Ja, det lär det nog göra. Kanske inte revell, men nån asitisk tillverkare lär nog kunna var ute tidigt kan man misstänka.Mats Averkvist skrev: ↑07 jan 2019, 14:44 Det är bara att jobba på och bli färdig så kommer det en riktig byggsats från Revell strax efteråt...![]()
SAAB/BOEING T-X 3D-Print
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
underbart och imponerande. ju mer man ser den så tycker jag att man kan kalla den "mini hornet "
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Jo den har drag från både F/A-18 och F-16 samt lite F-5 (nosen)
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Lite mer gjort
Mastern preppad för vakuumformningen

Vakuumformning är nåt jag behöver träna på
Mitt nuvarande sätt att göra det på funkar sådär.

Krävdes 3-4 försök innan jag hade nått som kan funka

Blev väl inte så dåligt i alla fall.

Med vetskapen om att jag har en huv som är funkis så var det bara att såga bort materialet på modellen.
Dom som har gjort 3D modellen verkar ha haft detta i åtanke då huven i princip är en separat del med bara lite material som håller fast den vid resten av modellen.


Då mitt nuvarande sätt att vakuumforma inte är så bra och att jag ser att det troligen kommer bli mer av den varan i framtiden så har jag inskaffat en dedikerat apparat för ändamålet.

/Johan
Mastern preppad för vakuumformningen

Vakuumformning är nåt jag behöver träna på
Mitt nuvarande sätt att göra det på funkar sådär.

Krävdes 3-4 försök innan jag hade nått som kan funka

Blev väl inte så dåligt i alla fall.

Med vetskapen om att jag har en huv som är funkis så var det bara att såga bort materialet på modellen.
Dom som har gjort 3D modellen verkar ha haft detta i åtanke då huven i princip är en separat del med bara lite material som håller fast den vid resten av modellen.


Då mitt nuvarande sätt att vakuumforma inte är så bra och att jag ser att det troligen kommer bli mer av den varan i framtiden så har jag inskaffat en dedikerat apparat för ändamålet.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Stenhårt jobb med detta projekt. Ball att du är så tidigt ute med en modell.
Stellan Schroeder Englund
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Var har du hittat den lilla fina vacummaskinen?
Z
Z
-
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Vad använder du för tjocklek på vakuumplasten? Den ser tjock ut på bilden.
Undrar om inte hålen i underplattan skulle vara fler och mindre istället?! Och om inte hålen hellre skulle ha suttit på jämt avstånd runt objektet.
Det verkar som det suger för hårt... alternativt att plasten inte är varm nog.
Undrar om inte hålen i underplattan skulle vara fler och mindre istället?! Och om inte hålen hellre skulle ha suttit på jämt avstånd runt objektet.
Det verkar som det suger för hårt... alternativt att plasten inte är varm nog.
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Jag köpte min här:
https://www.ebay.com/itm/Dental-Vacuum- ... 2749.l2649
Men den finns att hitta på en uppsjö av ställen. Den jag köpte skickades från Asien så jag åkte på tull å moms, men den finns att köpa från Europa också.
Bara kolla så att det är rätt variant, finns med både 110V och 220V.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Plasten jag har använt i detta fall är 0,03" vilket jag kan hålla med om kanske är lite tjockt, men det var vad jag hade.Mats Averkvist skrev: ↑12 jan 2019, 17:25 Vad använder du för tjocklek på vakuumplasten? Den ser tjock ut på bilden.
Undrar om inte hålen i underplattan skulle vara fler och mindre istället?! Och om inte hålen hellre skulle ha suttit på jämt avstånd runt objektet.
Det verkar som det suger för hårt... alternativt att plasten inte är varm nog.
Fördelen med det är ju att vakuumhuven blir väldigt stabil.
Tror att det kan bero på allt av detta, därav inköpet av en bättre utrustning.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: SAAB/BOEING T-X 3D-Print
Fått lite mer gjort.
Främre huvdelen bortsågad

Sen kom Hacke Hackspett fram och gjorde en massa hål

Cockpit arean karvades och slipades ut.

En ganska rudimentär cockpitstruktur sattes ihop av plasticard.

Stolarna från Italeris Gripen B testas för att kolla om dom passar.

Cockpitbaljan monterad och sidokonsolerna utbyggda. Kommer inte bli så mycket detaljer i cockpit, ett par side sticks är dock monterade.
Påbörjat den bakre instrumentpanelen.


Bakre instrumentpanel klar och den främre påbörjad.
Fick revidera styrspakarna då dom såg för fjuttiga ut.

Dom färdiga instrumentpanelerna




Då denna ska vara i flygande läge så är på sin plats att fylla kabinen med nån typ av kött som hänger med.
Ett par piloter från PJ Production inskaffades

En provpassning visade att det ser riktigt bra ut.

Ett bakre skott monterades. Denna del ska egentligen sitta fast i huven, men det bortser jag från då huven ändå är stängd.


Lite lätt modifiering av stolarna

Provpassning av huven

Maskning av cockpit, härnäst: målning

/Johan
Främre huvdelen bortsågad

Sen kom Hacke Hackspett fram och gjorde en massa hål

Cockpit arean karvades och slipades ut.

En ganska rudimentär cockpitstruktur sattes ihop av plasticard.

Stolarna från Italeris Gripen B testas för att kolla om dom passar.

Cockpitbaljan monterad och sidokonsolerna utbyggda. Kommer inte bli så mycket detaljer i cockpit, ett par side sticks är dock monterade.
Påbörjat den bakre instrumentpanelen.


Bakre instrumentpanel klar och den främre påbörjad.
Fick revidera styrspakarna då dom såg för fjuttiga ut.

Dom färdiga instrumentpanelerna




Då denna ska vara i flygande läge så är på sin plats att fylla kabinen med nån typ av kött som hänger med.
Ett par piloter från PJ Production inskaffades

En provpassning visade att det ser riktigt bra ut.

Ett bakre skott monterades. Denna del ska egentligen sitta fast i huven, men det bortser jag från då huven ändå är stängd.


Lite lätt modifiering av stolarna

Provpassning av huven

Maskning av cockpit, härnäst: målning

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken