Matchbox Swordfisch 1/72
Re: Matchbox Swordfisch 1/72
Ok, mina vänner.
Jag lovade från början ett långsambygge. Jag har hållit mitt ord. Nu kommer sista fasen.
Jag pimpade skrovet med lite torrborstning och Tamiya "smink".
Sen monterades vingarna. Tvingarna är ytterligare en guds gåva för sådant jobb
Därefter riggning av styrlinor till bakre roder. Ett j... meck
Jag lovade från början ett långsambygge. Jag har hållit mitt ord. Nu kommer sista fasen.
Jag pimpade skrovet med lite torrborstning och Tamiya "smink".
Sen monterades vingarna. Tvingarna är ytterligare en guds gåva för sådant jobb
Därefter riggning av styrlinor till bakre roder. Ett j... meck
- Bilagor
-
- 20190606_183126.jpg (2.23 MiB) Visad 7018 gånger
-
- 20190621_191034.jpg (2.25 MiB) Visad 7018 gånger
-
- 20190723_204009.jpg (950.89 KiB) Visad 7018 gånger
Vingarna riggades med min elastiska strumptråd (Prym). De målades i efterhand med tunn pensel på enklaste sätt med Tamiyas Rubber Black
Med lite styren fixade jag till något i övervingarnas framkant som såg coolt ut på alla bilder.. men som jag i ärlighetens namn struntat i att ta reda på vad det är.
I de sen tidigare borrade hålen stoppade jag in två tunna mässingsstavar som kompletterande vingstöd eftersom de inte ingick i modellen.
Med lite styren fixade jag till något i övervingarnas framkant som såg coolt ut på alla bilder.. men som jag i ärlighetens namn struntat i att ta reda på vad det är.
I de sen tidigare borrade hålen stoppade jag in två tunna mässingsstavar som kompletterande vingstöd eftersom de inte ingick i modellen.
- Bilagor
-
- 20190630_204424.jpg (1.07 MiB) Visad 7015 gånger
-
- 20190706_203729.jpg (840.01 KiB) Visad 7015 gånger
-
- 20190706_211603.jpg (2.41 MiB) Visad 7015 gånger
Då så färdig Matchbox Swardfish från 70-talet. Stellans interiör är intakt.
Tack Stellan för modellen och tack Store Ledare Jo A Kim för gåvan. Jag har hedrat er genom att lägga ner 12 månader åt detta
Inga fler flygplan med för många snören hädan efter.
Tack Stellan för modellen och tack Store Ledare Jo A Kim för gåvan. Jag har hedrat er genom att lägga ner 12 månader åt detta

Inga fler flygplan med för många snören hädan efter.
- Bilagor
-
- 20190813_114600.jpg (1.84 MiB) Visad 7015 gånger
-
- 20190813_115437.jpg (1.94 MiB) Visad 7015 gånger
-
- 20190813_114807.jpg (1.88 MiB) Visad 7015 gånger
Och de sista bilderna
Mvh
/JJ
Mvh
/JJ
- Bilagor
-
- 20190810_135148.jpg (2.15 MiB) Visad 7014 gånger
-
- 20190813_114929.jpg (1.79 MiB) Visad 7014 gånger
Ge hit modellen, jag vill ha den tillbaka nu när jag vet hur sablars snyggt man kan bygga den!
Mojängen på övervingens framkant är en handdukstork. Eftersom det var ett hangarfartygsbaserat flygplan blev de ofta blöta i håret och var tvugna att torka sig.
Själv så har jag åter tagit fram ett annat gammalt Matchboxbygge som torde avslutas inom kort
Mojängen på övervingens framkant är en handdukstork. Eftersom det var ett hangarfartygsbaserat flygplan blev de ofta blöta i håret och var tvugna att torka sig.
Själv så har jag åter tagit fram ett annat gammalt Matchboxbygge som torde avslutas inom kort

Stellan Schroeder Englund
Shit vilket snyggt resultat det blev! Även gamla Matches-sillar kan man få stuk på!
En Swordfish att vara nöjd med och stolt över! Mycket snyggt!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
Tack för dessa ord.
Stellan, självklart är det en handdukstork
(I övrigt borde hela mitt bygge av svärdfisken Lex Maria-anmälas till IPMS International. Få modeller i världshistorien har ådragit sig så många bygg- och vårdskador som denna. Jag skyller på benskörhet i gammal plast. Modellen har en egna vilja att ta livet av sig genom att vid tre tillfällen slänga utför byggbordet ner på golvet, med betydande frakturer som följd).
Stellan, självklart är det en handdukstork

(I övrigt borde hela mitt bygge av svärdfisken Lex Maria-anmälas till IPMS International. Få modeller i världshistorien har ådragit sig så många bygg- och vårdskador som denna. Jag skyller på benskörhet i gammal plast. Modellen har en egna vilja att ta livet av sig genom att vid tre tillfällen slänga utför byggbordet ner på golvet, med betydande frakturer som följd).
-
- Kontakt:
Suveränt! Underskatta aldrig en gammal Matchbox i händerna på en riktigt skicklig byggare!
Ma-a-a-giskt snyggt!
Ett bevis på att det där gamla engelska ordspråket om att man inte kan göra en sidenportmonnä av ett grisöra inte stämmer. Och här trampar jag nog på en del ömma Matchbox-tår (
) men det kan inte hjälpas. Modellen är betydligt sämre än vad man kan tro när man ser det här bygget. Man kan göra något fint av något gammal sunkigt. Om man har tiden. Och viljan. Och bygg- och målningsskickligheten.
Starkt jobbat!
Ett bevis på att det där gamla engelska ordspråket om att man inte kan göra en sidenportmonnä av ett grisöra inte stämmer. Och här trampar jag nog på en del ömma Matchbox-tår (

Starkt jobbat!

holst
CU@C4
CU@C4