Det största problemet med trädäck är att ådringen är i skala 1:1 och modellen är i skala 1:350. Det blir i mina ögon bara helt fel!denstore skrev:I min mening är det stora problemet med trädäcken att folk inte vädrar dem, och resultatet blir träyta 1:1. Lite av grejen med de bra trädäcken, t.ex. de som Hasegawa har till sina modeller, eller Shinsengumis, är att de inte har ådring kors och tvärs, utan bara längsgående, som försvinner in i plankningen. Med moderat vädring kan det bli supersnyggt.
Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]
-
Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
På de dyrare japanska tillverkarnas varianter är ådringen ungefär lika bred som en plankbredd, och löper enbart i längsriktning. Då blir det rätt effektfullt, då det snarare blir en effekt av att plankorna har skillnad i ton. Dessutom verkar de använda trä med väldigt tät massa.Sten Ekedahl skrev:Det största problemet med trädäck är att ådringen är i skala 1:1 och modellen är i skala 1:350. Det blir i mina ögon bara helt fel!denstore skrev:I min mening är det stora problemet med trädäcken att folk inte vädrar dem, och resultatet blir träyta 1:1. Lite av grejen med de bra trädäcken, t.ex. de som Hasegawa har till sina modeller, eller Shinsengumis, är att de inte har ådring kors och tvärs, utan bara längsgående, som försvinner in i plankningen. Med moderat vädring kan det bli supersnyggt.
De sämsta jag har träffat på var något amerikanskt företag som hade kraftig ådring ala plywood.
-
Instämmer och går vidare.
Helt klart är problemet med trädäck att de ser för "färska" ut plus att man ser träets fibrer och porer i skala 1:1. Nåtlinjerna tenderar dessutom att vara överaccentuerade.
Jag anser trädäck övervärderade. Det är snyggare och skalenligare att göra ett bra målningsjobb.
Uffe
Helt klart är problemet med trädäck att de ser för "färska" ut plus att man ser träets fibrer och porer i skala 1:1. Nåtlinjerna tenderar dessutom att vara överaccentuerade.
Jag anser trädäck övervärderade. Det är snyggare och skalenligare att göra ett bra målningsjobb.
Uffe
-
Kanske borde köpt ett jäkla trädäck ändå! Upplevelsen med fogarna i däcket vill jag inte gå igenom igen. Spacklande och slipande är verkligen min akilleshäl och jag får aldrig till det bra... Resultatet blev sådär. Fogarna syns om man kollar men jag tror inte jag kan få det bättre. Kanske får köra på förslaget att dölja det med en bunt sjömän i formation där! 
Annars är jag rätt nöjd med hur däcket blev. Jag tvivlar dock på att min metod ger ett resultat som är särskilt historiskt korrekt. Den är nog inte heller optimal för att visa skala-effekten men i mina ögon ser det ut som trä!
Började med att måla hela däcket i Tamiyas Deck Tan. Därefter maskerades enskilda plankor och sprutade över Wooden deck tan.

Därefter maskerades fler plankor och körde över resten med Desert yellow.

Att pilla bort maskeringen tog nästan lika lång tid som att sätta dit den. Resultatet ser rent utsagt skitfult ut men som tur är så är det inte klart än.

Tonade ner kontrasterna med en dimma desert yellow följt av lite deck tan för att ljusa upp det. Där efter körde jag en tunn wash med burnt sienna. Så här blev det!

Borde väl kunna passera för nån form av trä?

Annars är jag rätt nöjd med hur däcket blev. Jag tvivlar dock på att min metod ger ett resultat som är särskilt historiskt korrekt. Den är nog inte heller optimal för att visa skala-effekten men i mina ögon ser det ut som trä!

Började med att måla hela däcket i Tamiyas Deck Tan. Därefter maskerades enskilda plankor och sprutade över Wooden deck tan.

Därefter maskerades fler plankor och körde över resten med Desert yellow.

Att pilla bort maskeringen tog nästan lika lång tid som att sätta dit den. Resultatet ser rent utsagt skitfult ut men som tur är så är det inte klart än.

Tonade ner kontrasterna med en dimma desert yellow följt av lite deck tan för att ljusa upp det. Där efter körde jag en tunn wash med burnt sienna. Så här blev det!

Borde väl kunna passera för nån form av trä?

Helt OK! Du lärde väl dig något av denna övning så om du är missnöjd vet du vad du INTE ska göra nästa gång. Är jag nöjd så borde du vara nöjd 

Stellan Schroeder Englund
-
Jag tycker det ser bra ut även om färgåtergivningen på bilderna lämnar en del att önska.
Nästa steg borde vara att försiktigt torrpensla fram nåtlinjerna.
Lycka till,
Uffe
Nästa steg borde vara att försiktigt torrpensla fram nåtlinjerna.
Lycka till,
Uffe
Kanonfint bygge så här långt, Christian. Jättekul att se att flera adopterar Uffe's metod med skrovmålningen, och du gör det med glans.
Kan förstå ditt dilemma med trädäcket och skarvarna, spackla och slipa är i te det roligaste.
Kan förstå ditt dilemma med trädäcket och skarvarna, spackla och slipa är i te det roligaste.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
Tack så mycket! 
Jag lär mig massvis på det här bygget, många nya utmaningar och framför allt är det väldigt kul! Kan garanterat se mig bygga fler fartyg i framtiden. Har grubblat en del på att min målning inte är så historiskt korrekt men har kommit fram till att jag är nöjd ändå och gillar det! Dessutom orkar jag inte måla om det!
En vacker dag ska jag kan fixa lite bilder med en riktig kamera men fram tills dess är jag tyvärr fast med mobilkamera med tveksam färgåtergivning.

Jag lär mig massvis på det här bygget, många nya utmaningar och framför allt är det väldigt kul! Kan garanterat se mig bygga fler fartyg i framtiden. Har grubblat en del på att min målning inte är så historiskt korrekt men har kommit fram till att jag är nöjd ändå och gillar det! Dessutom orkar jag inte måla om det!

En vacker dag ska jag kan fixa lite bilder med en riktig kamera men fram tills dess är jag tyvärr fast med mobilkamera med tveksam färgåtergivning.
-
Dags för en uppdatering! Har jobbat på överbyggnaden sen sist och meckat lite mer med etsen. Inget är fastlimmat än utan bara ditställt för fotograferingen. Är positivt överraskad av hur pass lättjobbad och tålig etsen är! När man ser alla tunna delar så får man ju intrycket av att dom kan gå av bara man andas lite för tungt men än så länge har jag inte lyckats ha sönder något. Dock har jag inte gett mig på de RIKTIGT tunna grejerna än! 

Det som står på att göra-listan nu är att göra klart kanonerna och klura ut hur man gör "blast bags" till dom, måla dom fotoetsade trä- och ståldäcken på överbyggnaden och bygga stora hangaren! Sen tror jag det är dags att måla splintercammot!
Har lite funderingar angående masten. Är det nödvändigt att bygga den i metall? Skulle gärna slippa det momentet men om riggningen gör att en plastmast blir böjd så är det ju inget kul.

Det som står på att göra-listan nu är att göra klart kanonerna och klura ut hur man gör "blast bags" till dom, måla dom fotoetsade trä- och ståldäcken på överbyggnaden och bygga stora hangaren! Sen tror jag det är dags att måla splintercammot!

Har lite funderingar angående masten. Är det nödvändigt att bygga den i metall? Skulle gärna slippa det momentet men om riggningen gör att en plastmast blir böjd så är det ju inget kul.
-
Hej igen! Dags för en uppdatering av modell större! Nu har jag fått färg på skrovet och modellen börjar nu gå att känna igen som "Den ensamma drottningen"!
Tog tyvärr inga bilder under själva målningsarbetet eftersom jag blev lite för ivrig att bli klar och glömde fota helt enkelt.
Målade vattenlinjen och försökte med lite preshading. Att maskera däcket var fan det tristaste hittills på det här bygget och var ett riktigt tålamodstest.

Det var oerhört spännande att pilla bort all maskering sen, bättre än att öppna en julklapp! Var lite missar där färg tagits sig igenom tejpen som jag fick rätta till samt preshadingen syntes inte alls eftersom jag målat för tjockt. Fick fixa det med lite postshading istället.
Jag är riktigt nöjd med resultatet! Dock har jag börjat tvivla på däcket igen. Jag känner att det är för mörkt och orange och färgnyanserna mellan enskilda plankor är för svag (har dock inte torrpenslat än som Uffe föreslog, ska testa det!). Har börjat fundera på om jag helt enkelt ska bita ihop och måla om det i en ljusare och mer grå nyans. Eftersom jag uppenbarligen inte är helt nöjd då jag tvivlar så är ju risken att det är en grej som kommer störa mig när modellen är klar. Även om det är skitjobbigt så är det mindre jobbigt att göra det nu än senare... Vill gärna höra vad ni tycker, var så brutalt ärliga ni kan!

Tog tyvärr inga bilder under själva målningsarbetet eftersom jag blev lite för ivrig att bli klar och glömde fota helt enkelt.
Målade vattenlinjen och försökte med lite preshading. Att maskera däcket var fan det tristaste hittills på det här bygget och var ett riktigt tålamodstest.

Det var oerhört spännande att pilla bort all maskering sen, bättre än att öppna en julklapp! Var lite missar där färg tagits sig igenom tejpen som jag fick rätta till samt preshadingen syntes inte alls eftersom jag målat för tjockt. Fick fixa det med lite postshading istället.
Jag är riktigt nöjd med resultatet! Dock har jag börjat tvivla på däcket igen. Jag känner att det är för mörkt och orange och färgnyanserna mellan enskilda plankor är för svag (har dock inte torrpenslat än som Uffe föreslog, ska testa det!). Har börjat fundera på om jag helt enkelt ska bita ihop och måla om det i en ljusare och mer grå nyans. Eftersom jag uppenbarligen inte är helt nöjd då jag tvivlar så är ju risken att det är en grej som kommer störa mig när modellen är klar. Även om det är skitjobbigt så är det mindre jobbigt att göra det nu än senare... Vill gärna höra vad ni tycker, var så brutalt ärliga ni kan!