Ventura: RAAF Spitfire Mk XIII

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Ventura: RAAF Spitfire Mk XIII

Inlägg av Andre B. »

Vem kommer herrarna i de vita rackarna att hämta först? Jag brukar inte vara omöjlig när det gäller omöjliga byggen. Men de där Ventura Spitarna kan inte vara bra för hälsan.

Kan inte annat än beundra målmedvetenheten i att ge sig på ett sådant bygge. Tamiya är inte modellbygge i jämförelse! :)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Hej! Bra jobbat alla hittills. Har någon kunskap om vilket sporrhjul och luckor som ska användas för min variant? En länk kanske till bild/ritning? Nu finns ingenting där, ingen brunn så man får karva ut det?
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Har börjat karva hjulbrunn. Jag fattar inte vilket sporrhjul som är tänkt av de två, till en mk 8? Sen finns tydligen siffrorna a58-453 på ett annat ark än det som följer med. On Ventura sheet V7253, någon som äger detta? Börjar tappa orken lite granna…
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Har börjat karva hjulbrunn. Jag fattar inte vilket sporrhjul som är tänkt av de två, till en mk 8? Sen finns tydligen siffrorna a58-453 på ett annat ark än det som följer med. On Ventura sheet V7253, någon som äger detta? Börjar tappa orken lite granna…
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Sporrhjulen
Bilagor
image.jpg
image.jpg (3.22 MiB) Visad 3661 gånger
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jakob! Du ska använda det nedre sporrhjulet, det användes på Mk VIII med sitt infällbara sporrhjul. Det övre är till en Mk IX eller annan variant med fast sporrhjul.

Dekaler: Är det A58-453 du bestämt dig för? Jag tror den egentligen ska heta A58-543 (Ventura har nog kastat om siffrorna) och jag har dekalerna till den som du kan få av mig. Kolla här för målningsschema, nr 29 av de 32 som finns i boxen: Eduards Aussie-åtta. Du kan hämta ner hela bygganvisningen med alla målningsscheman som PDF.

Hälsningar

Magnus
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Hej Magnus! Tack för tipsen!! Verkligen jättesnällt, men jag känner att nu kör jag Ventura rakt av här, det blir lite som en sport. Ingen aftermarket :) jag ska kolla noga på Eduards målningsschema, litar mer på det. De skiljer sig främst genom att Eduard har stora rundlar på ovansidan men Ventura små. Och spinnerfärgen, mm
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Jag skär ut de där bokstäverna i en tejp och höftar lite.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jakob! Jag tycker inte det är fusk med dekalerna, får du inte till det med tejpen eller om du skulle du ångra dig av andra skäl så hör av dig, du har dem i posten på några dagar.

Ragnar är ju huvudskyldig till eländet som så många av oss har försatt sig i men jag känner mig också lite medskyldig som langare så jag känner att jag bör göra vad jag kan för att underlätta livet för er :) !

Hälsningar

Magnus
Barbarossa
Namn: Ragnar Hedlund

Inlägg av Barbarossa »

Alla sätt att komma i mål är väl tillåtna här? Och Malcolm Laird verkar ju själv ha varit så noga han kunde med researchen så han skulle nog godkänna att man kompletterar med korrekta dekaler:-)
Onwards, upwards! / Ragnar H
Skriv svar