Apropå det där med 3D skulptering...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Apropå det där med 3D skulptering...

Inlägg av EMP »

Jag lägger upp en tråd här i in the works forumet eftersom tanken på sikt är att det som görs i datorn ska kunna bli sådant vi bygger och målar i den här hobbyn (ska bara komma på hur det ska gå till först)... Skulle det här sen vara off topic så kan vi väl flytta tråden i så fall? :)

Hur som hur. Som en del av er redan hört så har jag haft planer på att skaffa lite roliga program för att börja skulptera i 3D.

Sagt och gjort, licensen och Wacom platta inhandlades i början på månaden.

Förra veckan kom den "något" vassare datorn på plats efter att ha varit nerpackade under det senaste årets bostadsbyten.

Och den här veckan var det dags att prova programmet för första gången. Det gick ganska exakt till såhär:

Bild

Det här ska nog kunna bli riktigt bra tror jag bestämt.

Och såhär ser "bygg"hörnan ut för den här typen av modellerande ;)

Bild

/Emma
Anders.Edblad

Re: Apropå det där med 3D skulptering...

Inlägg av Anders.Edblad »

Det här ska bli intressant att följa!

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Emma! Det där var häftigt att se! Jag är CAD-råtta till yrket men det där är inget jag skulle kunna göra i de verktyg jag använder, det blir betydligt fyrkantigare :) !

Vad är det för programvara du använder?

Hälsningar

Magnus
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Anders.Edblad skrev: 25 nov 2018, 10:33 Det här ska bli intressant att följa!

Anders E
Vad skoj att höra! :D Tycker själv också att det ska bli intressant att se vad som händer i och med att det här är väldigt nytt för mig och just nu sitter jag mest och testar.

magnusf skrev: 26 nov 2018, 10:45 Emma! Det där var häftigt att se! Jag är CAD-råtta till yrket men det där är inget jag skulle kunna göra i de verktyg jag använder, det blir betydligt fyrkantigare :) !

Vad är det för programvara du använder?

Hälsningar

Magnus
Tack! :D Jag började CAD:a lite smått på jobb nu i år men där är det 2D som gäller och väldigt mycket "ritningsunderlag". Det är riktigt skoj det med men det hade blivit jooooobbigt att försöka göra figurer i AutoCAD ;)

Det här programmet jag jobbar med för att göra den här figuren heter ZBrush och är vad jag förstått industristandard i spelvärlden bland annat och används även flitigt för att ta fram figurer, skapa digital konst och en massa annat skoj. Målet för min del är ju att på sikt få fram underlag till att göra egna figurer. Och inte minst göra 3D modeller av mina egna seriefigurer och annat smått och gott som inte tycks finnas som modeller i dagsläget. Sen är det ju det där med att få 3D i datorn till 3D i verkligheten... men men ett projekt i taget :)
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Nu har jag pillat lite till med mitt nya program... ägnat säkert en timme åt att Googla efter att jag lyckades få en meny att försvinna.... och insett att jag kanske ska fundera på att faktiskt fortsätta titta på utbildningsmaterialet ;)

Hur som hur så det hänt lite mer sedan sist:

Behöver fortfarande fixa en hel del med halsen som inte ser bra ut just nu (var på god väg igår men sen smög det sig lite så det blev lättare att öppna en backup fil och börja om ett par steg tidigare)... Fixar förmodligen till halsen i morgon. :

Bild

Bild

Bild

Tant har börjat få rynkor också (måste ju testa funktionerna utbildningsmaterialet pratar om):

Bild

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Har suttit och pillat med programmet i typ två timmar nu under kvällen och testat lite mer och gått något mer efter referensmaterial på den här testen.

Bild

Men lugn bara lugn, jag har inte helt snöat in bakom datornskärmen. Parallellt pågår ett helt nytt bygge (som jag får starta en ny tråd om snart).

/Emma
Skriv svar