JAS Gripen E-version
Re: JAS Gripen E-version
Spännande! Blir den colombiansk månne..?
Re: JAS Gripen E-version
Här pratar vi avancerad kirurgi...
Jag gillar sådant mycket och kommer att följa tråden med stort intresse.
/Ingvar
Jag gillar sådant mycket och kommer att följa tråden med stort intresse.
/Ingvar
Re: JAS Gripen E-version
Lite smånytt då. Jag har tänkt komma framåt snababre, men det visade sig att beställningen av några avgörande extradelar låter vänta på sig. Detta på grund av just den genre som vår hobby bygger på. Producenten är nämligen Ukrainare.
Så det blev lite andra bitar att färdigställa först. Till att börja med en av de större modifieringarna. Stjärten, 30 cm längre i 1/1.
DSC_6046 by Pelle Filipsson, on Flickr
Jag satte dit några skenor i det avsågade, så jag kunde slajda in baken och därmed anpassa längden i lugn och ro. 30 cm blir exakt 4,16666666667mm i 1/72. Ded där komma:1666... får ni alltså ta med en näve salt. Felmarginaler får ni på köpet i det här bygget. Ett försök till rättmätt plastmarginal skapades för ändamålet.
DSC_6048 by Pelle Filipsson, on Flickr
Sedan var det bara att börja spackla. Nämnda marginal byggdes på, och två sorters putty kunde jag lyxa till det med.
DSC_6049 by Pelle Filipsson, on Flickr
Under arbete...
DSC_6054 by Pelle Filipsson, on Flickr
Mellan torkningarna kunde jag peta ihop framhalvan också. Det här var nog rätt modellversion att jobba med. Eftersom den är delad i front- och bakhalva, går det enkelt att peta med detaljerna i respektive ända oberoende av varandra.
DSC_6057 by Pelle Filipsson, on Flickr
Jag gör inga förändringar i frontdelen, mina mätningar och Photoshopjämförelser (som blivit ännu fler den sista veckan) visar inga förändringar i dimensioner mellan version C och E på de här bitarna. Däremot, för att visa modellen lite god vilja, så får cockpit en liten modd. Det är numera en rejäl storbildsskärm där framme, istället för tre mindre. Så jag målade upp en liten karta i blått och grönt över ett skärgårdslandskap och så ett par söta grå operativsystemsrutor på det. Lyckligtvis inget som kommer att synas sedan när allt annat är på. Somliga kallar cockpit för "kontoret" har jag sett. Nu börjar det nästan stämma. Fattas bara mus och musmatta, så är det som att sitta på mitt jobb, bara med aningens maffigare utsikt om man tittar upp från skärmen.
DSC_6058 by Pelle Filipsson, on Flickr
Och med de här bitarna sammanfogade, så kan man börja ana formen på denhär förlängda Gripen-limousinmodellen som alltsammans ska resultera i.
DSC_6061 by Pelle Filipsson, on Flickr
Så det blev lite andra bitar att färdigställa först. Till att börja med en av de större modifieringarna. Stjärten, 30 cm längre i 1/1.

Jag satte dit några skenor i det avsågade, så jag kunde slajda in baken och därmed anpassa längden i lugn och ro. 30 cm blir exakt 4,16666666667mm i 1/72. Ded där komma:1666... får ni alltså ta med en näve salt. Felmarginaler får ni på köpet i det här bygget. Ett försök till rättmätt plastmarginal skapades för ändamålet.

Sedan var det bara att börja spackla. Nämnda marginal byggdes på, och två sorters putty kunde jag lyxa till det med.

Under arbete...

Mellan torkningarna kunde jag peta ihop framhalvan också. Det här var nog rätt modellversion att jobba med. Eftersom den är delad i front- och bakhalva, går det enkelt att peta med detaljerna i respektive ända oberoende av varandra.

Jag gör inga förändringar i frontdelen, mina mätningar och Photoshopjämförelser (som blivit ännu fler den sista veckan) visar inga förändringar i dimensioner mellan version C och E på de här bitarna. Däremot, för att visa modellen lite god vilja, så får cockpit en liten modd. Det är numera en rejäl storbildsskärm där framme, istället för tre mindre. Så jag målade upp en liten karta i blått och grönt över ett skärgårdslandskap och så ett par söta grå operativsystemsrutor på det. Lyckligtvis inget som kommer att synas sedan när allt annat är på. Somliga kallar cockpit för "kontoret" har jag sett. Nu börjar det nästan stämma. Fattas bara mus och musmatta, så är det som att sitta på mitt jobb, bara med aningens maffigare utsikt om man tittar upp från skärmen.

Och med de här bitarna sammanfogade, så kan man börja ana formen på denhär förlängda Gripen-limousinmodellen som alltsammans ska resultera i.

Re: JAS Gripen E-version
Onekligen ett mycket ambitiöst projekt. Du har en del riktigt smarta lösningar som jag hoppas att jag kommer ihåg ... även om jag aldrig kommer att försöka mig på något liknade. Kul att följa. Och som många redan skrivit. Ju mer jobb du läger ner desto större sannolikhet att den kommer i plast. 

holst
CU@C4
CU@C4
Re: JAS Gripen E-version
Ska bli kul att följa!! Här fanns många bilder om du har sett: https://www.airliners.net/search?aircra ... lay=detail
Re: JAS Gripen E-version
Inga genvägar här inte 
/ Ingvar

/ Ingvar
Re: JAS Gripen E-version
Roligt att följa utvecklingen! Kommer garanterat komma ut en korrekt E Gripen till oss andra inte långt efter den är färdig!
Vänligast / André

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).