SAAB Sk50 Safir, Tarangus 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

SAAB Sk50 Safir, Tarangus 1/48

Inlägg av Janne.S »

En lite juvel har blivit färdig.

Dety är ett beställningsjobb från en person som samäger just det här flygplanet tillsammans med andra i en flygförening.

Det var ett löjligt roligt bygge, jag hade möjligheten att gå bananas på detaljeringen för att göra den så lik orginalet som möjligt.

Cockpit är en mix av Maestros ets, modelldelar och scratchbygge, allt för att göra den individuell och unik.
Motorn är helt scratchbyggd likaså positionsljus och antenner.

Några av dekalerna kommer från mina sparade och från Maestros Safir ark och ännu några har jag fått hjälp av Anders Novotny, tack kompis!

På grund av det öppna motorutrymmet så kunde jag inte oeta in ballast så istället blev jag keativ med magneter för att hålla noshjulet nere.

Hela bygget finns bara att se på Patreon då jag gjorde den specifikt för mina följare där. Det kommer fler Patreon exklusiva byggtrådar i framtiden
och för att se dom så är man välkommen att följa mig på Patreon (se länken)
https://www.patreon.com/user?u=62899518 ... nding=true

Där finns gallerier av tidigare byggen, modellrelaterade artiklar och byggbloggar. Patreon blir alltid uppdaterad först och det är en fördröjning på
byggtrådar på några veckor innan jag släpper på forumen.
Beslutet att ansluta till Patreon är på grund av vår rådande ekonomiska situation då jag varit sjukskriven i ett år nu och kommer vara det ett bra tag till.
Så för att överhuvudtaget ha råd med hobbyn så måste jag dryga ut med bidragen på Patreon genererar. Så vill du stötta mig i mitt skapande så är u välkommen att
följa mig på Patreon mot en symbolisk summa eller så mycket du anser att mitt skapande kan vara värd.

Tack för titten och här kommer bildrna!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
daza
Namn: Daniel Zachrisson

Re: SAAB Sk50 Safir, Tarangus 1/48

Inlägg av daza »

Slängde du ihop den här lite vid sidan om Viggen bara sådär? :D Ser strålande ut!

/Daniel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Ser helrätt ut och väcker varma minnen, det fanns en sådan i Ljungbyhed (SE-IIL) som jag åkt med i några gånger på 80-talet, en klassisk utflykt var att åka till Landskrona Flygklubb och dricka en kopp kaffe och snacka skit eller bara "ta en sväng runt Skåne" en kväll! Har förstått att de blir allt svårare att hålla liv i, den sexcylindriga motorn är tydligen rätt udda och inte så lätt att få tag på delar till längre, har också för mig att propellern är besvärlig. Fyrorna (SAAB 91D som jag har för mig bara var en exportmaskin och aldrig användes i Flygvapnet) är enklare att sköta om men de låter inte lika fint :( .

SE-IIL flyger fortfarande men har målats om från grön till gul. Och när den var i Ljungbyhed så hade den inga riktiga kronmärken, man hade målat över "taggarna" på kronorna så det såg ut som tre blomkrukor istället :D .

Hälsningar

Magnus
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

magnusf skrev: 24 mar 2022, 14:24 Ser helrätt ut och väcker varma minnen, det fanns en sådan i Ljungbyhed (SE-IIL) som jag åkt med i några gånger på 80-talet, en klassisk utflykt var att åka till Landskrona Flygklubb och dricka en kopp kaffe och snacka skit eller bara "ta en sväng runt Skåne" en kväll! Har förstått att de blir allt svårare att hålla liv i, den sexcylindriga motorn är tydligen rätt udda och inte så lätt att få tag på delar till längre, har också för mig att propellern är besvärlig. Fyrorna (SAAB 91D som jag har för mig bara var en exportmaskin och aldrig användes i Flygvapnet) är enklare att sköta om men de låter inte lika fint :( .

SE-IIL flyger fortfarande men har målats om från grön till gul. Och när den var i Ljungbyhed så hade den inga riktiga kronmärken, man hade målat över "taggarna" på kronorna så det såg ut som tre blomkrukor istället :D .

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus :D
Tydligen servas de på SAAB, just den här fick överssyn tidigare i år och en ny propeller. Motorn är väldigt simpel och packningar o filter tycks inte vara något problem iaf
daza skrev: 24 mar 2022, 12:21 Slängde du ihop den här lite vid sidan om Viggen bara sådär? :D Ser strålande ut!

/Daniel
Tack Daniel :D
Jag vägde en dag i veckan till den så varje onsdag byggde jag på Safiren...var ganska skönt att få en paus med Jätte Viggen då och då
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar