På byggbordet: Kamfpanzer 70

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

På byggbordet: Kamfpanzer 70

Inlägg av TomasJ »

Hej alla

Här är mitt senaste bygge, en Kampfpanzer 70/MBT-70. Originalet kom bara till prototypstadiet och är kanske mest känd för vagnarna som följde efter denna, Leopard 2 och M1 Abrams.

KPz70_1.jpg
KPz70_1.jpg (628.14 KiB) Visad 1479 gånger

Lite historik för de hågade.
Ursprunget till vagnen var ett designsamarbete mellan USA och Västtyskland med målet att utveckla gemensam hypermodern stridsvagn att tas i tjänst runt 1970.

Arbetet startade 1963 och ambition saknades inte. Ett lågbyggt chassi med hydropneumatisk hjulupphängning skulle göra åkturen bekväm men gjorde även att föraren inte fick plats i chassit, så han fick flyttas upp i tornet. Blir han inte åksjuk om vagnen åker åt ett håll och tornet pekar åt ett annat? Vi sätter honom i en liten karusell så att han alltid är riktad framåt, det borde väl funka? Kanonen ska kunna skjuta robotar, det ligger i tiden. Har vi inga? det löser vi sen. Automatladdare ska vi ha också, då klarar vi oss med tre besättningsmän. Toppmodern eldledningsutrustning naturligtvis. En fjärrmanövrerat uppfällbart torn för tunga kulsprutan? Absolut. Att USA och Västtyskland använder sina förband och stridsvagnar på lite olika sätt? Det får vi lösa på senare. Motor? Det lutar år diesel men båda kan väl bygga en egen så får vi se vi se sen vilken vi använder. Förresten, ska vi rita ritningarna i millimeter eller tum? Hmm, det löser vi sen…

KPz70_4.jpg
KPz70_4.jpg (682.56 KiB) Visad 1479 gånger

Totalt byggdes 14 olika prototyper men projektet visade sig vara för överambitiöst. Skenande kostnader, omogen teknik och olika syn på målbilden ledde till att projektet lades ner runt 1969. Västtyskland kombinerade tekniken från Kampfpanzer 70 med Leopard 1 och utvecklade Leopard 2, medan USA, efter ett kort försök att återuppliva MBT-70-projektet, istället utvecklade M1 Abrams.

KPz70_5.jpg
KPz70_5.jpg (768.68 KiB) Visad 1479 gånger

Modellen är Dragons 3550 MBT-70 från 2014. Förlagan till modellen finns på museet i Münster så jag är osäker på om det går att bygga en amerikansk vagn utan modifieringar. Det följer endast med tyska dekaler i vilket fall. Modellen är mer enkelbyggd än vanliga Dragon-modeller enligt min erfarenhet, den har ingen interiör över huvudtaget och banden är av mjukplast. Kvaliteten är bra och modellen är relativt lättbyggd. Modellen här är byggd rakt ur lådan förutom den orangea saftblandaren på taket och strålkastarlinserna som jag tvingades ersätta då matt-monstret åt upp den ena…
Målning med Tamiya/Gunze och vädring med oljefärger.

Modellen är nog svår att hitta idag men om du hittar en tycker jag att du ska slå till, vare sig du bygger amerikanskt eller tyskt. Ett kul och lite udda bygge som jag gillar.

/Tomas
Morgan
Inlägg: 225
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: På byggbordet: Kamfpanzer 70

Inlägg av Morgan »

Under ett besök vid das Panzermuseum i Munster 2017 så hade jag förmånen att bl.a. beskåda Kampfpanzer 70, och mycket riktigt så var det just denna som ledde till den berömda Leopard (omdöpt till Leopard 1 först när Leopard 2 dök upp enligt katalogen från muséet). Jag tog "bara" 360 foton under tre och en halv timme under det besöket.

Vänligen, Morgan
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: På byggbordet: Kamfpanzer 70

Inlägg av F Porsche »

” omdöpt till Leopard 1 först när Leopard 2 dök upp enligt katalogen från muséet ”

Bra där, alldeles för ofta skrivs felaktigt MK I etc, att det en dag ska komma en reviderad modell och inte en helt ny är sällan en fråga när den första kämpas fram.
spec32
Inlägg: 77
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: På byggbordet: Kamfpanzer 70

Inlägg av spec32 »

Tack Tomas för ett mycket bra och intressant bidrag.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: På byggbordet: Kamfpanzer 70

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge av en udda maskin. Visste inte om att den fanns, ambitiöst av Dragon att ge ut en modell av den.
Intressant historik, föraren i en karusell i tornet? Hur tänkte dom då!
Fina byggen av de där Amerikanska lastbilarna också kul att ICM ger ut modeller av dom.

Anders E
Skriv svar