Det visade sig att Venturas kylare hade ganska lite med verkligheten att göra, däremot var dom i
MPM PRXIX ganska bra på utsidan, men det var mycket plast att fräsa bort, till slut var dom acceptabla, och det fanns snygg foto-ets att limma inuti. Och vill man läsa hur dåliga Spitfire kylarna var, så kan man läsa allt i en annan bra bok:
https://www.goodreads.com/book/show/197 ... ith-effect.
Spitfire IX-2043 by
Spad54, on Flickr
En annan sak där jag tror att Ventura m.fl har ”fel”, är att BF273 alltid avbildas med den långa förgasare intaget som är typisk för alla senare Mk7-8-9, det finns bara en foto på kärran (före ombyggnaden) som jag har sett, där syns det tydligt att intaget var den tidiga korta modellen. Men ingen vet säkert hur den såg ut efter ombyggnaden. Jag tror på kort intag, och hittade en som blev över från mitt tidigare Ventura bygge. En kul detalj är att inte ens identiteten på planet är korrekt, man målade felaktigt BF273 på planet, men egentligen var det BS273.
Nosen var inte grann, och svår att slipa till för att inte få en glipa till propeller. Jag började med att slipa propellerns bakstycke plant. Sedan skar jag ut en tunn plast cirkel från plasticard lite större, man kan göra på många olika sätt, men nu körde jag med gravyrverktyg i en cirkelmall, på tredje försöket fick jag ut en bra, man gravyrar tills man är nästan igenom, sedan kan man bryta loss cirkeln. Plast cirkeln limmade jag fast med superlim på nosen, ganska flödigt. Det torkar stenhårt, och fyller glipan mellan venturas nos parodi och plast cirkeln. Det är bara att slipa bort överskotts lim och man har en helt plan nos, där man kan limma fast spinner och propellorn. Det tar längre tid att beskriva än att göra det, här är några bilder.
Spitfire IX-2036 by
Spad54, on Flickr
Här ser man nosen med plastcirkeln pålimmat, och även hålet efter långa förgasarintaget.
Spitfire IX-2040 by
Spad54, on Flickr
Och här ser man nosen färdigslipat.
Spitfire IX-2041 by
Spad54, on Flickr