Ventura Spitfire Mk 18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: Ventura Spitfire Mk 18

Inlägg av aln63 »

Nu ser det ut som du fått fart på bygget. Ser ut som att man behöver minst en till byggsats för att få ihop en Ventura :-)
/Anders
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Anders! Jo, det underlättar mycket att ha något att plocka delar från. De stora delarna är halvkul, de små är bedrövliga...

Bild
Här slipas det kylare, höger är nerslipad, vänster är Airfix original.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Livets små nöjen... Det här gick dock bättre än jag befarat! Tricket är alla de små plastklossarna runt kanterna, de blir sedan styrning till tunn plasticard. Allt limmas med vanligt, flytande, plastlim och när sedan allt är uppriktat och sitter rätt så lägger jag på rejält med superlim för att det säkert inte ska lossna senare.

Bild

Nu återstår bara att justera in höjden mot ovansidan av vingen. Det lär bli muntert...

Hälsningar

Magnus
Anders
Namn: Anders Nowotny

Inlägg av Anders »

Hmm, jag gjorde tvärtom, limmade ihop vingarna först, sen la jag vitlim i sprickan runt om och målade hjulhusen. Lite fusk kanske, men det ser inte så tokigt ut.

//Anders
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Bra idé med styrklossarna. Men innan du limmade dit PC så kanske du hade kunnat tejpa ihop vinghalvorna och mätt ut några mätpunkter med ett skjutmått för att få en bild av det önskade djupet.

/Urban som fortfarande inte börjat med sin. Till mitt försvar kan jag säga att jag inte har limmat annan plast heller...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Anders! Alla bra fusk är godkända i modellbygge! Mitt problem var att jag redan varit igång och avverkat en massa plast runtomkring så det fanns liksom inget att bygga vidare på. Funderade ett tag på att "skulptera" hjulhus med Milliput men det här funkade faktiskt förvånansvärt bra!

Urban! Mäta med skjutmått och bygga på ett systematiskt och organiserat sätt? Helt o-Magnus :D !

Nåväl, det gick faktiskt alldeles utmärkt att slipa och passa in mina hembyggda hjulhus mot vinghalvornas insidor.
Bild
Två koppar kaffe och en knapp timmes jobb nu på morgonen! Lade med lite inredningsdelar, det är delar från Eduard och Airfix samt en gul resinstol med tveksam stamtavla.

Hälsningar

Magnus
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Tjusigt Magnus, jag är full av beundran. Jag har precis kommit förbi ving-ihopsättnings stadiet på min. Jag sågade av brunnarrna på en Heller Mk.16 och limmade dit, det blev inte så bra som dina. Man jag har inga större ambitioner med den, jag tror att jag har tillräckligt med gammal skräp för att fylla cockpit. Det kommer bilder sen.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Det var ett smart sätt att få konstruktionen stabil. Alltid lär man sig något nytt :-).
Det var en fin lite stol du fått tag på. Är det en QuickBoost?

/Anders L
daza
Namn: Daniel Zachrisson

Inlägg av daza »

Ambitiösa hjulbrunnar! Jag har redan limmat ihop vingdelarna och är för sent ute för att kopiera, så blir nog milliput i efterhand.

/Daniel
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Neil! Jag har, eller har haft, en Heller Spit XVI i gömmorna. Komplett med Francois Bergeses otroligt fina boxart! Köpt på Hobbycenter i Helsingborg någon gång på 80-talet, de hade bra sortiment på Heller.

Anders! Tveksam stamtavla på stolen men jag tror det är en Cooper Details från tidigt 90-tal. Den hittades i lådan tillsammans med modellen och jag tror inte det fanns så mycket annat att välja på på den tiden!

Daniel! Milliputen funkar säkert alldeles utmärkt! Dessutom så kan du nyttja ett fult trick som jag brukar använda: ställ modellen långt in på bordet så är det ingen obehörig som kan glo på undersidan!

Bild
Skavanker finns så det räcker och blir över. Och jag tror inte jag är färdigspacklad än på långa vägar!

Bild
Plasten är fantastiskt transparent när man slipat den tunn.

Bild
Det här kallar jag vingskarvar!

Trevlig kväll!

Magnus
Skriv svar