Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tack Anders, jag går stenhårt på byggbeskrivningens "The key to success with this and all VENTURA kits is careful parts preparation before cementing, rather than using quantities of filler afterwards!". Man tackar som ödmjukast för tipset Ventura
"Motorhuven" är på plats och vingarna torrpassade:
Inte ett framsteg som syns så mycket på bild, men har förstärkningsristat alla panellinjer och slipat till ytan på kropp och vinge. Gjutningen har små pluppar som sticker upp här och var, och som måste skrapas bort och slipas. Bygger cockpit i lite bakvänd ordning.
Dags för en uppdatering. Bygget har inte stått lika stilla som tråden.
Cockpit målad och vingar torrpassade.
Vingar limmade och spacklade.
Stabben på och första lagret primer.
Och efterföljande spacklings- och sliparbete. Nu lämnar jag strategin att bara använda vad som finns i lådan. Kanonerna var bortom räddning, så vid senaste beställningen från Super-Hobby följde det med kanoner från Master (och lite annat...)
Jag har kroknat på mitt bygge för tillfället men det kommer nog igång igen om ett tag. Kul att se att du är flitig och bygger Daniel.
Den där ojämna plasten varierar mycket mellan modellerna, jag tror att det är något slags icke-metalliska formar som användes och jag får intrycket att formarna blev porösare efter hand och det är det vi ser som alla små plast-noppor. Notera hur imponerande hård och jäklig plasten är, man lyfter på hatten åt polymeringenjören bakom receptet !
Och nu är det målat. Upplever små färgsläpp som följer med maskeringstejpen trots att jag har diskat plasten noga och grundat precis som jag brukar. Kan det bero på Ventura-plasten på något vis? Någon av er andra som har samma problem?
Kanonerna gör ju all skillnad, ochså annars ett välstadat jobb du gjort, snyggt. Angående lacksläpp så hade jag inga problem med plasten och då hade jag inte diskat den min slarver
//Anders
Plasten är lite småmärklig, jag har försökt "ytslipa" hela modellen för att den inte ska vara så himla blank. Sedan är jag förtjust i primer, efterföljande färglager får något lite bättre att fästa i. Jag har dock inte kommit riktigt dit med mitt bygge än och det senaste Ventura-bygget var för över 20 år sedan så det minns jag inte så mycket av !