Trots det klena byggresultatet hittills råder ingen brist på byggsatser. Inte alls faktiskt! Jag har för många år sedan byggt en FineMolds F-2 men resterande byggsatser (och det finns fler än de som syns på bilden...) har förblivit orörda. FineMolds är lättbyggda och fina modeller men av någon anledning är de både rätt svåra att få tag på och tyvärr rätt dyra för att vara en så liten modell. Många av de jag har i förrådet har jag plockat upp second-hand, köpt på rea eller i flera fall fått av kompisar som känner igen en bra present till Magnus när de snubblar över den

Det här triggades huvudsakligen av ett snabbt uppblossande intresse för Hans-Joachim Marseille så till att börja med nöjer vi oss med att hugga in på den översta på bilden ovan!

Inte helt vanligt, men i detta fall rätt logiskt, med sandfärgad plast!

Nu gick det inte att hålla sig till ett bygge bara... Den här har jag också ruvat på ett tag, tvåsitsaren är en rolig variant! I den vilda jakten på förebilder så har jag hittat en italiensk maskin, den är dumt nog baserad på en G-6 medan byggsatsen är baserad på en G-4. Vilket visade sig vara av mindre betydelse då lådan är fullpackad med alla möjliga delar och det var inga problem att hitta ett par kanonbulor till en G-6 bland plasten

Och såhär ser plasten ut! Det följer med en hel standard-109:a och så det som behövs för tvåsitsaren på en separat sprue. Notera dock att det inte kommer med någon huv till ensitsare så köp inte denna om du vill bygga en vanlig 109:a (varför nu någon skulle göra det från den här byggsatsen...). Ska bli spännande att se hur den här blir, det är ganska mycket detaljer och en otrolig mängd mix-and-match-delar för att kunna göra många olika varianter från samma plast men den saknar det mesta av FineMolds förfining. Det är helt klart short-run!

Och så var vi helt plötsligt en liten bit på väg

Om någon missat det så är en av mina favoritsysselsättningar att klaga över fotoets. Jag tycker inte om det. Jag klarar inte riktigt av det. Och jag tycker aldrig det blir riktigt bra. Åtminstone inte när det är jag själv som bockat det och geggat med limmet. Överallt... De här plastbältena snubblade jag över av en slump och bestämde mig för att prova. Och visst, de kanske inte löser alla problem men de går att limma med vanligt plastlim och de blir sittande efter limning istället för att som etsbälten ständigt och jämnt sprätta loss. Det hade varit bra om de varit ytterligare lite tunnare och därmed lättare att drapera men det är inte sämre än fotoets i alla fall. Finns i ett hyggligt antal varianter från olika nationer och tidsepoker, jag kommer att använda dem mer i framtiden.

Och såhär prydliga blir de på plats! Visst ger det lite samma känsla som man får när man tittar på en pansarmodell med 700 små etsbitar på, limmade utan en gnutta kladd, blankpolerade och perfekt vikta och bockade... Se det här som kompaktvarianten av samma upplevelse

Som sagt tidigare, FineMolds är lättbyggda och när man väl börjar limma på allvar så är modellen snart färdigmonterad!

Tvåsitsaren! Med stängd huv och en svartmurrig cockpit så ska man nog inte anstränga ihjäl sig på detaljerna, det är viktigare att det SER detaljerat ut än att det verkligen ÄR på det sättet

Sentida forskning har visat att den stora anledningen till Marseilles framgångar var Quickboost-siktet...
Hälsningar
Magnus