Fw190 D-13 från Eduard (färdig)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan C
Namn: Johan Carlbom

Re: Fw190 D-13 från Eduard (färdig)

Inlägg av Johan C »

SmålandsJerusalem skrev: 05 feb 2021, 17:43 Jag bara måste kommentera detta, då jag är en stor fantast av Würger-flygplan. De är enkelt uttryckt så vackra och eleganta...och på sin tid mycket dödliga att möta i händerna på en kompetent pilot.

En nyfiken fråga, D-13...var det en planerad efterföljare till D-9 eller en var den tänkt som en jaktbombare? För D-9 var väl den mest producerade D-modellen om jag minns rätt?

Snyggt bygge!

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
Tack så mycket Morgan! Kul att du också gillar Fw 190, det är en av mina absoluta favoriter :-)

D-11 och D-13 var efterföljare till D-9 och var bara avsedda för jakt. Man kan väl säga att dom var tänkta som en "interimslösning" innan Ta-152 kom ut på förband. Och det är helt korrekt att D-9:an är den D-variant som producerades i störst antal, troligen runt 1400 st är ett antal jag sett i dokumentation. Av D-11 och D-13 kanske det bara blev något tiotal stycken som färdigproducerades, och inte många är dokumenterade.

/Johan C
Johan Carlbom
Skriv svar