Första klara 2019 - Gebirgsjäger Vignette

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Re: Första klara 2019 - Gebirgsjäger Vignette

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan,

Fick igår skylt och ett par Reprosaker för utsmyckning. Nu får den anses vara klar :)

Mvh Micke

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra start på 2019!
Snygg Vignette och en bra ide.
Och nu börjar jag förstå skillnaden på en Vignette och ett Diorama.
Jag har inhandlat ett fototält från Kjell o Company. Ett prisvärt hjälpmedel för att förbättra mina usla kunskaper om att fotografera.

Anders E
Lerxzt

Inlägg av Lerxzt »

Tackar Anders :) Kollade in fototält hos Kjell o co och det ser prisvärt ut. Är medföljande lampor tillräckliga? Hunnit få någon känsla för kvalitén?

Mvh Micke
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Micke!

1) Läcker vinjett, det är något speciellt när figurerna är i centrum och inte bara ett komplement!

2) Foto. Nej, du behöver ingen systemkamera, du behöver antagligen ingen ny kamera alls om du inte vill ha en av några andra skäl, för modellfoto duger en mobilkamera alldeles utmärkt. Det du behöver är lite basic bildbehandling och ett fototält med bakgrund (vilket du redan räknat ut på egen hand :) ). Lägg på lite ordentligt ljus också så är du up-and-running med den fotoutrustning du har!

Jag hinner inte gå igenom bildredigeringen nu men som ett exempel så har du två bilder nedan, exakt lika beskurna men den övre är som den kommer ur kameran, den nedre som jag publicerar den på nätet efter att ha ställt in vitbalans samt justerat exponering, kontrast och färgmättnad lite lagom. Och det är faktiskt så man upplever modellen, inte sådär dassig som den är på den översta bilden!

Bild

Bild

Den sortens behandling kan du göra på en mobilbild också, det du måste ha från början är skärpa men det verkar ju inte vara något problem. Vad gäller att zooma in på modellen så kan man skippa det till bildbehandlingen det också, som ett sista exempel så kommer bilden från ovan obeskuren (fast nertagen till samma storlek som övriga bilder, dvs 800 pixlar bred).

Bild

Bildredigeringsprogram finns gratis (jag har inga förslag men det finns säkert någon annan som vet, jag använder själv Lightroom och Photoshop men dessa kostar även om de inte är lika dyra idag som de var förr) och det finns mycket att läsa på nätet om bildbehandling.

Hälsningar

Magnus
Lerxzt

Inlägg av Lerxzt »

Tackar Magnus för tipsen :D .. Jag har mitt gamla Photoshop 7.0.. Det fungerar nog tillräckligt bra för redigeringen. Dags att shoppa lite :)

Mvh Micke
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag är till skillnad mot Magnus inte duktig på att fota och har haft stor hjälp av mitt nyligen inköpta fototält.
Vet inte om det behövs mer lampor än de som levereras till tältet nu har jag kompletterat med två billiga IKEA lampor.
En nackdel med medföljande halogen lampor är att de blir mycket varma och går sönder om man råkar välta dom. (Det har jag provat)
De har jag bytt till LED lampor. De färgade bakgrundsdukarna är ihopvikta och vecken syns men de går att stryka på låg värme, nu har jag lagt ett A3 papper som bakgrund.
Anders E
Bilagor
Fototält.jpg
Fototält.jpg (131.62 KiB) Visad 4886 gånger
Lerxzt

Inlägg av Lerxzt »

Ser fint ut.. Tack för recensionen Anders :)

Mvh Micke

Edit: Fototält inhandlat :)
Skriv svar