1/48 Tunnan och 1/144 DC-9 (skåpmat...)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

1/48 Tunnan och 1/144 DC-9 (skåpmat...)

Inlägg av Björn Fransson »

Så här i bokslutstider inser jag att jag inte ens orkat redovisa alla byggen under året. Lite kamerastrul kombinerat med bristande tid för hobbyn har gjort att vissa byggen gått under forumradarn. Men ni som varit på AIM och C4 kanske har sett dessa.

Först ut Pilot Replicas underbara Tunnan som jag plockade ihop i somras. En fantastisk modell som jag ville detaljera extra, men där detta var nästan stört omöjligt eftersom modellen är så bra redan rakt ur lådan.

Bild[/img][/img]

Nya dekaler (från Moose Republic, förstås) fick det i alla fall bli, lite ska man väl ändå krångla till det... Dessutom var jag sugen på en F 9-kärra utan övningsmärkning men med divisionsemblem. Och att hitta den kombinationen på F-versionen är i stort sett omöjligt, men denna fanns ändå dokumenterad med en gullig liten Bonzo i nosen.

Bild

Bild

Allt målat med Vallejos likaledes fantastiska metallfärger i en rad olika skiftningar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Två brons plockade den hem, trevligt nog. :) En annan icke redovisad kärra är denna DC-9-40 från Fly med dekaler från Lima November som jag snabbyggde innan det Open som jag missade på grund av influensa... Men den var i alla fall med på AIM och C4 och fick silver respektive brons där.

Bild

Bild

Bild

Modellen är rätt basic, inga konstigheter att få ihop. Dock lite grov i detaljerna på sina ställen, i synnerhet motorernas infästning i kroppen som inte blir särskilt snygg. Eastern Express har en ny på gång som förmodligen är ett bättre köp. Dekalerna är vältryckta, men det blå lite väl turkost i mina ögon. Dessutom är de tryckta utan vit bakgrund, vilket funkar bra så länge bakgrunden på modellen är just vit. Men de få dekaler som sitter på undersidan blir inte lika snygga. Men plus som sagt för fint tryck, inte minst fönsterraderna som är finfina. Vissa andra airlinersdekaltryckare slänger in nerdragna fönsterskydd lite här och var, vilket hade höjt intrycket ännu mer. Men det funkar bra ändå.

Bild