Ytterligare steg har tagits. Det första och på sätt och vis lättaste var att måla rundlarna. Jag bytte vinylen mot Tamiyatejp, fast i arkformat. Eftersom ribborna och sömmarna är ganska tydliga på modellen, fungerar det betydligt bättre med tejpvarianten när man ska försöka få ner masken mot underlaget.

Jag brukar alltid måla i den här ordningen, men den här gången hade det varit smart att börja med rundeln. Det var lite lurigt att få den vita färgen att täcka de svarta strecken, men det gick ok.

Det behövs också en del dekaler. Serienumret och Ruston Lincoln är ju ganska lätta att skapa.

Rundlarna med sina vita områden var lite svårare att få till. Jag har för länge sedan använt ett vitt dekalark, men tyckte att det vita syntes ganska tydligt i ytterkanterna efter att man skurit. Här testade jag att måla en genomskinligt dekalpapper med vit färg och sedan skriva ut det röda och blåa ovanpå. Upptäckte sedan att man kanske bör spreja Microscales dekalfilm när man har målat på dekalen. Det går att se lite vita strimmor på dekalen längst upp till höger.

Sedan måste man ju få ut själva rundeln också. Jag tänkte först att jag med hjälp av skärmaskinen skulle kunna skära, men så precist var det svårt att skära. Efter lite funderande kom jag på att jag skulle kunna stansa ut rundlarna och det fungerade bra. För säkerhetsskull fick de ytterligare ett lager dekalfilm innan jag testade. Men jag är helt klart nöjd med resultatet så här långt! Bara sju stöttor till att sätta rundlar på...

/F