Ventura Spitfire IX – old school

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Ventura Spitfire IX – old school

Inlägg av Andre B. »

Mycket roligare med ofärdiga byggen. Bara att med stolthet kunna säga att den där har man byggt på i 30 år! ;)

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Magnus: Visst lever vi i guldålder, det finns byggsats på (nästan) allt, och vilka verktyg. Men jag måste säga att bygga Ventura på 90-tals vis, det är bland det roligaste jag gjort på länge.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Att bygga "old school" är ofta roligt och kravlöst. Satte ihop en gammal Revell Corsair i somras. Var rätt trevligt att bara behöva måla det mest primära istället för att fastna på en massa små detaljer... ;)

20241031_202108.jpg
20241031_202108.jpg (1.06 MiB) Visad 4188 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Man behöver lite avbrott ibland. Lite målning av huven och några dekaler skulle göra susen på den, kör på! Ser bra ut.
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Det visade sig att Venturas kylare hade ganska lite med verkligheten att göra, däremot var dom i
MPM PRXIX ganska bra på utsidan, men det var mycket plast att fräsa bort, till slut var dom acceptabla, och det fanns snygg foto-ets att limma inuti. Och vill man läsa hur dåliga Spitfire kylarna var, så kan man läsa allt i en annan bra bok: https://www.goodreads.com/book/show/197 ... ith-effect.

BildSpitfire IX-2043 by Spad54, on Flickr

En annan sak där jag tror att Ventura m.fl har ”fel”, är att BF273 alltid avbildas med den långa förgasare intaget som är typisk för alla senare Mk7-8-9, det finns bara en foto på kärran (före ombyggnaden) som jag har sett, där syns det tydligt att intaget var den tidiga korta modellen. Men ingen vet säkert hur den såg ut efter ombyggnaden. Jag tror på kort intag, och hittade en som blev över från mitt tidigare Ventura bygge. En kul detalj är att inte ens identiteten på planet är korrekt, man målade felaktigt BF273 på planet, men egentligen var det BS273.

Nosen var inte grann, och svår att slipa till för att inte få en glipa till propeller. Jag började med att slipa propellerns bakstycke plant. Sedan skar jag ut en tunn plast cirkel från plasticard lite större, man kan göra på många olika sätt, men nu körde jag med gravyrverktyg i en cirkelmall, på tredje försöket fick jag ut en bra, man gravyrar tills man är nästan igenom, sedan kan man bryta loss cirkeln. Plast cirkeln limmade jag fast med superlim på nosen, ganska flödigt. Det torkar stenhårt, och fyller glipan mellan venturas nos parodi och plast cirkeln. Det är bara att slipa bort överskotts lim och man har en helt plan nos, där man kan limma fast spinner och propellorn. Det tar längre tid att beskriva än att göra det, här är några bilder.

BildSpitfire IX-2036 by Spad54, on Flickr

Här ser man nosen med plastcirkeln pålimmat, och även hålet efter långa förgasarintaget.

BildSpitfire IX-2040 by Spad54, on Flickr

Och här ser man nosen färdigslipat.

BildSpitfire IX-2041 by Spad54, on Flickr
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Nu är Ventura Spitfire klar för grundmålning, det är först då man ser alla misstag. Jag har plockat stabben från en AZ (tror jag) och sidoroder från en Revell MkV. Det har gett mig många trevliga stunder med folkdanslagets slöjdgrupp, dom andra gör äggostformar och liknande sniderier, eftersom jag är ordförande i föreningen så anser jag att jag kan karva på vad jag vill, och Ventura Spitfire är också gammalt och antikt! Nu pausar jag en stund och bygger färdigt min Macchi M.33
Bilder:
BildSpitfire IX 1-72 Ventura-2049 by Spad54, on Flickr
BildSpitfire IX 1-72 Ventura-2047 by Spad54, on Flickr
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Alltid lika spännande innan primern kommer på, och lika besviken blir man (eller åtminstone jag) varje gång efterår, det är alltid en massa mer att fixa :) !

Fick man bygga plastmodeller så skulle jag också kunna tänka mig gå med i en slöjdförening, snickrande har aldrig varit min grej....

Hälsningar

Magnus
Barbarossa
Namn: Ragnar Hedlund

Inlägg av Barbarossa »

Ser mycket lovande ut! Jag tror att jag ägnade en vecka åt att efterslipa mina Venturor efter första primern och det är jag nöjd med i efterhand. Sen är det mer som "vanligt" modellbygge (sa ingen någonsin)...:-D
Onwards, upwards! / Ragnar H
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Det brukar krävas ett par omgånger med färg och mer slipning innan det börjar liknar nåt. Det syns på Din "Gaby" att Du gjort efterslipningar ordentligt! Det är samma byggsats som min, så jag vet!
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Hej
Det ser bra ut. Blir spännande när lite färg kommer på.
/Anders
Skriv svar