Klassisk Scania Vabis 76 Texaco

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Klassisk Scania Vabis 76 Texaco

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock Anders, kul att det uppskattas :)
Jo F 89 blev ju en riktig klassiker , och fanns väl i flera versioner. Kul att höra om din egen bil. Det var en snygg design även om den var hyfsat fyr kantig. Har en kompis som kört timmerbil hela sitt liv , snart 50 år, och hans far hade F 89 :or . Även den tidiga med vindrutetorkarna upptill på vindrutan.
//Lennart
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Det kan har varit jag som kopplade ihop instrumentbrädan på Din F89, det var första jobbet jag hade på Volvo. Sedan hade jag en jobbig balans med att montera kylen på N10, det tog 19 minuter, och jag hade 20 minuter på mig, ingen stor marginal om det strulade. Efter det kom jag ner till A-hallen och byggde C303 millitärjeepar, det var det bästa jobbet jag hade på banan. Det var en bra lärdomstid, när jag jobbade på ADB-avdelningen, det hette så innan vi blev omdöpta till IT, så var jag den enda som visste hur en lastbil hängde ihop.
/Neil
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Kul och trevlig historik Neil ! Minns att hans Percy byggde några lastbilar i modell också.
//Lennart
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Ska vi vara ärliga så är ju faktiskt en Scania 76 och en Volvo N89 rätt lika de också, det är samma stuk på dem. Industridesign följer epokerna i tiden, det är sällan något är så olikt något annat. Det kommer fram en design som är ikonisk och sedan följer alla!

De som skiljer sig är väl Volvo "Starke" och "Snabbe" och jag förstår varför ingen hakade på, inte ens med bästa vilja i världen är de speciellt tilltalande :) !

Hälsningar

Magnus
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Hans byggde en hel del lastbilar, och vi byggde en Pocher F12 i skala 1/8 tillsammans, Hans byggde chassit och jag gjorde hytten, det var för PR avdelningen, jag tror att den hamnade i ett glasmonter nånstans, innan den försvann i nån omorganisation. Det var en ganska dålig byggsats om jag minns rätt, men modellen blev ståtlig.
Jag hade kontor bredvid Hans ett tag, han jobbade med kvalitetssäkring, och jag hade sommar vikariat på intern Posten, det ingick tjänstefordon, en moped! Det var lärorikt, ibland skickade Hans in modeller för lagning, han kunde inte med att göra det på arbetstid, och jag hade nästan inget att göra. Kopieringsapparaten gick varm, jag tror att vår första tidning för IPMS-Göteborg gjordes på Volvo den sommaren, den hette Hot Stuff, döpt efter nån ny superlim som hade kommit.
Spad16

Inlägg av Spad16 »

Magnus, Du får tänka på att Snabbe konstruearades på 50-talet, då skulle det se ut på det viset, tänk Bedford eller Commer................
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Two awesome trucks - great job Mr. Alvhult. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Fars kompis Erik körde en gul Snabbe som turbil på Nya Asfalts verkstad i Kågeröd ända in på 80-talet. Den var välskött men det är något med formgivningen som gör att de ser lite tilltufsade och buckliga ut redan som nya.

Och för er som tycker Peterbilten i Steven Spielbergs "Duellen" är läskig, ni har inte passerat sågen i Kågeröd i lågstadieåldern. De hade en Starke som bara gick med bark och spån på området, den bodde i ett skjul där den satt och blängde lömskt med tomma ögonhålor där en gång strålkastarna suttit...

Det kanske är mina barndomstrauman som gör att jag inte gillar dem :D !

Hälsningar Magnus
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Thank you very much Mr Glackin :)

Jag skruvade också ihop en Pocher Neil, och det var en fin modell, enda tråkiga var att det bara var en tvåaxlig dragbil. Motorn fanns ju att köpa separat också, som en egen modell .

Vilken historia Magnus, men personligen så gillade jag Volvo Starke" det var en hyfsat vanlig lastbil då jag var grabb. Hade en granne som hade en , som han körde grus och snö och annat med. Han hade även en BM H10:a baklastare. Lastbilen var mörkgrön med svarta skärmar, och även H10:an var mörkgrön.
Snabben var charmig på något vis , lite Kalle Anka" stuk över den tyckte jag. Konsum hade ju Snabbe" som distributions bilar bl.a.
Tror även att Posten hade dem?
// Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Numer finns väl åtminstone F-88/89 och Scania Vabis 76/110 som resin modell skala 1/24 , men någon N 88 /89 har jag aldrig sett konstigt nog, Volvo Titan var ju hyfsat vanlig som anläggningsbil m.m. För ca 25 år sedan byggde jag i alla fall en Scania i skala 1/35 , och det var ett utmanande men riktigt intressant modell projekt
Hittade efter lite letande en N 88 skala 1/24 i Resin. Det var helt nytt för mig.Huven känns för hög och hytten känns inte riktigt rätt heller, eller vad säger du Neil ?
//Lennart
Bilagor
001.jpg
001.jpg (39.63 KiB) Visad 2808 gånger
1.jpg
1.jpg (141.62 KiB) Visad 2815 gånger
Skriv svar