ICM MiG-25RBT 1/48 - Klar! - Nu med 1/72-bonus: MiG-23PD "Faithless"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: ICM MiG-25RBT - bortglömd men återfunnen! - Nu med 1/72-bonus!

Inlägg av magnusf »

Det måste ju förstås vara en vertikalstartare av någon sort, man ser fläktarna på ryggen om man skärper sig och kollar :) !

M
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Luktar lite Mig 23 och 27 om det här. Även om nos med mera bär tydliga spår av F-1O4 och Mig 21...

Magnus är nog något på spåren här...
*s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

...och nog ledde spåren vidare till Mig 23 programmet...

http://www.tailsthroughtime.com/2010/11 ... 3.html?m=1

Vänligast / André

Ps.
Kan det vara en Academy Mig 23 som fått släppa ifrån sig bakkropp och fena?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Andre B. skrev: 25 mar 2019, 18:58 ...och nog ledde spåren vidare till Mig 23 programmet...

http://www.tailsthroughtime.com/2010/11 ... 3.html?m=1

Vänligast / André

Ps.
Kan det vara en Academy Mig 23 som fått släppa ifrån sig bakkropp och fena?
Precis! Det här är en MiG-23PD. Det här togs fram som ett parallellt projekt till MiG-23, där man undersökte om två nedåtriktade motorer som kortade startsträckan till ett minimum var ett bättre alternativ än variabel vinggeometri (swing-wing). Det var det inte. NATO-kodnamnet "Faithless" var talande. Konstruktionen var ineffektiv och dessutom tog de nedåtriktade motorerna massa plats som kunde ha använts för bränsle. Projektet lades ner till förmån för det som sedan blev MiG-23 "Flogger".

Modellen är faktiskt rakt ur lådan, Art Model gav ut den för några år sedan. Hyfsat lättbyggd och rätt okej detaljer. Det enda som behövde fixas till var luckan över hjälpmotorerna (inte med på bilden) som behövde bytas ut mot en scratchad dito.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Faithless... *s*
Alltid roligt när någon bjuder på levande flygplanshistoria kopplat till modellbygge. Snyggt bygge förövrigt Björn! :)

Vänligast / André

Björn Fransson
Kontakt:

Andre B. skrev: 26 mar 2019, 01:01 Faithless... *s*
Alltid roligt när någon bjuder på levande flygplanshistoria kopplat till modellbygge. Snyggt bygge förövrigt Björn! :)

Vänligast / André
Tack! :) Det är ett läckert flygplan, tycker jag. En kul mix av MiG-23 och MiG-21 med en lätt Mirage-touch. Då kan det liksom inte bli fel!
Björn Fransson
Kontakt:

Re: ICM MiG-25RBT 1/48 - bortglömd men återfunnen! - Nu med 1/72-bonus: MiG-23PD "Faithless"

Dekaler på och nedtonade (de röda siffrorna i nosen var nästan dayglow...) och vädringen påbörjad.

Bild

Hjul och ställ med lite extra jox:

Bild

Lite lack och mer vädring på denna, så ska det nog bli en tripp för den till Solna nästa helg.
Andre B.

Re: ICM MiG-25RBT 1/48 - bortglömd men återfunnen! - Nu med 1/72-bonus: MiG-23PD "Faithless"

Inlägg av Andre B. »

Där NA Vigilante verkar passera ljudvallen bara man ser på den så utstrålar MiG 25 verkligen brutal kraft.

Hur stor låda behöver du till den där? Jag tycker en MiG 25 är stor i 1/72. Den där modellen måste ju vara uppåt halvmetern lång minst...

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Stället är nästan det snyggaste på modellen! Snygga detaljer.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Sådär, då var en klar! Flera dagar före Open, ju!

Bild

Som vanligt lackat med Oceanlack vilket är perfekt just här för att få till den tokmatta känslan. Vädrat med torrpastell och sprutan i många olika omgångar. Ett kul bygge av en bra modell av en legendarisk förebild. Byggde Revells gamla MiG-25 anno dazumal, men det här är verkligen något helt annat. En riktigt bra modell, lite komplicerad konstruktion men ändå inte särskilt svår att få ihop.

Bild

Det är en rejäl sak det här!

Bild

Bild

Bild

Dekalerna är lådans, funkade fint. Och att måla vädrat grått ÄR verkligen kul! :)

Bild

Ska se om jag hinner få ihop en enkel basplatta till den också innan lördag...
Skriv svar