

Modellen är från runt 1990 och med dagens mått mätt förstås ett riktigt ök. Men sett till sin tid, ändå imponerande på många sätt. Visst, panellinjerna är i bredaste laget och detaljeringen kanske lite väl grov. Men ställt mot den dåtida konkurrensen och det faktum att den ändå är helt okej i formerna, ändå bättre än man skulle kunna tro.
Lådan innehåller delar både till BKL och BMK-versionerna. Jag ska bygga exportversionen BMK med indiska dekaler. BMK hade mindre ställ, vilket innebär att "bulorna" vid huvudställen måste slipas bort (i lådan finns olika underdelar av vingarna till de olika versionerna - ambitiöst!).

Ibland är detaljeringen som sagt lite väl grov. Värsta exemplet är utsläppen som ska sitta på ryggen. Det blev till att ta fram skalpellen och skulptera lite.

De bristande detaljeringen i cockpit gör att huven får bli stängd. Lådans stol är däremot i simplaste laget och behöver göras något åt. Hade tänkt använda Pavlas resinstol, men den var för stor. Så det blev till att leta upp en gammal stol, från Trumpeters Su-9, och pimpa den lite:

Till min stora förvåning var passformen över förväntan. Två rejäla grodor finns; vingarnas infästning mot kroppen, främst undersidan och den bakre delen, samt stabilisatorn som inte passar alls. Här blev det till att slipa och spackla en hel del. Fenan krävde viss finslipning, men i övrigt funkar det mesta riktigt bra.

Cockpiten i färdigt skick: Även partierna framför instrumentpanelen och bakom stolen fick scratchas, där var det helt blankt...

Efter lite primer och finjustering var det dags att börja måla! Den här gången med Mr. Paint, kamouflaget målades utan maskering (är lite trött på att maskera kamouflage).
