Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av Nicklas Karlén »

Helt rätt, utblås till Hkp 16 från en resingjutare i Sydafrika. En guldstjärna till Stellan :D .

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Nicklas Karlén skrev:Helt rätt, utblås till Hkp 16 från en resingjutare i Sydafrika. En guldstjärna till Stellan :D .

Nicklas
Har fått hem denna också. Det ser riktigt bra ut tycker jag.

Lite OT nu kanske, men Nicklas har du nån lista på tillgängliga tillbehör som finns för att göra en Hkp 16 eller vad som behövs för att föbättra Italeris modell?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Nicklas Karlén

Nja, en lista är kanske o ta i, men ur minnet så ser det ut så här.

Jag har köpt in Eduardets för MH-60K för då får du en instrumentpanel med skärmar som är lik den i Hkp 16. Eduardets för extriören, framför allt för alla små öppningar som är täckta med nät.

Werner Wings har ett inredningskit för Medevac som kan vara användbart på Hkp 16, det finns även skidor från samma firma som kommer att användas på maskinen i Försvarsmakten. Sist jag var på Hkp flottiljen (för något år sedan) så pratades det om att man skulle skaffa vinsch och extratankar till maskinen men det är inget jag sett ännu på de bilder som cirkulerat i media i sommar.

Italeris samtliga Black Hawk, Sea Hawk osv. är rätt sorgliga på insidan. Det är inte mycket som stämmer, så det finns utrymme för den som vill bygga inredning från skratch 8-) . Eller så stänger man dörrarna alt bygger den utan stolar och ett gäng med SSG killar sittands i dörröppningarna.

De kulsprutor som används på Hkp 16 är en version av Ksp 58 och det finns liknade i 1/48 om man letar lite.

Nicklas

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Nicklas Karlén skrev:Nja, en lista är kanske o ta i, men ur minnet så ser det ut så här.

Jag har köpt in Eduardets för MH-60K för då får du en instrumentpanel med skärmar som är lik den i Hkp 16. Eduardets för extriören, framför allt för alla små öppningar som är täckta med nät.

Werner Wings har ett inredningskit för Medevac som kan vara användbart på Hkp 16, det finns även skidor från samma firma som kommer att användas på maskinen i Försvarsmakten. Sist jag var på Hkp flottiljen (för något år sedan) så pratades det om att man skulle skaffa vinsch och extratankar till maskinen men det är inget jag sett ännu på de bilder som cirkulerat i media i sommar.

Italeris samtliga Black Hawk, Sea Hawk osv. är rätt sorgliga på insidan. Det är inte mycket som stämmer, så det finns utrymme för den som vill bygga inredning från skratch 8-) . Eller så stänger man dörrarna alt bygger den utan stolar och ett gäng med SSG killar sittands i dörröppningarna.

De kulsprutor som används på Hkp 16 är en version av Ksp 58 och det finns liknade i 1/48 om man letar lite.

Nicklas
Då käns det som jag är inne på rätt spår på dom mesta grejerna.
Att bygga inredningen från scratch låter so en intresant utmaning 8-) .

Vad ska man leta efter för kulsprutor då?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Nicklas Karlén

Lite mer pill på bandaggregaten, Resinhjulen är monterade och nu är det lite provmontage och vissa funderingar kommer upp. Jag behöver nog öka frigången mellan chassit och bandaggregatet något om man jämför med originalet som jag fotade på en avskild plats när försvaret "slaktades"

Bild

Bild

Bild

Bild

En fråga som också dykt upp är om det är värt att försöka stansa hål i banden likt originalen. Lite snabbt räknat så blir det över 400 hål som behöver fixas :twisted: .
Jag har testat med ett litet egentillverkat verktyg som i teorin skulle ge fyrkantiga hål men det är tveksamt om slutresultatet väger upp för arbetsinsatsen, det syns väldigt litet. Annars så passar bandaggregatet förvånansvärt bra på Firing Line modellen.

Jag funderar på att skaffa ett annat TOW system än det jag har. Legend har kommit ut med ett kit som ser fint ut men jag har ingen riktigt koll på om det är överensstämmande med ett svenskt RB 55 system. Siktet ser inte riktigt ut som de få bilder jag har på Rb 55 siktet.

Bild

/Nicklas

Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Ojojojoj ... det här kommer att bli oerhört coolt! :D

Bra jobbat. Imponerande!
holst

CU@C4
rogerjo1
Namn: Roger johansson

Inlägg av rogerjo1 »

Ser ju jättebra ut med takoms delar och resin hjulen.. Passade takoms delar bra på resin modellen ? Vänta lite så kommer det komma ut resin band med hålen utstansat redan med drivhjulet i resin och dom tidiga hjulen du har redan.. Fick en bild på dom idag från en firma.. Ser fram emot att se mer av detta bygge
Nicklas Karlén

Hm, det där låter väldigt intressant. Du kanske kan skicka mig ett PM med firmans namn så att jag kan hålla utkik.

Takoms delar passar fint. Det enda jag justerat är att jag fick slipa bort ett par "klackar" på insidan av bärarmarna som bandaggregatet sitter fast med på centrum balken.

/Nicklas

SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Grymt kul att följa detta, otroligt inspirerande.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Ett häftigt projekt!

Jag snubblade idag över detta set med bandaggregat för Takoms nya 206S. Kanske kan vara av intresse ifall du vill få till banden korrekt.
http://www.modellbau-koenig.de/Military ... 6960_0.htm

Tillverkaren har för övrigt flera figurer av svenska soldater i sitt sortiment!

/Gabriel
Skriv svar