Tarangus 1/72 JA 37 Viggen - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Tarangus 1/72 JA 37 Viggen

Inlägg av Björn Fransson »

Sebastian! Det blir en tjugohundratalare i DI-version. Fast utan last.

Dan! Hehe! Byggde ju en F 4-maskin när jag byggde Tarangusviggen i 1/48. Så den här gången blir det Kallinge.
Björn Fransson
Kontakt:

Lite smolk i glädjebägaren är att Tarangus - precis som nästan alla andra som gjort Viggen - gjort luftbromsarna som separata delar. Onödigt eftersom de aldrig är öppna utom just då de används. Onödigt också eftersom de sällan passar särskilt bra. Inte här heller. Ingen katastrof, men det blir glipor. Så det blev till att spackla igen och rista nytt.

Bild

Men förutom det är det egentligen bara att huven är lite väl tjock som ligger på minuskontot i en i övrigt briljant modell. Riktigt snyggt jobbat av Tarangus!

Sedan dags att måla. Och det blir naturligtvis en rejält vädrad kärra. Först undersidan:

Bild

...och så ovansidan:

Bild

Som synes är jag som alltid för feg (och lat) för att ta mig an avancerade maskeringsuppgifter. Men trevliga byggkollegor visade upp en riktigt läcker förebild med stjärtkon i splinter. Ett lagom maskeringsjobb som till och med jag vågade mig på. :)

Bild

Snart dags för dekaler. Som förstås ser grymt fina ut!
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Snyggt!
Blir det 37449, eller är det en annan individ med grön bakdel? Efter att i en gammal tråd här på forumet ha hittat en bild tagen av Emil Lindberg på denna individ från tiden på F 17, då den såg ut så, blev jag själv sugen på denna målning.
Tack för många användbara tips för när jag väl kommer igång med mitt eget bygge!

/Gabriel
Björn Fransson
Kontakt:

Tack! :) Det blir 37441, F 17-41. Och lycka till med ditt bygge! Det här är en väldigt trevlig modell!
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Detta blir förmodligen en ny skönhet, från det Franssonska köket" , brukar se fram emot dina fina detaljeringar även i små skalor, och vackra väderbitna flygmodeller. Så denna blir spännande att få se färdig ! //Lennart
Björn Fransson
Kontakt:

Tack, Lennart! :)

Och då var det dekalerat och klart. Dekalerna är i stort sett från lådan, kompletterade med några från ett äldre Flying Colors-ark för att få rätt individ:

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Tarangus 1/72 JA 37 Viggen - Klar!

Senaste veckorna har jag ägnat mig åt annat än modellbygge. Dumt, förstås, men det verkar vara något i luften så här års som stressar folk och tvingar mig bort från hobbyrummet. Men idag fick jag i alla fall ihop det sista:

Bild

Bild

Bild

Bild

Som vanligt vädrat med torrpastell där jag använt både pensel, bomullspinnar och tandpetare.

Bild

Bild

Grymt fina landställ, massor av detaljer!

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har ju öst beröm över den här redan, men kan bara än en gång säga ett stort grattis till Tarangus och Special Hobby för en fantastiskt fin modell! Till och med strået vassare än storebrorsan i 1/48. Och förstås stort grattis till oss byggare som äntligen kan pensionera våra gamla Hellerlådor!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Härlig Fransonnare! Realistiskt skitig och att du gjorde tanken blågrå och stjärtkonen i FOA är genialiskt för att öka känslan av detaljering. Man nästan känner vibrationerna och dånet av reverseringen :)
Stellan Schroeder Englund
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Grymt Fransson! Jag tycker det är mycket 48 känsla i det här bygget. Man kan inte tro det är 1/72.
Björn Fransson
Kontakt:

Stellan: Tack! Ja, FOA/blågrå var ett kul sätt att lyfta den från alla andra grå Viggar, det funkade över förväntan!

Henrik: Tack! Och jag håller med, hela modellen känns mycket 48, släktskapet med storebrorsan är tydligt och väldigt positivt då detaljeringen är fantastiskt fin! På sätt och vis känns den som en modell av en 1/48-modell... :)
Skriv svar