Lite annat som står på hyllorna över byggbordet...
Re: Lite annat som står på hyllorna över byggbordet...
Ja Magnus, tycker med den är rätt fin. Minns från ett IPMS möte för över tjugo år sedan att någon hade byggt en mycket fin fransk Indokina maskin av Esci's utgåva. Så när jag såg utgåvan med de svenska dekalerna så blev villhöver suget för stort. Men flyttar och annat har gjort att den hamnade i en flyttlåda delvis påbörjad. Tog tjugo år innan den kom upp på bordet igen även om jag klämt på den då och då. Några känner att Esci's utgåva har lite väl mycket panellinjer. Och några panellinjer existerar inte i verkligheten utan är egentligen nitrader. Men känner att man fortfarande kan bygga en rätt fin modell av den rätt ur lådan.
Mvh. Andre
Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Den är lite rutig i ytan men tycker det kompenseras väl för av ställ, motorer och propellrar. Modellen är väl drygt 40 år gammal och visst är det en ESCI från början?
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Lennart Alvhult
Som sagt Andre" målet är ingenting, vägen är allt
//Lennart

//Lennart
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Och här har vi den stora sanningen!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Roligt att vi har så många filosofer här.
Världen har mycket att lära utav oss!
Vänligast / André
Världen har mycket att lära utav oss!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Stämmer gott Magnus.
Esci gav tydligen ut den 1981. Den svenska utgåvan kom 1990. Har även getts ut av Esci/Ertl, Revell och senast av Italeri som ju även har sin egen DC-3:a. Vad som fick Italeri att även ge ut Esci's DC-3:a kan man undra. Satt de på en hög modeller som de packade om? Men gillar ju å andra sidan att modeller återutges. Att kunna jämföra modeller är en del av hobbyn.
/André
Esci gav tydligen ut den 1981. Den svenska utgåvan kom 1990. Har även getts ut av Esci/Ertl, Revell och senast av Italeri som ju även har sin egen DC-3:a. Vad som fick Italeri att även ge ut Esci's DC-3:a kan man undra. Satt de på en hög modeller som de packade om? Men gillar ju å andra sidan att modeller återutges. Att kunna jämföra modeller är en del av hobbyn.

/André

-
Jag byggde Escis under 80 talet, och tyckte den var bra då. Och allt går ju att förbättra om man har lust.
Modellbygge är precis som när man recencerade Rudbecks fågel bok för första gången,
tror det var Albert Engström som sade,? 100 illusioner i färg"
Och det är väl vad vår hobby handlar om, vi har/får en illusion , och så bär det iväg
//Lennart
Modellbygge är precis som när man recencerade Rudbecks fågel bok för första gången,
tror det var Albert Engström som sade,? 100 illusioner i färg"
Och det är väl vad vår hobby handlar om, vi har/får en illusion , och så bär det iväg

//Lennart
-
- Kontakt:
Den största illusionen är när vi säger till oss själva att det här bygget gör jag klart på nolltid...
-
Urban Gardini skrev: ↑13 dec 2024, 11:47 Den största illusionen är när vi säger till oss själva att det här bygget gör jag klart på nolltid...
Det är nog en sannig i sig, och så att vi tenderar att köpa fler modeller än vi någonsin ens kommer att hinna påbörja. Men man kan sniffa i lådorna emellanåt, och drömma vidare. Min fru brukar fråga mig te.x när skall du börja bygga alla dina olika Apollo och rymd modeller. Jag svarar, det kommer en dag , men ärligt talat vet jag inte om jag får uppleva den dagen. Men jag har modellerna, så jag kan om jag vill, och det är väl så många av oss fungerar. tror jag ?
//Lennart
-
- Kontakt:
Det ligger en hel del i det. Själv så vet jag med mig att jag förmodligen max kommer att bygga 10% av min samling. Köpstopp känns praktiskt men ack så hämmande för bygglusten...