Ulf Lundberg skrev:Kul bygge!
Jag antar att förstärkningen av benen är ett resultat av handfasta erfaenheter.
Skickligt gjort i vilket fall som helst.
Uffe
Tack så mycket! Det är väldigt roligt att höra!
Jo då, jag har sett en eller två limfogar ge upp i förtid under diverse byggen så jag kör på att allting helst ska bultas ihop med både lim och metallpinne där det är möjligt. Det byggsättet räddade om inte annat situationen nu i höstas när jag skulle flytta allt det färdigbyggda 60 mil utan att behöva ligga och krypköra hela vägen
Lurifax skrev:Jag har bara ett ord ... maaaaagiskt .... maaaaagiskt ..... maaaaaagiskt!
Det kommer att bli maaaaagiskt bra när det är klart.

Det hoppas jag också!

Jag har lite idéer till den här som jag tror kan bli riktigt bra om än en smula ovetenskapliga... men det är ju inte som att jag direkt lyssnat på vad vetenskapen sagt tidigare, så varför börja nu liksom hehe

Och sen fick jag hem en annan "liten" dino igår som är helt underbar den med!
Björn B skrev:Konvertera korrugerade plan känns enkelt efter att sett denna post. Det är så snyggt.
Tackar, tackar!

Det blir ju roligt att bygga när borrmaskin, såg och skulptering ingår i processen för att få ihop modellen. Och konvertera plan är hur tufft som helst och jag misstänker att om jag skulle prova det hade jag säkert sagt att "nej, det är mycket lättare att jordbävningssäkra resinfigurer"
Håkan F skrev:Hur använder du avgjutningen?
Spackel på fulområdet och trycker till med avgjutningen eller?
Nyfiken.

Du har helt rätt! Det jag gör är att uppskatta ungefär hur mycket spackel som behövs. Sen gör jag formen som benet ska ha lite grovt och slätar ut det (särskilt i kanterna där övergången mellan spackel och modell blir). Därefter är det "bara" att ta formen, trä den på benet och sen trycka till lite lagom på känn (det där får man prova sig fram till). Sen plockar jag bort formen, ser ur det har blivit, om det är lagom med spackel. Är det fel mängd spackel lägger jag till eller tar bort, slätar ut alltihop igen och gör om avtrycket tills det blir bra. Sen övergången mellan spackel och modell lägger jag extra tid på för att få till det snyggt då det gärna blir en liten kant även om mängden spackel egentligen är alldeles lagom.
Det viktigaste är att det är lätt att passa in formen så att den hamnar rätt. Det är därför jag gjorde dem så att de bara kan sitta på ett sätt genom att få den att sluta till runt den smalare delen av benet

.
Janne Nilsson skrev:Har själv funderat mycket på en liknande lösning för de diverse resin- och metallhästar jag har liggande i min grå arme.
Min tanke var dock att fräsa ur kanalen för tråden. Förmodligen pianotråd. Men det blir nog lättare att fräsa om man förborrar som du har gjort.
Övervägde du att göra kanalen på insidan av benet?
Janne Nilsson
Det fungerar riktigt bra att gömma stöden i benen och blir hur stabilt som helst så jag kan bara rekommendera det till hästarna.
Jag har ingen aning om hur man bäst skulle kunna fräsa ut kanalerna. Jag har ju ingen fräs men borrmaskin funkar utmärkt det med även om kanalerna inte blir lika jämna och snygga som de säkert blivit med en fräs. Jag kör ju mässingstav till mina modeller för att den är lite smidigare att bocka även när det blir tjockare pinnar. Jag använde pianottråd i början och det fungerade utmärkt men sen hade jag ett litet missöde där jag insåg att pianotråd rostar väldigt mycket och fort vid minsta kontakt med lera/fukt och då fick det bli mässing istället eftersom mina modeller ofta badar ett par gånger under byggets gång.
Jag funderade på att lägga kanalen på insidan av benen men valde utsidan eftersom att jag upplever att det blir lättare att borra, bocka och lägga i metallen från det hållet. Sen tycker jag personligen att det är lättare att se vad jag gör när jag ska sitta och fixa finliret på skulpteringen när jag inte behöver bekymra mig för att det ska bli trångt att komma åt eller att delarna skymmer varandra. Men jag är helt övertygad om att det skulle gå precis lika bra på insidan om man vill det

.
Och då var vi tillbaka med nästa gäng bilder från bygget
Har ägnat en hel del tid åt att leta referensmaterial till mönster och färger sedan sist men mer om det när vi kommer så långt.
Sist höll jag ju på att fixa med att fixa efter installationen av metallpinnarna och när jag är så långt att de är på plats brukar det kännas bäst rent byggmässigt att kunna använda de nyinstallerade pinnarna och låta modellen stå på sin platta.
Första steget blev att märka ut fästpunkter, och sen för säkerhets skull göra en liten avgjutning av de ställena. Förmodligen kommer detta inte behövas men det är bättre att ha de där duttarna än att stå där och sakna dem sen.
I samma veva är det ett utmärkt läge att börja höja markbiten och lägga på material under fötterna till unga fröken så att det så småningom kommer att bli som jag tänkt att basen ska se ut.
När det är så långt att det går att ställa modellen på plattan blev det dags att fortsätta fylla igen spåren på benen.
Tog ett par bilder utan blixt också för att texturen ska synas bättre
Har också börjat återskapa hennes mittentå. Är inte riktigt klar ännu men det är en bit på vägen
Nästa steg blir att fortsätta spackla och fixa men mer om det senare...
Apropå dinosaurier så dök nästa planerade projekt upp igår. Och skulle jag nu få för mig att parallellbygga de här modellerna så finns det risk att det kan bli milt kaos och förvirring i byggtrådarna eftersom det i så fall blir bygge av en Torvosaurus (Therese i denna byggtråden) och min Torosaurus med en liten krabat. Hur som hur så är det mest skoj att visa bild på modellen då den är minst sagt imponerande i verkligheten (och så glömmer jag inte att ta bilder innan jag börjar bygga).
/Emma