Som flygbyggare har jag hamnat på lite okänd mark. Har bara byggt en Strv-103 förut och då vad det lätt att få ihop banden. Nu bygger jag en Academy Merkava 3 och har ett litet hel***te.. Försökte med att hetta upp en skruvmejsel och smälta "piggarna", men inget händer. Testade att värma hela bandet för att få allt att smälta ihop, inget händer förutom att det stinker. Nu testar jag superlim, får se hur detta går.
Vad gör ni? Är det alltid samma sak med banden om de är av vinyl/gummi eller är Academy speciella? Har en Tamiya (M60A1) och en RFM-model(Abrams M1A1) på G. Är det samma skit då med?
//André
gummilarvfötter
gummilarvfötter
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein
The latest arrivals:
The latest arrivals:
Re: gummilarvfötter
Hej
Finns tyvärr ingen enkel lösning på ditt problem, misstänker jag. Ett vore att köra med häftstift, vilket säkrar banden, som kan placeras på insidan av "kjolen" där de inte syns. Problem med gummi/vinylband överlag är att dessa monteras som en vanlig gummisnodd vilket ökar trycket på hjulen. I värsta fall så går antingen larvbanden av eller så ryker något av hjulen p.g.a. trycket. Så finns det tid/ambition så är det bästa, enligt mitt tycke, att investera i separata larvband exempelvis av märket Fruilmodel.
Lycka till
Göran
Finns tyvärr ingen enkel lösning på ditt problem, misstänker jag. Ett vore att köra med häftstift, vilket säkrar banden, som kan placeras på insidan av "kjolen" där de inte syns. Problem med gummi/vinylband överlag är att dessa monteras som en vanlig gummisnodd vilket ökar trycket på hjulen. I värsta fall så går antingen larvbanden av eller så ryker något av hjulen p.g.a. trycket. Så finns det tid/ambition så är det bästa, enligt mitt tycke, att investera i separata larvband exempelvis av märket Fruilmodel.
Lycka till
Göran
-
If there is a sprue part included, try cementing it to itself. Some of the rubber/vinyl have a polystyrene content today and can actually be cemented with the same glue as the plastic. They dont react to heat like the older tracks did.
Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
Jag stämplade ihop banden med lite superlim under för att hålla ihop. Fungerade kanon. Med lite pigment på syns det inte ens. Ska testa det på M60A1-tanken som kommer sen...
//Tackar, André
//Tackar, André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein
The latest arrivals:
The latest arrivals:
Re André
Kul att det fungerade. Tänk dock på det blir svårare att dölja häftstiften på M60:an då denne saknar "kjol" (eller vad det nu heter på pansarspråk).
Mvh
Göran
Kul att det fungerade. Tänk dock på det blir svårare att dölja häftstiften på M60:an då denne saknar "kjol" (eller vad det nu heter på pansarspråk).
Mvh
Göran
Får hoppas att Tamiyas band reagerar bättre på värme eller lim än Academys...
The latest arrivals:
The latest arrivals:
För feta olimbara plaster använder jag denna: https://www.clasohlson.com/se/Superlim- ... ics/34-771
Ska kolla efter den
The latest arrivals:
The latest arrivals: