Hamnkran
Re: Hamnkran
Ku och intressantl bygge för övrigt. Tycker om när man berättar en "historia" med bygget. Följer med intresse!
Vänligast / André
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Väggarna börjar bli färdiga.
Tillverkning av bommen påbörjad. Gjorde en enkel ritning som jag använder som mall när jag passar ihop delarna.Re: Hamnkran
Får mig att tänka på "Skrotnisse och hans vänner". Anar lite vilka årtionden en viss tecknare hämtat inspiration från. *ler*
Ser fint ut!
Vänligast / André
Ser fint ut!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Jag kommer inte ihåg så mycket av handlingen i Skrotnisse men jag tycker fortfarande att Jan Lööfs teckningar är fantastiska.
Fortsätter med fackverket på båda sidorna av bommen.
Insåg att jag gjort två likadana sidstycken istället för spegelvända, så det vara bara att göra om den ena. Jag har märkt att TETC binder ganska dåligt mot de här profilerna trots att de ska vara tillverkade i polystyren. Just i det här fallet var det tur eftersom jag lätt kunde ta loss delarna utan att skada något, men hädanefter kommer jag säkra med lite superlim i fogarna.
Börjar också bygga ihop sidorna. Monterar några av tvärstagen på undersidan och vänder sedan och monterar några på ovansidan. Kommer bli lite pilligt på slutet i alla fall, men det underlättar lite.
Fortsätter med fackverket på båda sidorna av bommen.
Insåg att jag gjort två likadana sidstycken istället för spegelvända, så det vara bara att göra om den ena. Jag har märkt att TETC binder ganska dåligt mot de här profilerna trots att de ska vara tillverkade i polystyren. Just i det här fallet var det tur eftersom jag lätt kunde ta loss delarna utan att skada något, men hädanefter kommer jag säkra med lite superlim i fogarna.
Börjar också bygga ihop sidorna. Monterar några av tvärstagen på undersidan och vänder sedan och monterar några på ovansidan. Kommer bli lite pilligt på slutet i alla fall, men det underlättar lite.
Mycket intressant bygge då jag har planer på att bygga kranen vid F2 i framtida diorama. Tänkte dock fuska lite och utgå från kran från modelljärnvägsvärlden. Krävs dock omfattande ombyggnad för att likna F2 kranen.

Jösses, vilken bild! Där flödade verkligen inspirationen för ett dioramabygge. Nästan enklare att säga vilka flygplan som saknas än vilka som är med!
Vänligast / André
Vänligast / André

Har mer än 30 FV modeller med flottörer i stashen så det finns lite att välja på till ett F2 diorama.
Hangar 81 blir en perfekt bakgrund.

Hangar 81 blir en perfekt bakgrund.

Är det en BV-138 längst bort i bild?
Varifrån kom den och vart tog den vägen??
Z
Varifrån kom den och vart tog den vägen??
Z
Lite svårt med detaljer på bilden men troligen är det den BV-138 som fanns på F2 innan den skrotades 1948. På F2 FB-sida https://www.facebook.com/groups/336643959763802/ kan du hitta lite mer info. Scrolla ner en bit så hittar du mitt inlägg.
Och för oss utan Facebook hittade jag det här på SFF:s forum:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 02bd5e4a3b
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 02bd5e4a3b