printat ut fälgarna?

Här är ett webtips för tillverkning av formar och resingjutning.

http://www.freemansupply.com/video.htm

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Högintressant, Mattias! Ser ju otroligt bra ut, måste jag säga.
Vore kul att se hur en fälg ser ut efter ett lager primer så att ytfinishen framträder lite bättre.

Skulle själv behöva ett antal mindre cockpitdetaljer för ett flygbygge och att kladda med resin har aldrig lockat mig så därför har det inte blivit av.
Men 3D-printning borde ju funka bra om man går ihop några kring ett tråg.
Gäller bara att rita upp detaljerna först då... ska testa sketchup lite mer vid tillfälle.
Mattias Linde

Inlägg av Mattias Linde »

Jättekul att detta skapar sådant intresse, tycker själv att det här med 3D är superkul.

Japp, det är Click2Detail som tillverkat hjulen åt mig. Och detta är första försöket för mig med 3D-printnig. Det är inte så svårt att lära sig programmen. Jag fick visserligen lära mig några av grunderna i programmet på jobbet, men i princip inget av de funktioner jag använde till hjulen. Även om de ser komplicerade ut är de inte det, det gäller bara att bryta ned dessa i mindre delar som är lätta att utföra. Sedan gäller som med allt annat, öva.

Det finns flera faktorer som sätter priset, fick jag reda på. En är mängden material, fast den dominerande kostnaden här bygghöjden över bottenplattan. I min beställning använde jag inte speciellt mycket material och bygghöjden är ungerfär 1 cm.

Jag ska prima och slipa lite delar så att ytan kommer fram bättre, men bitarna åkte in i en tättslutande påse igår kväll för de luktade alldeles för starkt. Kändes nästa i halva lägenheten.

För de som är intresserade kan jag nämna att Uppsala Universitet har distanskurser på nätet i 3D-CAD. Finns säkert fler universitet som har samma upplägg.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

En sak som jag uptäckte på min printning av Pbil m/40 från C2D var att en hel del stödmaterial var kvar i olika skymslen och vrår. Eftersom jag hade en ganska långsmal del så hade den slagit sig precis som med vanligt resin. När jag doppade ner den i varmt vatten för att räta ut den så började massa vita fläckar träda fram på modellen. Det visade sig vara vax.

Gick gansla lätt att skrapa bort.

Gör bara inte som jag och försök tvätta bort det med T-Röd. Det löste upp plasten och förstörde ett litet hjul.
Mvh
Emil Juhl
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Friformsframställningen går ständigt framåt.
För 10 år sedan var skikttjockleken normalt 0,1 mm. Jag utgår från att den krympt och ligger möjligen runt 0,05mm idag. Frågan är dock om den upplösningen används då det är antalet lager=bygghöjden som kostar då det är det som tar tid.
Att bygga i tunna lager som gjorts här är ju helt idealiskt. :-)
FF-materialen har väl också blivit bättre men det är alltid kompromisser mellan hållfasthet, efterbehandling och processtid.
Vad är det för teknik som körts i detta fall? Påminner om SLA i färgen.
SLA var en miljöbuse för tio år sedan men överlägsen när det gällde detaljer. Liten gnutta slipduk och en bra primer så kom man långt, men bitarna var sköra.
Robert A

Inlägg av Robert A »

Har bekanta som gjort samma typ av printing av ett företag i Kina och delarna var även där jäkligt fina. Kanske dags för en själv att få sina CAD kunskaper till någon nytta :)
Mattias Linde

Hej allihopa,

Nu har jag äntligen slipat ned stödytorna som hade kontakt med vaxet och fått på ett lager primer på alla delarna, använde MrSurfacer 500 på sprayburk. Tänkte att med en ljusgrå färg så syns ytdetaljerna bättre. Jag har inte slipat något på de övriga ytorna, så man kan se strukturen från printern.

@Emil, tack för tipset att inte använda T-Röd.

@Håkan, jag vet inte vilken teknik som använts, men även jag misstänker att det är SLA eller någon närbesläktad teknik. Skikttjockleken är väldigt tunn, det är knappt att den syns. Bågarna på ekrarna måste man använda nageln för att känna skiftningarna i de olika lagren.

@Robert, tycker absolut att du ska testa detta.

Lite nya bilder efter primer:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hjulen är tänkta att användas tillsammans med hjulmuttrar i metall från Tuner Model Manufacurer (T2M).
Bild

Det stämmer nog att bitarna är sköra, ett av centrumen gick sönder under rengöringen hos C2D, ska få en ersättningsdel så småningom.

Mvh
/Mattias
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Fy tusan vad coolt! hur snyggt som helst. Ballt som fasen!
Mattias Linde

Tack så mycket Henrik, kul att det gillas.
Skriv svar